Digitalk&A1 Awards ‘23: Приложение помага на майките със следродилна депресия

Digitalk&A1 Awards ‘23: Приложение помага на майките със следродилна депресия

Деница Дженева
739 прочитания

Появата на нов живот е щастливо събитие, но не всяка млада майка успява да изживее радостта от майчинството. Следродилната депресия е най-често срещаното усложнение след бременността, засягащо една на всеки пет майки. Пандемията само влоши допълнително психическото състояние на майките. В същото време почти 50% от пациентите със следродилна депресия не са били диагностицирани от здравен специалист. Липсата на лечение влошава състоянието - над 60 на сто от майките, които са се самоубили по време на следродилния период, не са посещавали специалист по психично здраве.

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТ

Име на проекта: Момсанити - Дигитален инструмент за самопомощ, който подпомага жените в преодоляването на следродилната депресия.

Възложител: Momsanity

Изпълнител: Momsanity

Дата на приключване: 01.06.2023

Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards

Категория: Стартъп

Тези притеснителни данни мотивират три млади дами да създадат дигитален инструмент за самопомощ, който подпомага жените в преодоляването на следродилната депресия - "Момсанити". Зад проекта стоят Дария Младенова, Марина Кунчева и Маргарита Колева. Първите две дами са клинични психоложки, едната от които има две деца, а другата е в очакване на второто си дете и имат много специфична гледна точка към продукта. Третата съоснователка е Маргарита Колева, която е поела позицията и на product owner.

Какво представлява "Момсанити"

"Момсанити" е мобилно приложение, което дава възможност за самодиагностика и самопомощ при пълна конфиденциалност. То е разработено според нуждите на пациента от навременна, ефективна, финансово достъпна и експертна подкрепа. Проектът поставя в центъра жените със следродила депресия. Те често срещат трудности при лечението си поради липсата на достатъчно подготвен персонал и пълните графици, както и поради финансови и логистични затруднения. Много жени не търсят помощ заради стигмата, коментират от "Момсанити".

"Избрахме изцяло дигитализиран подход, изграждайки дигитална платформа, достъпна 24/7, която стъпва на научен, холистичен подход, обединяващ знания от различни психологически перспективи", разказва Дария Младенова, съосновател на "Момсанити" и клиничен психолог. "Проектът ни има мисия да помогне на майки, които минават през труден следродилен период", допълва тя.

"Момсанити" осигурява безплатен достъп до световно признат въпросник за диагностика и по този начин повишава информираността и дава възможност на всяка майка да провери емоционалното си състояние. При наличие на симптоми жената може да се възползва от 12-седмичен план за самопомощ във формата на мобилна апликация, включващ разнообразни психологически техники и инструменти, както и да следи състоянието и прогреса си. Всяка седмица се разглежда различен проблем, свързан със следродилната депресия. В момента проектът се намира в начален етап и се разработва прототип, който се очаква да е готов до края на юни.

Бизнес моделът

След като продуктът бъде завършен, предстои кампания през социалните мрежи и комуникационните канали. "Ще разчитаме и на рекламата "от уста на уста" - жените, с които имаме контакт", разказва Дария Младенова. Използването на приложението ще се осъществява на абонаментен принцип, като първите две седмици ще бъде безплатно. "Тогава се прави тестване, за да видим дали майката принадлежи към групата с постнатална депресия. Ако е в състояние на психоза, ще я насочим да потърси помощ лице в лице от психиатър, тъй като дигиталната терапия няма да й бъде достатъчна", допълва Младенова. Ако жената не страда от следродилна депресия, през двете безплатни седмици тя може да прецени дали приложението й е полезно. Платеният абонамент покрива периода от оставащите 12 седмици.

Нишата

"Изготвихме въпросник, който представихме на различни български форуми за майки с новородени деца, и резултатите ни показаха, че 438 от общо 478 майки биха използвали апликация, за да си помогнат да преминат през такъв тежък период", разказва Дария Младенова. "Също така главни пречки една майка да не търси помощ е липса на време, липса на информация за следродилната депресия като състояние, срам, страх и финанси. Тези резултати ни помогнаха да се фокусираме главно върху посочените проблеми при разработването на апликация." Проучването показва, че майките обикновено търсят помощ в интернет и поради тази причина "Момсанити" ще присъства активно онлайн. Компанията планира да има собствени подкаст и сайт с образователни и помощни материали за следродилната депресия.

Предизвикателствата

"В момента тече разработката на техническата част на приложението и очакваме това да бъде най-голямото предизвикателство. Искаме да го направим атрактивно, да включва упражнения, истории по истински случаи, да бъде занимателно и майката да работи лесно с него. Но когато комуникацията е между специалисти в различни области - в нашия случай между психолози и програмисти, трябва да се намери мост", разказва Дария Младенова.

Тя допълва, че намирането на бюджет също не е лесно. Засега стартъпът има няколко индивидуални спонсора, но кандидатства по различни проекти с цел да привлече допълнително финансиране.

Основно предизвикателство след старта на приложението ще бъде достъпът до целевата група, а преодоляването му ще е посредством изграждане на общност от майки, с цел приобщаване и социален съпорт. "Планираме да организираме различни събития с цел повече говорене за проблема, за да се намали стигматизацията, засегнала идеята за майчинство в нашето общество", споделя Младенова. Позиционирането на "Момсанити" ще бъде посредством силното присъствие в социалните мрежи и други комуникационни канали. "Като друго предизвикателство се очертава задържането на потенциалните потребители на приложението, което имаме за цел да преодолеем чрез интерактивни подходи и полезна информация, поставяне на постижими цели и даване на обратна връзка, както и непрекъснато подобряване на потребителското преживяване посредством обратната връзка", каза още Дария Младенова.

Екипът

Компанията е млада и се състои от трима мъже и пет жени. Дария Младенова и Марина Кунчева са клинични психоложки. И двете имат над 10 години стаж в сферата на психологията като специалността на Дария са следродилната депресия и фобии, паник атаки и лечението им посредством виртуална реалност, а Марина е специализирана в женското психично здраве. Третата съоснователка - Маргарита Колева, работи в компанията като product owner. На позицията social media and marketing manager е поставена на Лианн Гюнова, a Антоанета Димитрова е дизайнерка, която работи пряко с CTO-то на "Момсанити" - Ицо Пенчев. Живко Иванов е финансист, а д-р Димитър Георгиев, гинеколог, е CEO на стартиращата компания.

Появата на нов живот е щастливо събитие, но не всяка млада майка успява да изживее радостта от майчинството. Следродилната депресия е най-често срещаното усложнение след бременността, засягащо една на всеки пет майки. Пандемията само влоши допълнително психическото състояние на майките. В същото време почти 50% от пациентите със следродилна депресия не са били диагностицирани от здравен специалист. Липсата на лечение влошава състоянието - над 60 на сто от майките, които са се самоубили по време на следродилния период, не са посещавали специалист по психично здраве.

ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТ

Име на проекта: Момсанити - Дигитален инструмент за самопомощ, който подпомага жените в преодоляването на следродилната депресия.

Възложител: Momsanity

Изпълнител: Momsanity

Дата на приключване: 01.06.2023

Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards

Категория: Стартъп

Най-новото








ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

  • 1
  • 178


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК