The Smart Atelier е новосъздадена, малка семейна компания, поставила си сериозната цел да превзема пазара на произведени чрез 3D печат персонализирани продукти. "Дерзаем от година, но нещата започнаха да се случват през септември 2022г., след което регистрирахме и юридически компанията", разказва нейният основател Андрей Главчев.
ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА
Име на проекта: The Smart AtelierВъзложител: The Smart Atelier
Изпълнител: The Smart Atelier
Дата на стартиране: 1.09.2022
Проектът е кандидат за конкурса Digitalk&A1 Awards
Категория: Стартъп
Портфолиото на стартъпа наброява около 40 артикула - разнообразни аксесоари и функционални детайли, всеки от които може да бъде направен специално по изискванията на клиента. А клиентите са различни - от физически лица до компании, които поръчват неголям брой рекламни материали. "Запълваме нишата между ръчната изработка и масовото производство. Това по пронцип е характерно за 3D принтирането", обяснява Главчев.
Плюсът на 3D печата е, че можеш достатъчно ефективно да правиш единични бройки с малки разлики - нещо, което при серийното производство не може да стане. "Да направиш десет бройки от един и същ артикул за теб е толкова ефективно, колкото и да направиш една бройка - просто умножаваш времето за изработка по десет, но не го правиш ти, а машина. Разбира се, не е ефективно да произведеш 1000 бройки, но е много по-ефективно да изготвиш тези малки бройки на машина, отколкото ръчно", разказва Главчев.

Собствен софтуер
За да се автоматизира процесът на изработка в The Smart Atelier са разработили и внедрили собствен софтуер, чрез който се генерират процедурно продуктите. Системата използва различни решения, базирани на отворен код и помага поръчките да се обработват по-бързо. "Ние имаме 30 - 40 продукта, всеки от които може да бъде персонализиран по абсолютно индивидуален начин - и като картинка, и като текст", обяснява предприемачът.
Клиентът може да избира и измежду 30-ина цвята, като целият този процес се случва автоматизирано - през сайта се получава поръчката с нейните параметрите, тези параметри се задават в софтуера и той изважда кода, който трябва да се пусне на машините. Следва операторска работа - по настройка, и машините се пускат. "Няма традиционен дизайнерски процес, всичко е автоматизирано", допълва Андрей.
Разнообразие от продукти
Едно от основните предимства на 3D печата е възможността да се изработват единични продукти или и детайли. В индустриална среда това означава по-лесно и бързо прототипиране, а за The Smart Atelier - възможност за изпълняване на строго индивидуални поръчки. По-голямата част от настоящите клиенти на стартъпа поръчват рекламни материали или дребни персонализирани подаръци, но са налице и доста "по-сериозни" поръчки. По индивидуални размери например миналата есен фирмата е изработила конзола за монтаж на въздуховод, каквато на практика не може да се намери на пазара. "Клиентът получи семпло решение за монтаж на пластмасова тръба в кухнята си", обяснява Андрей. "Изборът по железариите се свеждаше до скоби за улуци."

Предизвикателствата
Машините за 3D принтиране стават все по-достъпни и вече всеки може да купи и създава дори вкъщи такива изделия, но въпреки това технологията е нетрадиционна и това донякъде създава предизвикателства пред компанията. Другият сложен момент е, че пазарът на 3D принтирани стоки е доста по-особен, те са с различна визия и свойства спрямо алтернативните.
Целите
"В момента основният ни фокус е България. Целта ни е да се изградим и наложим като бранд, хората да започнат да ни разпознават и да наберем скорост, за да стъпим и на други пазари - първоначално в Румъния и Гърция, а по-късно и в САЩ - през други платформи", разказва Главчев. На база на показателите от онлайн магазина и ефективността на работа, той смята, че компанията се справя вече доста добре и се надява да правят все по-сложни продукти. Другата краткосрочна цел е стартъпът да разшири продуктовото си портфолио до около стотина артикула. За това ще е необходимо и да се наемат още хора, които да обслужват клиентите и да следят за доставките - една доста времеотнемаща задача.
"В дългосрочен план имаме големи амбиции, свързани с изкуствения интелект. Като човек, който се е занимавал и в тази област, искам да направим още по-дълбока автоматизация. А защо и да не направим продуктовото си портфолио неограничено чрез изкуствен интелект?", завършва разказа си той.
The Smart Atelier е новосъздадена, малка семейна компания, поставила си сериозната цел да превзема пазара на произведени чрез 3D печат персонализирани продукти. "Дерзаем от година, но нещата започнаха да се случват през септември 2022г., след което регистрирахме и юридически компанията", разказва нейният основател Андрей Главчев.
ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА
Име на проекта: The Smart AtelierВъзложител: The Smart Atelier
Изпълнител: The Smart Atelier
Дата на стартиране: 1.09.2022
Проектът е кандидат за конкурса Digitalk&A1 Awards
Категория: Стартъп