Подобно на много други компании от технологичния сектор и Bosch не остават незасегнати от извънредните обстоятелства около разпространението на коронавируса. Около 100 завода на организацията по целия свят прекъсват производство, а само в Германия над половината от служителите работят с намален график. На фона на тази трудна ситуация обаче Bosch системно започва да се подготвя за възобновяване на продукцията и планира да се придържа към своите дългосрочни стратегически цели, включително по отношение на опазването на климата.
"Искаме да осигурим надеждни доставки, за да посрещнем постепенния ръст на търсенето от нашите клиенти, както и да помогнем на световната икономика да се възстанови възможно най-бързо. Целта ни е да синхронизираме събуждането на производството и сигурните вериги за доставки, особено в автомобилостроенето. Вече постигнахме това в Китай, където нашите 40 завода възстановиха производството си и веригите за доставки са стабилни. Работим усилено, за да осъществим рестарта и в другите ни региони", коментира д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH. За да постигне успешен ръст на производството, компанията предприема редица мерки за защита на служителите от коронавирусна инфекция, като същевременно се ангажира с разработката на координиран, съвместен подход с клиентите, доставчиците, органите на властта и представители на служителите.

Борба срещу коронавируса чрез технологии
По време на годишната конференция Денер отдели специално внимание върху усилията, които компанията полага, за да подпомогне борбата срещу коронавируса. За гиганта това означава разработка на технологични решения, които да допринесат за по-бързо справяне с пандемията. Bosch вече са стартирали производството на защитни маски в 13 завода в 9 държави за покриване на местните нужди, включително в Италия, в Турция и в САЩ. Освен това компанията в момента изгражда две напълно автоматизирани производствени линии в Щутгарт-Фойербах, като скоро ще заработи и производство на маски в Ербах, Германия, както и в Индия и Мексико.
"Машиностроителният ни отдел проектира необходимото оборудване само за няколко седмици", сподели Денер. Bosch предостави безплатно конструктивните си чертежи и на други фирми. Компанията ще може да произвежда над 500 хил. маски дневно, които са предназначени за защита на служителите в заводите на Bosch в цял свят. Целта на компанията обаче е те да бъдат предоставени и на други страни, което зависи от получаването на съответните одобрения за конкретната държава. Също така Bosch произвежда и по 5 хил. литра дезинфектант седмично в Германия и САЩ за работниците си в американските и европейските заводи.
В допълнение компанията разработва и свой бърз тест за Covid-19, който се извършва с помощта на устройството Vivalytic и дава резултати за около два часа и половина. Денер отбеляза, че към момента търсенето е голямо и компанията планира да увеличи производството, като до края на годината планира капацитетът да бъде пет пъти по-голям от първоначалните планове. През 2020 Bosch ще произведе над един милион бързи тестове, а догодина броят им се очаква да достигне три милиона. Анализаторът Vivalytic ще допълни съществуващите лабораторни тестове, като първоначално ще се използва в болници и лекарски кабинети основно за защита на медицинския персонал, за който бързото осигуряване на тестови резултати е решаващо.
Бързите тестове вече се предоставят на клиенти от Европа с етикет "само за изследователски цели" и могат да се ползват след валидиране. Очаква се Bosch да получи CE маркировка за продукта до края на май. Освен това Денер разкри, че още по-бърз тест, който открива надеждно случаите на Covid-19 за по-малко от 45 минути, е в последните етапи на разработка.

Влиянието на рецесията
"Но докато по нов начин оценяваме ползите от дигитализацията, ние не трябва да имаме илюзии по отношение на намаляването на растежа и приходите. Колкото по-дълго продължи изолацията, толкова повече загубите ще застрашават съществуването на бизнеса. Тези загуби също така ще се отразят и върху социалния и политическия живот, който познаваме. Трябва отблизо да следим за възможни странични последствия и да предприемаме действия да ги предотвратяваме, ако е необходимо", предупреждава Денер.
