OLX: Споделената икономика носи много ползи, но строгата регулация може да я ограничи

Владимир Владков

OLX: Споделената икономика носи много ползи, но строгата регулация може да я ограничи

В OLX търсят и продават близо 2,8 милиона потребители, но вменената отговорно крие заплахи

Владимир Владков
425 прочитания

© Владимир Владков


Различни потребителски нужди генерират идеи сред иноваторите за споделяне на многобройните налични ресурси, с които съвременното общество разполага. Тези идеи полагат основните на т.нар. "споделена икономика", част от която са дрехите, колите, спортните стоки втора ръка, както отдаването под наем на жилища, офиси, строителна техника, професионални инструменти и др. Именно това са основните категории, в които клиентите на платформата OLX, публикуват своите обяви, а други търсят там онова, което им е полезно. За последната година компанията е привлякла над 500 хиляди нови потребители и общият брой на регистрираните потребители е почти 2,8 милиона, обяви Камен Янкулов, изпълнителен директор на OLX в България. - Всеки ден в платформата се качват по 12 хиляди нови обяви в 12 продуктови категории, а броят на ежедневните продажби е над 7000", допълни той.

Идеята за споделена икономика обаче отваря и редица нови ниши. "Приложението EatWith например помага на туристи да открият ресторанти, в които се сервира предимно местна храна. My Turn пък е за хора, нуждаещи се за кратко време от професионален инструмент, с който пък техни съседи да разполагат и могат да го дадат под наем. LiQuidSpace осигурява на пътуващите използване на офис за кратко време, а участващите в платформата Rover откриват хора, които са готови да гледат домашния ви любимец, докато сте на почивка. С JustPark пък хората с ценни паркоместа в оживени центрове могат да ги дават под наем в дните и часовете, в които те не са им нужни", обясни Янкулов.

В световен мащаб потреблението на облекла "втора ръка" расте с изключително бързи темпове, като пазарът им ще се удвои от $24 млрд. през 2018 г. до над $51 милиарда през 2023 г., като растежът е 21 пъти по-голям от този на търговията на дребно с дрехи. "Дрехите втора ръка привличат потребители от всички възрастови групи, като младите хора до 35 години са почти половината от купувачите, но главно от екологични съображения", каза Янкулов. Освен това се търсят както облекла от по-масовите магазини , така и луксозни марки от типа на Gucci, Prada и Channel, показват данните на Thred UP Report 2019." Пазаруването в OLX.bg е спестило през 2019 г. поне 57 тона материали, 92 хиляди GJ енергия и 153 хиляди кубика вода само от продадените електронни продукти, а дрехите втора ръка са спестени 44 тона материали, 5,7 GJ енергия и 23 хиляди кубика вода, показва вътрешното проучване на OLX България.

Законодателни спирачки

Гласуваните през последните дни законопроекти от родния парламент поставят сериозни административни пречки пред развитието на споделени платформи като AirBNB, Booking, споделените пътувания, а година по-рано Uber направо бе забранена.

Същевременно в Европейския съюз се подготвя нова директива за електронната търговия, която да засегне проблемите с авторските права и с нелегалното съдържание. "Старата директива е от 2010 г., а знаете колко бързо и в какви насоки се разви за 10 години електронният бизнес", коментира Янкулов. Засега няма разписано проекто предложение за тази директива, но дискусиите, които се водят, насочват евродепутатите към налагане на по-голяма отговорност директно върху платформите, включително от типа на OLX, в които потребителите сами качват съдържание и обяви.

"Ние правим инвестиции в моделиране на съдържанието, спираме определени обяви, за които знаем, че предлагат забранени продукти като акцизни стоки (напр. домашна ракия или тютюневи изделия), както и на защитени диви животни", обясни шефът на OLX България. Платформата обаче едва ли може да следи всички продукти и послания в тях, които да се окажат нередовни според правилата. Според Янкулов, директивата трябва да вземе предвид модела "Notice & Action", т.е. ако дадена институция забележи или получи сигнал за нередност, операторът на платформата да я отстрани. А сега съществува реална заплаха заради недобросъвестен потребител да бъде спрян целия бизнес. Освен това прилагането на правилата не е равностойно, някои платформи за обяви са регистрирани извън Европа и там трудно могат да бъдат наложени. Съществува и риск от твърде голяма саморегулация на съдържанието с оглед предпазване от глоби и други наказания. Допълнителен натиск оказват неуредиците около прословутата Наредба 18 на НАП, чието прилагане отново бе отложено за 6 месеца, като предвидената добавка за електронни магазини ще усложни тяхната работа.

Какво купуват потребителите онлайн?

Най-голям ръст на потенциалните купувачи в OLX има в категорията машини, инструменти и бизнес оборудване (над 300% за 4 години), както и на недвижими имоти (+279%). Все пак най-много обяви се публикуват в раздел електроника, автомобили и стоки за дома. Все повече хора (53%) търсят да закупят автомобил втора употреба, като средната цена сред OLX обявите за 7-годишна кола е 4000 лв. При спортните обувки се отчита бум - 103% ръст за 2019 г., засилен е интересът и на игровите конзоли.

Платформата все по-често се използва и местни производители или търговци като основен канал за онлайн търговия. Така например, онлайн магазин за спортни стоки и маратонки от София, започва да използва OLX през октомври 2016 г. като публикува първоначално 100 обяви, каза Емил Илиев, маркетинг мениджър на OLX България. Година по-късно започват да се възползват и от рекламните възможности в платформата, като ефективността на продажбите идва и от големия ръст при потенциалните купувачи, средно около 200% за последните 4 години в различните категории, добави той.

Като обобщение на потребителите, най-често купувачите са жени на възраст между 25 и 35 години, които харчат средно на месец по 500 лв. за покупки онлайн. Тези пари се използват най-често за дрехи (12% ръст в категорията на роклите), електроника, стоки за дома, в това число домакински уреди и спортни и бебешки артикули. "За 2019 г. потребителите в OLX предпочитат да публикуват обяви и да пазаруват чрез мобилното приложение, което отбелязва ръст от 14%. Към момента в платформата са регистрирани почти 2,8 милиона уникални потребители и над 144 хиляди бизнес потребители, главно малки и средни фирми", допълни Камен Янкулов.

Различни потребителски нужди генерират идеи сред иноваторите за споделяне на многобройните налични ресурси, с които съвременното общество разполага. Тези идеи полагат основните на т.нар. "споделена икономика", част от която са дрехите, колите, спортните стоки втора ръка, както отдаването под наем на жилища, офиси, строителна техника, професионални инструменти и др. Именно това са основните категории, в които клиентите на платформата OLX, публикуват своите обяви, а други търсят там онова, което им е полезно. За последната година компанията е привлякла над 500 хиляди нови потребители и общият брой на регистрираните потребители е почти 2,8 милиона, обяви Камен Янкулов, изпълнителен директор на OLX в България. - Всеки ден в платформата се качват по 12 хиляди нови обяви в 12 продуктови категории, а броят на ежедневните продажби е над 7000", допълни той.

Идеята за споделена икономика обаче отваря и редица нови ниши. "Приложението EatWith например помага на туристи да открият ресторанти, в които се сервира предимно местна храна. My Turn пък е за хора, нуждаещи се за кратко време от професионален инструмент, с който пък техни съседи да разполагат и могат да го дадат под наем. LiQuidSpace осигурява на пътуващите използване на офис за кратко време, а участващите в платформата Rover откриват хора, които са готови да гледат домашния ви любимец, докато сте на почивка. С JustPark пък хората с ценни паркоместа в оживени центрове могат да ги дават под наем в дните и часовете, в които те не са им нужни", обясни Янкулов.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК