Digitalk&A1 Awards: Paysera внедрява услуга за иницииране на плащания

Digitalk&A1 Awards: Paysera внедрява услуга за иницииране на плащания

Новият платежен метод за онлайн търговия е базиран на отвореното банкиране и интегриран в портала Paysera Checkout

Мария Динкова
4121 прочитания

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА

Име на проекта: Разработване на нов платежен метод, базиран на отвореното банкиране, който оптимизира процесите при онлайн търговията

Възложител: Paysera

Изпълнител: Paysera

Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards

Отвореното банкиране безспорно е бъдещето на финансовите услуги, тъй като цели да създаде равни условия за всички играчи на платежния пазар, като установи по-прозрачна и конкурентна среда. В Европа сериозен тласък на този тип иновации даде директивата на ЕС PSD2, а в глобален план принос за ускореното развитие на финансовите услуги оказа началото на пандемията. Вследствие на това през последните две години иновациите за разширяване на дигиталните платежни решения определено навлизат с изключително бързи темпове.

Следвайки тези тенденции, "Paysera България" разработва нов платежен метод, който улеснява онлайн търговията и надгражда възможностите за приемане на плащания във виртуалното пространство. Услугата по иницииране на плащания (УИП) е базирана на отвореното банкиране и вече е внедрена в системата за онлайн плащания - Paysera Checkout.

Новото решение позволява трети страни (лицензирани доставчици на платежни услуги) да получат незабавен краткосрочен достъп до сметката на купувача чрез онлайн банкирането, за да инициират плащането от негово име. По този начин освен досегашните опции за извършване на транзакция - с банкова карта, чрез Paysera сметка, чрез QR код, в брой и чрез SMS, вече става възможно също така иницииране на плащане от онлайн банкиране и от други популярни финтех продукти, като Revolut и N26.

"Внедряването на УИП в платежния портал Paysera Checkout открива нови перспективи пред онлайн търговците и има всички предпоставки да се използва като механизъм за увеличаване на продажбите. Новата услуга е в отговор на необходимостта от оптимизиране на процесите при онлайн пазаруването", коментира Мартин Богданов, изпълнителен директор на "Paysera България".

Реализация на проекта

Подготовката на проекта отнема близо шест месеца, а услугата е активна вече почти половин година. Реализацията на новата опция преминава през няколко основни етапа, а именно партньорства с банки и други лицензирани дружества за електронни плащания; техническа подготовка и интеграция на системата; тест и комуникация.

Един от ключовите фактори за успешното внедряване на УИП е сътрудничеството с банките, посочват от Paysera. Компанията се радва на дългогодишни партньорства с финансови институции от целия цвят, което се оказва добра основа за съвместната работа по въвеждането на новата опция. Към момента 16 банки у нас са включени в услугата на Paysera Checkout.

Вторият етап от реализирането на проекта е техническата подготовка на системата и осигуряване на необходимите сертификати QSEAL & QWAC, гарантиращи сигурността и качеството. След това екипът на компанията програмира връзката между системите и интегрира приложно-програмните интерфейси (API) на банките и другите финансови институции в системата на Paysera Checkout.

На последно място, макар не и по значение, се извършват тестове, като този период е необходим, за да се провери услугата за възможни грешки и проблеми в процесите по извършване на плащане. Впоследствие компанията провежда и информационна кампания, за да представи новата услуга и да демонстрира нейните възможности.

След успешното приключване на проекта УИП присъства като нов метод за плащане в електронните магазини, които използват платежния портал Paysera Checkout. "Paysera Bulgaria" работи с над 1000 електронни магазина. Новата възможност автоматично бе добавена към опциите за приемане на плащане, без да се налага никакви действия от тяхна страна. Услугата бе приета с ентусиазъм, като част от търговците веднага започнаха да популяризират сред клиентите си новия метод за завършване на поръчката. От стартирането на услугата се отчита устойчив ръст в броя на транзакциите около 10-15% на месечна база. Почти 80% от тях са през Revolut, тъй като процесът е най-бърз и лесен спрямо традиционните банки", разказва Богданов.

Ползи от решението

Въвеждането на УИП на практика отваря платежния пазар на ЕС за небанкови дружества, които предлагат платежни услуги. Опцията открива нови перспективи пред онлайн търговците, включително създава предпоставки за увеличаване на продажбите и намаляване на разходите им. Освен това тя позволява на компаниите без забавяне, в реално време да виждат плащанията, а всички транзакции влизат в една сметка, независимо от коя банка са извършени.