Въз основа на актуалните данни Bosch предвижда спад на автомобилното производство от най-малко 20% през 2020. През първото тримесечие на тази година оборотът на Групата спадна със 7,3% и е значително по-нисък в сравнение с миналата година. Само през март 2020 продажбите се сриват със 17%. Поради несигурната ситуация компанията не прави прогноза за цялата година. "Подготвяме се за глобална рецесия, която ще окаже значително влияние и върху развитието на бизнеса ни през 2020. И в тази тежка криза диверсификацията на бизнеса ни отново е наше предимство.Трябва да положим изключителни усилия, за да постигнем поне балансиран резултат", заяви проф. Щефан Азенкершбаумер, финансов директор и заместник-председател на Управителния съвет на Bosch .
В момента акцентът в компанията пада върху обширните мерки за намаляване на разходите и осигуряване на ликвидност. Те се изразяват в редуциране на работното време и съкращаване на производството в много световни локации на Bosch , намаление на заплатите на специалистите и ръководителите, включително и на изпълнителния мениджмънт, както и удължени инвестиционни срокове. Още в началото на 2020 Bosch вече стартира цялостна програма за подобряване на конкурентоспособността си. "Средносрочната ни цел е да възстановим оперативната си печалба от около 7%, но без да пренебрегваме важните задачи за осигуряване на бъдещето на компанията", заяви Азенкершбаумер. "Отдаваме цялата си енергия на тази цел и за преодоляване на пандемията от коронавирус. По този начин ще създадем финансовата основа, необходима, за да използваме невероятните възможности, откриващи се пред Група Bosch ."
Опазване на климата
Въпреки предизвикателствата на настоящата ситуация, Bosch поддържа дългосрочния си стратегически курс: доставчикът на технологии и услуги продължава да се стреми към амбициозните си цели в областта на климата и да развива дейностите за разширяване на устойчивата мобилност. "Климатичните промени също са сред основните теми тази година, въпреки коронавируса. Добре е, че политиците се отнасят сериозно към климата, но промяната на парадигмата в много индустрии също е сериозна. Това засяга и Bosch, но ще го кажа ясно: докато опазването на климата струва пари, бездействието ще струва още по-скъпо", категоричен е Денер.
Преди около година Bosch обяви, че ще бъде първото индустриално предприятие, опериращо в глобален мащаб, което до края на 2020 ще стане неутрално по отношение на климата, и то във всичките си 400 локации по света. Денер е уверен, че тази цел ще бъде изпълена. "В края на 2019 постигнахме въглероден неутралитет във всичките ни локации в Германия; днес сме изминали 70% от пътя към достигането на тази цел в световен мащаб". За да превърне въглеродния неутралитет в реалност, Bosch инвестира в енергийната си ефективност, увеличава дела на възобновяемите енергийни източници в енергоснабдяването си, купува повече зелена енергия и компенсира неизбежните въглеродни емисии. "Делът на компенсираните въглеродни емисии ще бъде доста по-нисък от планирания за 2020 - едва 25% вместо близо 50%. Постигаме по-бърз напредък от очаквания в подобряването на качеството на предприетите мерки", заяви Денер.

Въглеродно неутрална икономика
Bosch предприема два нови подхода в действията си за опазване на климата, за да гарантира мултиплициращия им ефект за икономиката. Първата цел е активностите нагоре и надолу по веригата на стойността - от "закупените материали" до "използването на продадените продукти" - да станат възможно най-неутрални по отношение на климата. До 2030 се очаква свързаните емисии (обхват 3) да спаднат с 15% или с над 50 милиона метрични тона годишно. За тази цел Bosch се включи в инициативата за научнообосновани цели Science-Based Targets initiative. Bosch е първият доставчик на автомобилната индустрия, който се ангажира с измерими цели. Нещо повече, компанията планира да обедини ноу-хау и опита на 1000 експерти на Bosch от целия свят и от над 1000 собствени проекта за енергийна ефективност в новата консултантска компания "Bosch Climate Solutions" - "Bosch Решения за климата".
Ръст на европейския пазар
"Защитата на климата е решаваща за оцеляването на човечеството. Политиката трябва да разчисти пътя пред изобретателския дух на компаниите и прилагането на технологиите в полза на околната среда - без да вредят на просперитета", отбелязва Денер. Според него най-важна е мощната технологична офанзива, която не само ще разпространи широко електромобилността, но и ще повиши ефективността на двигателите с вътрешно горене с помощта на възобновяемите синтетични горива и горивните клетки. Изпълнителният директор на Bosch призова за смел преход към водородна икономика и производство на възобновяеми синтетични горива, след като кризата с коронавируса премине. За него това е единственият начин Европа да стане неутрална по отношение на климата до 2050 г. "Актуалните приложения на водорода трябва да напуснат лабораториите и да навлязат в реалната икономика", заяви Денер. Той отправи апел към политиците да подкрепят новите технологии: "Само така ще постигнем амбициозните си цели за климата."
Бъдещето е във водорода
Действията за опазване на климата ускоряват структурните промени в много сектори. "Водородът става все по-важен както за автомобилната индустрия, така и за строителните технологии. Bosch е перфектно подготвен за това ", подчертава Денер. Bosch и партньорът му Powercell вече работят за комерсиализирането на мобилни пакети от горивни клетки за автомобилни приложения, като пазарната премиера е планирана за 2022.
Освен това Bosch възнамерява да се позиционира успешно и на друг разрастващ се пазар: вероятно през 2030 един от всеки осем новорегистрирани тежки камиони ще се захранва от горивна клетка. Bosch разработва стационарни горивни клетки със своя партньор Ceres Power. Те могат да захранват с електричество офис сгради, например компютърните центрове. Според Bosch до 2030 обемът на пазара на електроцентралите с горивни клетки ще надхвърли 20 млрд. евро.

Задвижващи технологии и термотехника
"На първо време климатично неутралните електрически решения само ще допълват автомобилните двигатели с вътрешно горене, които доминираха досега", споделя Денер. В тази връзка Bosch стимулира разработката на неутрални технологии за задвижващите системи. Според пазарните проучвания на компанията два от всеки три новорегистрирани автомобила през 2030 все още ще се движат на дизел или бензин, със или без хибридна опция. Ето защо компанията продължава да инвестира във високоефективни двигатели с вътрешно горене. С новите технологии за третиране на отработените газове от Bosch, NOx емисиите от дизеловите двигатели са почти изцяло елиминирани, както вече показаха независимите тестове. Bosch усъвършенства системно и бензиновия двигател: модификациите на двигателите и ефективното пречистване на отработените газове вече намаляват емисиите от частици с почти 70% под изискванията на стандарта Euro 6d temp. Bosch се ангажира и с възобновяемите горива, тъй като остарелите превозни средства също ще трябва да играят своята роля за намаляване на емисиите от CO2. С възобновяемите синтетични горива процесът на изгаряне може да стане въглеродно неутрален. Ето защо, според Денер, във време на криза по-смислено би било възобновяемите синтетични горива за автопарковете да се компенсират, вместо да се затягат изискванията за CO2 към автомобилната индустрия.
В допълнение Bosch си поставя за цел да стане пазарен лидер в електромобилността. Затова през тази година компанията ще инвестира около 100 милиона евро в производството на електрически системи за задвижване в заводите си в Айзенах и Хилдесхайм. Електрификацията навлиза и в термотехниката и модернизира отоплителните системи. "През следващото десетилетие очакваме електрификация в котелното помещение", каза Денер. Ето защо Bosch инвестира още 100 милиона евро в бизнеса си с термопомпи, като възнамерява да разшири развойната дейност и да удвои пазарния си дял.
Развитие на бизнеса през 2019
Развитието на бизнеса през 2019 е белязано от слаба пазарна конюнктура. "На фона на все по-забавената световна икономика и спада от 5,5% в автомобилостроенето, през 2019 Група Bosch демонстрира стабилност", твърди Азенкершбаумер. Благодарение на разнообразната палитра от успешни продукти, продажбите достигнаха 77,7 милиарда евро, само 0,9% под нивото от предходната година; след коригиране на ефекта от курсовите разлика, спадът е с 2,1%. Група Bosch генерира оперативна печалба преди лихви и данъци в размер на 3,3 милиарда евро. Маржът на EBIT от дейността е 4,2%. Без извънредните приходи основно от продажбата на бизнеса с опаковъчни машини, маржът на печалбата е 3,5%.
"Наред със сериозните стартови инвестиции, факторите, които влошиха финансовия резултат, бяха слабата пазарна конюнктура в Китай и Индия, продължаващият спад в търсенето на дизелови автомобили и високите разходи за преструктуриране, особено в сегмента на мобилността", заяви финансовият директор Азенкершбаумер. С дял на собствения капитал от 46% и паричен поток в размер на 9% от продажбите през 2019 финсовата ситуация на Bosch е стабилна. Разходите за развой и изследвания нарастват до 6,1 милиарда евро, или 7,8% от продажбите. Капиталовите разходи в размер на около 5 милиарда евро се повишават леко на годишна база.

Развитие на бизнеса през 2019 по бизнес сектори
Въпреки спада в световното автомобилно производство, бизнес секторът "Автомобилни технологии" генерира продажби от 46,8 милиарда евро. Приходите са с 1,6% по-ниски на годишна база, или 3,1% след корекция на ефекта от курсовите разлики. Това означава, че секторът на Bosch с най-високи продажби изпреварва темпа на световното производство. Маржът на оперативната печалба възлиза на 1,9% от продажбите.
През годината нараства и бизнесът в сектор "Потребителски стоки". Продажбите възлизат на 17,8 милиарда евро. Спадът е 0,3% или 0,8% след корекция на ефекта от курсовите разлики. Маржът на EBIT от дейността, възлизащ на 7,3%, е по-нисък на годишна база.
От друга страна бизнес секторът "Индустриална техника" усеща ефекта от свиващия се пазар на машини, но въпреки това увеличава продажбите си с 0,7% на 7,5 милиарда евро; след коригиране на ефекта от курсовите разлика е отбелязан лек спад от 0,4%.
Без извънредните приходи от продажбата на бизнес дивизия "Опаковъчна техника" маржът на оперативната печалба е 7% от оборота.
Приходите в бизнес сектор "Енергийна и сградна техника" нараснаха с 1,5% до 5,6 милиарда евро, или с 0,8% след корекция на ефекта от курсовите разлики. Маржът на EBIT от дейността е 5,1% от продажбите.
Развитие на бизнеса през 2019 по региони
Бизнес резултатите на Bosch през 2019 варират от регион на регион. Продажбите в Европа достигнаха 40,8 милиарда евро. Те са с 1,4% по-ниски от предходната година, или с 1,2% без ефекта от курсовите разлики. Приходите в Северна Америка се увеличиха с 5,9% (само с 0,6% след корекция на ефекта от курсовите разлики) до 13 милиарда евро. В Южна Америка продажбите нараснаха с 0,1% на 1,4 милиарда евро (с 6% след корекция на ефекта от курсовите разлики) Бизнесът в Азиатско-Тихоокеанския регион (включително и Африка) отново пострада от колапса на автомобилното производство в Индия и Китай: продажбите намаляха с 3,7% до 22,5 милиарда евро, спадът е 5,4% без ефекта от курсовите разлики.
Подобно на много други компании от технологичния сектор и Bosch не остават незасегнати от извънредните обстоятелства около разпространението на коронавируса. Около 100 завода на организацията по целия свят прекъсват производство, а само в Германия над половината от служителите работят с намален график. На фона на тази трудна ситуация обаче Bosch системно започва да се подготвя за възобновяване на продукцията и планира да се придържа към своите дългосрочни стратегически цели, включително по отношение на опазването на климата.
"Искаме да осигурим надеждни доставки, за да посрещнем постепенния ръст на търсенето от нашите клиенти, както и да помогнем на световната икономика да се възстанови възможно най-бързо. Целта ни е да синхронизираме събуждането на производството и сигурните вериги за доставки, особено в автомобилостроенето. Вече постигнахме това в Китай, където нашите 40 завода възстановиха производството си и веригите за доставки са стабилни. Работим усилено, за да осъществим рестарта и в другите ни региони", коментира д-р Фолкмар Денер, председател на Управителния съвет на Robert Bosch GmbH. За да постигне успешен ръст на производството, компанията предприема редица мерки за защита на служителите от коронавирусна инфекция, като същевременно се ангажира с разработката на координиран, съвместен подход с клиентите, доставчиците, органите на властта и представители на служителите.
