Четене на хартия или дигитално - това е въпросът, на който медиите и издателите в днешно време трябва да намерят отговор. За някои решението категорично е цифрово, за други обаче хартиеното изживяване не може да бъде заменено по никакъв начин. Пред тази дилема се изправя и списание InGlobo. To стартира като печатно издание преди повече от седем години. Развитието на технологиите обаче оказва своето влияние и с времето екипът започва да осъзнава все повече нуждата от пълноценно дигитално присъствие, за да може да продължи ефективно и по един модерен начин да поддържа връзка със своята аудитория.
ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА
Име на проекта: InGlobo.bgВъзложител: "Инглобо Медия"
Изпълнител: "Юкспириънс България" ООД
Дата на стартиране/дата на приключване: 01.02.2022 / 01.04.2022
Проектът е кандидат за конкурса Digitalk&A1 Awards
Категория: Внедрено в организация ИТ решение
Именно и затова InGlobo започва проект за създаването на нов уебсайт, е-магазин и повече иновативни продукти, които да предлага на читателите си. "Стартирахме проекта уебсайт с идеята да разширим портфолиото на дейността си в две посоки: онлайн присъствие - т.е. възможност да публикуваме специални онлайн материали по начин, максимално близък до визуализирането в списанието - и електронен магазин за хартиеното списание", разказва Мария Георгиева, съиздател на InGlobo. "В момента сайтът ни е наш дигитален хъб, тъй като през него можем да автоматизираме на практика всички аспекти от бизнеса си, без предпечатната подготовка и печата".
Макар че проектът започва в сравнително малък формат, неговият обхват постепенно се разширява, а развитието му продължава и досега. В процеса на работа възникват нови идеи за функционалности, възможности и подобрения, които екипът няма търпение да реализира. Самото технологично изпълнение е поверено в ръцете на експертите от "Юкспириънс България", а партньорството между двете компании протича гладко и продължава вече повече от година.
"Това, което ни хареса при тях е, че имат доста индивидуален подход към нас като клиенти, т.е. много персонализирано и иноваторски. Предложиха неща, които не съм получавала като обратна връзка от други разработчици преди, и бяха готови да експериментират", споделя Георгиева. Тя допълва също така, че някои от новите възможности са били идея именно от експертите от "Юкспириънс", като такъв е примерът с електронния четец, който се разработва като част от проекта.
По пътя към дигитализацията
Преди дигитализацията освен списание на хартия InGlobo поддържа и сайт, който обаче не допада като визия на екипа. В тази връзка се взима и решението да се започне отначало с ново съдържание, структура и електронен магазин, откъдето да може да се купува хартиеното издание. "Ние всъщност започнахме оттам - първото нещо, което искахме да осигурим на хората, беше хартията. Читателите дълго време ни даваха обратна връзка, че трудно намират списанието на пазара. Като цяло има проблем с разпространителската мрежа на печатни издания в България през последните няколко години. Затова решихме, че искаме магазин, за да могат хората бързо да достъпват списанието и да си го купуват там, а след това да им бъде доставяно с куриер до врата", разкрива Георгиева.
Впоследствие обаче възниква и идеята освен физическото списание, на сайта да се предлага и дигиталната му версия. Така екипът решава да инвестира в два формата: PDF за сваляне и собствен електронен четец, чрез който потребителите да могат да прелистват списанието, без да се налага да купуват хартиения му вариант. От една страна PDF-ът дава свобода файлът да се сваля и отваря на различни устройства, като InGlobo специално включват възможност за няколко изтегляния от една регистрация, за да се улесни прехвърлянето между отделни носители. От друга страна Е-четецът предлага още по-голямо удобство, тъй като позволява съдържанието на списанието директно да се достъпи. Отделно изданието разработва и опция, в която потребителите да получават комбиниран вариант PDF и е-четец.

"Динамично протече разработката, в добрия смисъл на думата", разказва Христо Ласков, старши архитект "Потребителско изживяване" в "Юкспириънс България". "Ние като хора, които разработваме уеб базирани приложени, обичаме да знаем какъв трябва да бъде крайния резултат за бизнеса и се опитваме да надграждаме технологично към клиентите си. Проектът InGlobo започна от един проблем, а в процеса на работа изникнаха и други, които ние се постарахме да разрешим. Минахме през не малко итерации, за да стигнем там, където сме в момента. Има още какво да се желае и сега, но се намираме на едно стабилно ниво".
И така двата екипа стигат до следващата итерация от проекта: разширяване на е-магазина на изданието чрез добавяне на система за регистрация за събития и продажба на билети за поредицата "Ловци на истории". Подобно решение задължително трябва да се отчита пред НАП, затова вместо да се създава отделна платформа за резервации за събития - независимо дали са безплатни или платени, възможността сега е интегрирана със стандартния магазин на изданието. На практика през един и същи портал за разплащания може да се купи както списание, така и билет за събитие.
След разработката и на тази система от InGlobo отправят поглед към разширяване на своя е-магазин с повече продукти, включително продажба на merchandise (постери-корици от най-четените броеве на InGlobo) и други сувенири (например, tote bag InGlobo). Това обаче категорично не е краят, а процесът на надграждане на сайта и е-магазина на списанието едва ли скоро ще приключи, тъй като вече екипът има дълъг списък с идеи и подобрения, които да се внедрят.
Предизвикателствата
Въпреки бързото реализиране на проекта - само за около два месеца - той не е лишен от предизвикателства. От бизнес гледна точка за Георгиева най-сложен се оказва въпросът как ще се случва дигиталното четене и дали потребителите ще припознаят този нов продукт. За да могат да спечелят повече аудитория за него, InGlobo залага на достъпност на е-четеца, бързо прелистване на страниците и възможност за достатъчно уголемяване на текста.
"Това е вид експеримент в момента, тъй като се опитваме да видим как хората четат дигитално. InGlobo е бранд, който развива дългоформатна журналистика, нашите текстове не са никак кратки. Опитът със списанието на хартия е съвсем различен, а в дигитална среда сме свикнали да четем по-къси текстове. Интересно е да видим как хората четат дигитално по-дълги текстове. Имаме и обратна връзка от потребители, които казват, че спират да купуват хартия, защото не искат да я трупат вкъщи. И на тях им е по-лесно да имат един PDF или е-четец на разположение", изтъква Георгиева. Според нея това е интересна тенденция и тепърва в бъдеще ще може да се проследи какво ще е нейното развитие.
От технологична гледна точка Ласков отбелязва, че основната трудност е била свързана с краткото време, за което е трябвало да се разработят всички решения. "От гледна точка на технологичен стак, в случая работим с WordPress. Това е най-популярният CMS в момента, който всъщност надградихме с персонализирани библиотеки, някои от които ние писахме, а други преизползвахме. Опитахме се да бъде максимално бързо, максимално гъвкаво, добро като резултат и финансово изгодно. Така че предизвикателството беше да стане достатъчно бързо и да работи достатъчно добре, без да излезе много скъпо", допълва експертът. По думите му предимството на този поход е, че позволява лесно и за кратко време да се тества дали дадено решение работи като технология и потребителско изживяване.

Ефектът
Резултатите от реализирането на проекта вече са на лице. Само за два месеца, на практика от нулев дигитален пазар и минимален бюджет за директна реклама и инвестиция за разработка (10 хил. без ДДС), InGlobo може да се похвали с добро онлайн присъствие. Към момента списанието има близо 9,000 онлайн читателя на сайта, над 50 хил. прочитания на статиите онлайн (от 0 преди това) и над 430 поръчки в онлайн магазина, от които 600 продадени дигитални списания (включително и дебют на един изцяло дигитален брой).
Георгиева обаче допълва, че все още потребителите купуват повече хартиеното издание, включително и стари броеве, тъй като разглежданите теми не са обвързани с актуалност. "Но това, което ми прави впечатление е, че ръстът на купуване на дигитални броеве се качва всеки месец, наблюдава се плавен растеж. Така че ще видим как ще се развие това и тази година, но определено интересът към дигиталното четене се увеличава. Все пак говорим за развиване на напълно нов навик на четене, както казах - дългоформатните текстове не се четат лесно в дигитален вариант. Тук е въпрос на създаване на навик и възприемане на този формат", допълва тя.
Ласков също се съгласява, че за реални резултати от изпълнението на проекта ще може да се говори едва след една-две години, защото е необходимо време, за да бъде наложена технологията. И двамата експерти обаче са убедени, че разработените функционалности отварят нови перспективи пред развитието на бизнеса на InGlobo, както през 2023 г., така и след това.
2023 и отвъд
Реализирането на проекта категорично променя динамиката на работата в изданието. По думите на Георгиева в момента екипът може да следи и анализира много повече информация по отношение на обем продажби на всеки брой и популярността на неговите версии - хартия, PDF или е-четец. В същото време идеите за подобрения и надграждане на сегашните функционалности не спират и плановете за тази година продължават да бъдат амбициозни.
Основният приоритет през 2023 г. ще бъде подобряване изживяването на потребителите на сайта в две водещи посоки. "Едната е свързана със свободното съдържание, което искаме да променим, така че да бъде по-актуално по отношение на темите, които се разискват вътре. Другото важно нещо е да оптимизираме секцията със събития, тъй като тя е още непълна и трябва да се налива информация по отношение на това кои събития предстоят", посочва Георгиева. Отделно са планирани също така ъпдейт на секцията за подкаста на InGlobo и включване на повече нови продукти в е-магазина.
Четене на хартия или дигитално - това е въпросът, на който медиите и издателите в днешно време трябва да намерят отговор. За някои решението категорично е цифрово, за други обаче хартиеното изживяване не може да бъде заменено по никакъв начин. Пред тази дилема се изправя и списание InGlobo. To стартира като печатно издание преди повече от седем години. Развитието на технологиите обаче оказва своето влияние и с времето екипът започва да осъзнава все повече нуждата от пълноценно дигитално присъствие, за да може да продължи ефективно и по един модерен начин да поддържа връзка със своята аудитория.
ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА
Име на проекта: InGlobo.bgВъзложител: "Инглобо Медия"
Изпълнител: "Юкспириънс България" ООД
Дата на стартиране/дата на приключване: 01.02.2022 / 01.04.2022
Проектът е кандидат за конкурса Digitalk&A1 Awards
Категория: Внедрено в организация ИТ решение