Дистанционната работа изисква нова организационна култура

Дистанционната работа изисква нова организационна култура

Мениджърските практики трябва да се адаптират към служителите, работещи от разстояние

Мария Динкова
260 прочитания

Практиката за отдалечено работно място - от офиса, дома или хибридна е показала своята ефикасност за бизнеса и ангажираността на служителите. Бизнес културата и лидерството обаче имат нужда от актуализация.Това са изводите от новото глобално изследване, проведено от VMware. В него са взели участие ръководители на бизнеси, както и служители в HR и ИТ отделите на компаниите.

Според данните всеки четвърти мениджър сред десет анкетирани се безпокои, че екипите му няма да се справят със задачите, ако работят от разстояние. Повече от една четвърт (28%) усещат, че културата на директорите обезсърчава дистанционна работа, и повече от половина (59%) чувстват повече напрежение да бъдат онлайн извън стандартното работно време. Всички тези фактори насочват към необходимостта от разклащане из основи на традиционния управленски подход и практики.

Това е факт въпреки ясните ползи за бизнеса и служителите от гъвкавото работно място, както и възможността за подбор на по-разнообразни групи от таланти и умения от цял свят. От началото на дистанционната работа повече от три четвърти от служителите (76%) потвърждават, че отношенията с колегите им са се подобрили. 66% от тях се чувстват по-уверени да говорят по време на онлайн срещи, а 69% казват, че нивото на стреса им по време на работа се е намалило. С близо една трета са се увеличили и работната етика, и продуктивността на служителите (съответно с 30% и 34%). В допълнение към това, 67% от мениджърите споделят, че процесът на назначаване на висококвалифицирани кадри е станал по-лесен, особено за работещите родители (83%) и кандидатите от малцинствата (68%). В контекста на генериране на нови идеи, почти три четвърти (72%) потвърждават, че иновациите идват от повече източници в организацията, отколкото преди.

"За да извлекат максимума от работното място "навсякъде", мениджърите трябва да сменят фокуса си при проследяването на работния процес от приноса към резултата в рамките на взаимното доверие. Ключово тук е постигане на правилен баланс, където служителите да се чувстват мотивирани и свободни да дадат порив на креативността си", коментира д-р Карл Бенедикт Фрей, директор на проекта Future of Work, от университета в Оксфорд коментира:

В сегашната ситуация ИТ отделите вече не се възприемат като единствения движещ фактор на отдалечената работна сила, която може да работи от централата, локален офис, вкъщи, в движение или в комбинация. Само една трета (33%) от респондентите смятат, че ИТ отделът е основната бизнес единица, определяща формата на отдалечената работа.

"Безпрецедентната трансформация на работното място безусловно крие много предимства както за работодателя, така и за работниците", смята Вероник Карсенти, директор "Дигитално работно място", "Ориндж Груп Франция". "Ние не трябва да подценяваме обаче необходимата трансформация в стратегията на управление на служителите, за да поддържаме ангажираността и продуктивността им. Определено ролята на висшия мениджмънт е да задава тона, а мениджърите на хора трябва да поддържат доверието, зареждат екипите и определят общите цели".

Дистанционната работа като даденост

Изследването показва още, че с 41% е нараснал броят на служителите в региона на EMEA (Европа, Близкия Изток и Африка), които приемат дистанционното работно място като даденост, а не придобивка. Числата се качват до 53% сред служителите от Поколение Х.

Почти две трети (64%) от запитаните потвърждават, че организациите им са спечелили от преминаването към дистанционно работно място и те вече не биха искали да се върнат в предишния режим на работа. В същия момент се поражда загриженост дали мениджмънтът прави всичко възможно да трансформира този факт в допълнителна гъвкавост за служителите си.

"Предизвикателствата от последните шест месеца принудиха компаниите да се приспособят към нови бизнес практики, където "работа" не се равнява на "офис". Бъдещето на работните процеси включва териториално отдалечени екипи, които носят със себе си и редица предимства за бизнеса като по-висока продуктивност и работна етика, по-добри и разширени възможности за сътрудничество и подбор на кадри", споделя Кристин Дал Щайдел, вицепрезидент на VMware за ЕМЕА. "Благодарение на дигиталните решения компаниите могат да спечелят от въвежданена добри практики в тяхната култура и управление. Решенията на VMware вече са помогнали на хиляди компании да подобрят своята колаборация, ангажираност и продуктивност. Ние, като технологична компания, ще продължим да бъдем иноватор."

Холистична визия за бъдещето на работно място

Въвеждането на дистанционна работа е изпълнено с предизвикателства, като започнем с обучението на нови служители, с прозрачността и проследяемостта на работните процеси в съответствие със стандартите на компанията, информационна сигурност, здравословна безопасност на служителите и много други. Предизвикан от пандемията, мащабът на отдалеченото работно място днес засили използването на дигитални решения и платформи. Водени от целта да продължават своята дейност, редица компании преместиха приложенията си в облак, което често довежда до нови информационни препятствия. Когато броят на служителите постоянно се променя и много хора предпочитат да работят от вкъщи, организациите с работното място "навсякъде" трябва да адаптират и политиките си за гъвкавостта на възможностите за използване на собствени устройства на работа (Bring Your Own Device). В резултат на това всяко ново устройство, свързано с корпоративната информационна система, носи потенциална уязвимост към хакерски атаки. Всичките тези фактори разширяват периметъра на информационната сигурност за компаниите и съответно важността на модела "нулево доверие" (Zero Trust Security) към крайното устройство.

Миналия месец по време на годишната конференция VMworld бяха представени специализираните решения на VMware в пакета Future Ready Workforce. Те помагат на компаниите да се възползват от холистичен подход, осигуряващ възможността за всяко приложение във всеки облак на всяко устройство. Това създава условията за ефективна работа и еднакво преживяване, независимо къде се намират служителите.

Работното място "навсякъде" и в България

От българския офис на VMware споделят, че компанията вече наема професионалисти от цяла България, които се включват дистанционно към работния процес.

"През последните месеци сме свидетели как се трансформира начинът, по който общуваме, учим, работим и се свързваме в личен и професионален план. След пандемията няма да се върнем обратно в офиса, какъвто го познаваме, а ще вървим напред към нова концепция за работното пространство. В бъдеще хората на много позиции ще имат възможността да избират откъде да работят - в новия ни офис за повече от 2500 човека, дистанционно от вкъщи или ще предпочетат хибриден вариант", отбелязва Диана Стефанова, вицепрезидент Стратегия на глобалните офиси.

Практиката за отдалечено работно място - от офиса, дома или хибридна е показала своята ефикасност за бизнеса и ангажираността на служителите. Бизнес културата и лидерството обаче имат нужда от актуализация.Това са изводите от новото глобално изследване, проведено от VMware. В него са взели участие ръководители на бизнеси, както и служители в HR и ИТ отделите на компаниите.

Според данните всеки четвърти мениджър сред десет анкетирани се безпокои, че екипите му няма да се справят със задачите, ако работят от разстояние. Повече от една четвърт (28%) усещат, че културата на директорите обезсърчава дистанционна работа, и повече от половина (59%) чувстват повече напрежение да бъдат онлайн извън стандартното работно време. Всички тези фактори насочват към необходимостта от разклащане из основи на традиционния управленски подход и практики.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК