Една от ключовите сфери, в които дигитализацията тепърва предстои, определено е здравната. Добрата новина е, че вече има организации, които тръгват в тази посока и интегрират иновативни решения, за да улеснят своята работа, да оптимизират процесите си и да предложат модерни възможности за служителите и клиентите си. Именно такъв пример дава медико-дентален център "Превентикa", който избира високотехнологичния подход, за да се грижи за здравето на пациентите.
ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА
Име на проекта: Дигитализация и нови възможности за медицински услуги в МДЦ ПревентикаВъзложител: МДЦ "Превентика" ЕООД
Изпълнител: Smart Software Systems ЕООД / медицински софтуер Joystick
Дата на стартиране/дата на приключване: 04/2022 - в процес
Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards 2023
Категория: Внедрено в организация ИТ решение
За тази цел организацията стартира проект, чрез който да внедри решение за медицински софтуер, административно обслужване на пациенти, интегриране на апаратура в условията на пълна онлайн мобилност и независимост. Тя се спира на модулно ориентираната система Joystick, която е разработена и внедрена от Smart Software Systems.
"Зад философията на първата клиника за превантивна медицина в България - Preventica стои стремежът за предоставяне на цялостна и навременна грижа за здравето на пациентите с индивидуален подход към всеки един от тях. Дейността е фокусирана върху две основни направления - медицинска и дентална грижа. Основна задача на специалистите е да утвърдят превенцията като ключов елемент от здравето на своите пациенти", разказва Теодора Ботева, административен директор в МДЦ "Превентика". По думите й медицинският център разполага с високотехнологично оборудване от последно поколение и най-съвременните методи за диагностика и лечение. А благодарение на имплементацията на Joystick вече цялата дейност на организацията може да бъде управлявана и от едно място.
Проектът
Реализацията на проекта преминава през два основни етапа, в които се дигитализират процесите на медицинския център. На първо се дигитализират дейностите, засягащи работата с пациенти, което включва въвеждането на: онлайн пациентско здравно досие, достъпно през различни устройства и видимо за пациента по всяко време; разплащания с онлайн ПОС; онлайн запис на час; онлайн проверка на резултати; достъпност на всички документи в реално време в телефона на пациента. В момента продължава работата и по допълнителни възможности за онлайн консултации и телемедицина.
Вторият етап от дигитализацията обхваща вътрешните работни процеси на медицинския център, като в тази връзка се реализира:
- Електронно подписване на документи, което позволява всички административни дейности да се извършват чрез дигитални подписи.
- Външни и вътрешни интеграции с трети страни, контрагенти и партньори. По този начин поддоставчиците, като клинични лаборатории, позволяват на пациента да получава резултатите си директно в личното си досие.
- Интеграции с различни апарти, което дава възможност изображенията от апаратурата за образна диагностика да бъдат видими директно в досието на пациента.
"Целите, които си поставихме бяха амбициозни и осъществени в много голяма степен", разкрива Ботева. По думите й бюджетът за проекта не е бил голям, но се е оказал напълно достатъчен за цялостното първоначално решение. В момента работата продължава на ад хок принцип и зависи от предложенията за софтуерно решение, допълва още тя.
Ефективност и резултати
Ползите от внедряването на медицинският софтуер започват да се отчитат веднага в "Превентика". С неговото използване се наблюдават положителни резултати в управлението на целия поток от клиенти и на складовото стопанство. По думите на Ботева Joystick е лесна за използване система, която пести време при регистрация и дава възможност за отчети, финансови справки, хонорари и фактуриране. Освен това, чрез нея работата на лекарите е максимално опростена и автоматизирана. В допълнение решението ограничава използването на хартия, а модулът за профилактика се оказва много полезен при предоставяне само на дигитални профилактични картони. Подписването в цялата организация се извършва само с дигитални подписи, а принтирането на хартия е единствено в случаите, изисквани от закона.
Отделно ползите от внедряването на Joystick се усещат и от пациентите, които през личните си телефони и лаптопи имат директен достъп до електронните си досиета. В тях те могат да разглеждат цялата информация за себе си, включително и от образни изследвания. Също така през системата те могат да запазват или променят часа за преглед. "За краткото време на работа и въпреки ковид кризата имаме нарастване на пациентската база с над 1700 нови регистрирани клиента", споделя Ботева.
- Съкращаване на времето както за административно обслужване, така и престоя на пациентите в медицинския център;
- отпадне на необходимостта от използване на хартия и оттам на принтери и консумативи;
- бърза, лесна и навременна връзка с лекар;
- спестява средства на инвеститора
- съкращава времето за работа с поддоставчиците, а оттам и допълнителните разходи.
Предизвикателства и бъдещо развитие
Ботева признава, че при реализирането на проекта "Превентика" е трябвало да преодолее редица предизвикателства. На първо място ключов момент се е оказал изборът на подходящ медицински софтуер. "Растежът и стремежът да имаме успешни клиенти крие редица предизвикателства пред нас за справяне с икономическите и нормативни уредби, които усложниха избора ни на решение в технологичен аспект. Облачно базираната система на Joystick обаче, се справя с лекота с изграждането на нови функции, надграждането на текущи функционалности спрямо последните нормативни уредби и иновацията за бъдещи разработки на нови модули", коментира Ботева.
Друга основна трудност по време на имплементацията на системата е била свързана с осигуряването на качествена дигитализирана услуга за организирането на профилактичните цикли. Не на последно място предизвикателна е била и пълната интеграция с поддоставчиците, тъй като е изисквала автоматизацията на различни системи, апарати и връзка с котрагенти, за да се запази целостта на работния процес.
Всички положени усилия обаче си струват, тъй като в "Превентика" вярват, че дигиталните решения за цялостна автоматизация на медицинските процеси - от постъпването на пациента до неговото напускане и впоследствие - са водещи за привличането на повече хора към идеята за превантивна медицина. Според Ботева именно иновациите работят в услуга на пациента, спестявайки му време и пари. Тя допълва, че се очаква системата да бъде интегрирана и с бъдещото национално общо електронно медицинско досие на пациента. "Нашият проект може да служи като модел за други медицински заведения или бизнеси, като намалява средства, усилия и време на инвеститора и персонала, а също така позволява фокусиране във важните дейности като осигуряване на медицинска грижа и превенция на здравето", заключава тя.
Една от ключовите сфери, в които дигитализацията тепърва предстои, определено е здравната. Добрата новина е, че вече има организации, които тръгват в тази посока и интегрират иновативни решения, за да улеснят своята работа, да оптимизират процесите си и да предложат модерни възможности за служителите и клиентите си. Именно такъв пример дава медико-дентален център "Превентикa", който избира високотехнологичния подход, за да се грижи за здравето на пациентите.
ВИЗИТКА НА ИТ ПРОЕКТА
Име на проекта: Дигитализация и нови възможности за медицински услуги в МДЦ ПревентикаВъзложител: МДЦ "Превентика" ЕООД
Изпълнител: Smart Software Systems ЕООД / медицински софтуер Joystick
Дата на стартиране/дата на приключване: 04/2022 - в процес
Проектът е кандидат в конкурса Digitalk&A1 Awards 2023
Категория: Внедрено в организация ИТ решение