Също така услугата помага за подобряването на клиентското преживяване като улеснява възможностите за плащане онлайн, а наличието на повече методи за извършване на транзакциите улеснява потребителите в решението да финализират покупката си. Същевременно опцията позволява на потребителите, които не използват банкова карта и дигитален портфейл, да оперират със средствата си директно от банковата си сметка, без да напускат сайта на търговеца.

"Услугата е иновативна за българския пазар и за първи път дава възможност трети страни да осъществят директна връзка между сайта на търговеца, от който клиентът иска да пазарува, и платежната му сметка. Добавената стойност е в синергията между банките и финтех компаниите. Чрез УИП вече е възможно да се извършват евтини онлайн плащания, без да е необходимо потребителите да притежават кредитна или дебитна карта, електронен портфейл или да им се налага да ползват друг посредник между операциите. Друго важно предимство е сигурността. Плащането с иницииране намалява измамите с банкови карти в електронната търговия", обяснява Богданов.

В допълнение УИП допринася и за цялостното развитие на пазара. Въвеждането на нови дигитални платежни методи води до постепенното ограничаване на плащанията в брой, а това на свой ред осигурява по-голяма прозрачност и "изсветляване" на сивата икономика, с което се намалят в крайна сметка порочните практики.

Предизвикателствата

Появата на трудности и тяхното преодоляване са неизбежна част от реализирането на всеки един проект. По думите на Богданов най-сериозните предизвикателства по време на работата по новата опция са били преговорите с банките за осигуряването на достъп и използването на техните интерфейси в Paysera Checkout.

"Въпреки че Директива PSD2 на ЕС ги задължава да предоставят достъп на трети страни, традиционните банки не могат бързо да се приспособят към по-гъвкавия начин на работа, който е характерен за финтех компаниите заради вече съществуващите интегрирани сложни системи. Задачата на екипа бе да съдейства максимално на банките при подготовката на процесите и създаването на необходимите връзки. Благодарение на усилията и професионализма на специалистите от Paysera партньорството с 16 банки беше осъществено и всички те са добавени към опциите за плащане с иницииране в Paysera Checkout", посочва експертът.

Той обаче допълва, че плащането с УИП все още се случва трудно. Неуспешни транзакции има предимно при опити за плащана чрез банка най-често заради сложен или дълъг процес, тъй като някои финансови институции изискват твърде много информация от клиента. Това на свой ред оказва своето негативно влияние върху решението на потребителя за завършване на поръчката. Затова на този етап компанията се фокусира върху плащанията чрез Revolut или други финтех решения, при които стъпките са опростени и процесът отнема само няколко секунди.

Не на последно място Paysera се сблъсква и с предизвикателства, свързани със скептицизма на хората. Опцията се оказва непознат метод за извършване на плащания за търговците и крайните потребители, което ги прави по-предпазливи. За да преодолее този проблем, компанията инвестира значителни ресурси и средства за провеждането на информационна и разяснителна кампания, чрез която да запознае потребителите с новото решение и разсее опасенията им.

Перспективи

"Като един от иноваторите в сектора Paysera.bg се стреми непрекъснато да подобрява своите услуги и да предлага нови възможности на своите бизнес клиенти, за да бъдат по-конкурентоспособни. УИП се отличава с висока ефективност, лесно приложение и управление и ниски цени. Добавената стойност на услугата е в поставянето на участниците в платежния пазар пред равни условия в името на по-доброто клиентско преживяване", подчертава Богданов.

Отвореното банкиране вече трайно се е наложило в редица европейски държави, а в бъдеще то се очаква да прекрои напълно глобалната екосистема на финансовите услуги, включително да трансформира самата идея за банкиране, убедени са от Paysera. От компанията прогнозират в дългосрочен план отвореното банкиране да засили технологичната конкуренция между вече утвърдените и новите модели за плащания - включително широко разпространените карти, и иновативните решения, които дават допълнителна бързина и сигурност на платежния процес. На този фон изпъква необходимостта от надграждане на познатите методи за приемане на онлайн плащания и въвеждане на повече иновации от типа на УИП.

Снимки: Pixabay

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА

Име на проекта: Разработване на нов платежен метод, базиран на отвореното банкиране, който оптимизира процесите при онлайн търговията

Възложител: Paysera

Изпълнител: Paysera

Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК