Краят на конзолните войни бележи началото на новата геймърска ера

Краят на конзолните войни бележи началото на новата геймърска ера

Владимир Владков
290 прочитания

През тази седмица както Microsoft, така Sony пуснаха своите най-нови геймърски машини - съответно Xbox серии X и S, и PlayStation 5 (PS5).

Пускането на ново поколение конзоли обикновено дава началото на нова война в тази област, като тази се води 2010 г. насам между Sony и Microsoft. Но докато геймърският свят се подготвя за пристигането на новите конзоли, най-поразителното в това ново поколение е колко се различава от предишното.

Въпреки че Sony остана до голяма степен в зоната си на комфорт с PS5, създавайки конзола, чиято основна привлекателна сила ще бъде нейната библиотека с ексклузивни марки. Същевременно Microsoft възприема нововъзникващ и все по-популярен модел, базиран на абонамент за своя геймърски бизнес. Този ход използва нейния богат институционален опит в облачната инфраструктура и има потенциал да прекрои трайно както конзолния свят, така и по-мащабния пазар на игри, с непосредствени и преки последици и за мобилните оператори, и за ОЕМ производителите на смартфони.

Как да изградиш Netflix, но за игри

Неотдавнашно проучване на GSMA Intelligence "Consumers in Focus" предположи, че PS5 отново ще изпревари новия Xbox, като 14% от потребителите възнамеряват да го купят в сравнение с 9% за сериите X и S. Но от гледна точка на Microsoft продажбите само на устройства няма да са толкова важни, отколкото някога бяха, тъй като стратегията сега е изградена около абонамента Game Pass, който позволява на потребителите да плащат месечна такса за достъп до библиотека със заглавия, които да се възпроизвеждат на всяко устройство, включително на Xbox, компютър или смартфон. Както заяви изпълнителният директор на Microsoft Сатя Надела, целта на компанията е да се превърне в "Netflix за игри". За да постигне това, производителят на Xbox не се притеснява да инвестира, харчейки милиарди за придобиване на уважавани разработчици на игри, които да осигурят висококачествени заглавия в нейната платформа. Това централен елемент в абонаментния модел за новата стратегия на Microsoft, компанията дори предлага новия Xbox, включен в абонамента All Access Game Pass, само за около 10 долара допълнително на месец.

Има няколко причини за оптимизъм на Microsoft по отношение на шансовете си за успех.

Макар че пазарът на конзолни игри е сравнително малък (в света има около 778 милиона геймъри, ползващи конзоли), по-широката геймърска екосистема е огромна, като около 2,5 милиарда души играят на смартфон, компютър, конзола или таблет. Въпреки че все още са нововъзникващ бизнес модел, абонаментните геймърски услуги вече се радват на сравнително висок процент на възприемане в геймърската общност, като 28% от геймърите с конзоли вече имат такъв абонамент. Най-добрата функция, която привлича настоящите потребители към абонаменти за игри, е тази, в която Microsoft инвестира най-много: голяма библиотека с висококачествени заглавия.

Проучване на GSMA Intelligence показва, че със сигурност има латентно потребителско търсене на "Netflix за игри", но има и други признаци, че абонаментите за игри са готови за растеж. Най-забележителното е, че в последно време се наблюдава огромен приток на нови участници на пазара за абонаментни игри. Освен маневрите на Microsoft в конзолното пространство, Apple наскоро пренастрои Apple Arcade, за да се побере в комбинирания абонамент за Apple One, като това ще донесе услугата много повече клиенти, Amazon и Facebook също обявиха нови геймърски услуги. Това само по себе си не означава, че абонаментите за игри са "обречени" на огромен успех - индустрията е грешила и преди, но огромният обем на дейностите в това пространството не може да се игнорира.

Уникалното в стратегията на Microsoft е, че първото голямо име в игрите, възприело агностичен подход към геймърските абонаменти. Това, че такава компания иска геймърите да имат достъп до нейните игри, независимо от това, което устройство използват, е наистина иновативно и е възможно само заради позицията на Microsoft като компания за игри и със сериозна облачна инфраструктура. Причината, поради която тази стратегия сигнализира за промяна не само при Microsoft, но и за геймърската индустрия като цяло, е, че този ход внася коренно различен стил и калибър на играта в мобилната геймърска екосистема. И по отношение на конкурентния пейзаж, Microsoft премина от съревнование със Sony (и до известна степен с Nintendo) през 2010 г. до конкуренция с всяка компания с присъствие в игрите, на всяка платформа. Умишленото увеличаване на броя преки конкуренти, с които се сблъсква, може да не изглежда разумно, но по този начин Microsoft е утроила "адресируемия" пазар, най-вече чрез използване на огромния и недостатъчно монетизиран свят на смартфон игрите.

Нови възможности в променящия се геймърски пейзаж

В секторите на смартфоните и телекомуникациите въздействието от прехвърлянето на голям брой "конзолни" геймъри върху мобилни платформи вероятно ще бъде незабавно и задълбочено. По-специално операторите трябва да обърнат внимание на начините, по които Microsoft предефинира позицията си на пазара на игри, тъй като възможността за поточно предаване на игри през операторски мрежи е от основно значение за нейния подход. Този ход се свързва с натиска върху операторите да пуснат 5G, тъй като мобилните игри са един от ключовите сценарии за използване, чрез които операторите подчертават възможностите на новата си мрежа. Проучване на GSMA Intelligence показва, че геймърите с конзоли са по-заинтересовани от надграждането до 5G от средния потребител (66% възнамеряват да го направят в сравнение с 45% сред геймърите без конзоли), така че операторите трябва да се възползват от тази възможност, за да конвертират колкото се може повече от тях, независимо дали това да стане чрез партньорство с утвърден доставчик на облачни игри, крос промоции или някакво друго споразумение. OEM производителите на смартфони могат да се възползват по подобен начин, както прави Samsung, която предлага пробна версия на новата услуга на Microsoft, свързана с нейните устройства.

С навлизането на Microsoft на нови конкурентни терени, компанията преконфигурира геймърската индустрия. Това, което е сигурно, е, че конзолните войни Microsoft / Sony от 2010 г. насам са приключили и започва нова ера. Най-вероятният ефект от ходовете на Microsoft за въвеждане на конзолни игри в нови устройства е сривът на "силозите", които традиционно отделят различни сегменти в света на игрите. Хардуерът някога е бил решаващият фактор, за да изберете дадена игра, но сега маневрите на Microsoft могат да сигнализират за началото на нова парадигма, при която игрите са достъпни по всяко време, от всяко място и от всяко устройство.

Дори преди няколко години идеята, че Microsoft може да се превърне в "Netflix на игрите", би била посрещната със скептицизъм. Но често се забравя, че преди Netflix да прерасне в стрийминг гиганта, когото познаваме днес, компанията прекара доста години като DVD услуга за поръчка по пощата, конкурирайки се с утвърдени наследници при видео наемането и платената телевизия. Едва когато възприе зараждащата се технология за цифрови поточни услуги, компанията успя и въведе нова парадигма за онлайн видео. Възможно е в недалечното бъдеще да си припомним преориентирането на Microsoft към абонаментните игри като част от историята, която се възпроизвежда отново.

През тази седмица както Microsoft, така Sony пуснаха своите най-нови геймърски машини - съответно Xbox серии X и S, и PlayStation 5 (PS5).

Пускането на ново поколение конзоли обикновено дава началото на нова война в тази област, като тази се води 2010 г. насам между Sony и Microsoft. Но докато геймърският свят се подготвя за пристигането на новите конзоли, най-поразителното в това ново поколение е колко се различава от предишното.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК