Как се промениха навиците за модно пазаруване на българите през пандемичната година?

Как се промениха навиците за модно пазаруване на българите през пандемичната година?

Мария Динкова
306 прочитания

2020 беше година на промяна и в същото време година на нови възможности и неочаквани решения. По време на пандемията видяхме драстични промени в света на модата, като например виртуални модни ревюта, процъфтяване на електронната търговия и иновативни начини за използване на технологиите в услуга на потребителите. Тъй като 2020 г. беше белязана от социална дистанция и карантини, в някои месеци онлайн пазаруването беше единственият начин да си купиш модни стоки.

Пазарувахме ли повече през миналата година?

През последните 12 месеца половината от посетителите на GLAMI.bg са си купували модни артикули всеки месец. Това показват данните от проучване на компанията, проведено за първи път в България от 8 до 12 април 2021 г. сред 2 078 респонденти.

Около една трета от запитаните признават, че са увеличили покупките си в сравнение с предпандемичната година. Този резултат се дължи в голяма степен на по-добрите оферти и по-големите разпродажби, като 37% посочват тази причина за ръста при покупките си. Други 34% пък отбелязват, че пазаруването онлайн ги кара да купуват повече неща. Част от потребителите на GLAMI (23%) заявяват, че са имали повече свободно време по време на карантините и им е харесвало да купуват онлайн.

Разбира се, има и хора, които са свили разходите си за пазаруване на дрехи, обувки и аксесоари. Повечето обясняват това с липсата на поводи да носят нови дрехи. Да не забравяме и влиянието на икономическата рецесия върху потребителското поведение, като 35% от респондентите посочват ограничените финансови ресурси като причина да купуват по-малко модни стоки.

Ключови характеристики на онлайн пазаруването

Стимулирани от разпродажбите на любимите им марки и добрата цена и качеството на GLAMI.bg, 95% от потребителите са си купили модни стоки онлайн през последните 12 месеца. Възможността за плащане при доставка, както и бързата доставка са също важни за купувачите. 10% от тях взимат предвид и дали дрехите са екологични и устойчиви. Разбира се, има аспекти на онлайн пазаруването, които притесняват клиентите. 40% посочват липсата на възможност да пипнеш и да провериш артикулите. Друга част от респондентите изпитва затруднения с намирането на подходящия размер. Най-трудните за онлайн покупка категории са: дънки, панталони и шорти. Намирането на правилните обувки също изглежда нелека задача, тъй като при този тип продукти най-често са необходими проби. Някои потребители са се въздържали от онлайн пазаруване заради допълнителните разходи за доставка.

Интересно е, че въпреки всички тези фактори, две трети от респондентите са открили и са пазарували от нови брандове онлайн през последните 12 месеца. Повечето от тях (62%) са ги намерили на уебсайт чрез търсене и препоръчани артикули, но социалните медии също имат важна роля в процеса. Тези резултати потвърждават, че при наличието на функционален онлайн магазин, правилно позициониране в социалните мрежи и правилен маркетингов микс дори по-малките или неизвестни магазини и марки могат да станат по-откриваеми.

Промяна в навиците или пък не?

Много от респондентите споделят, че са опитали да спестят от модни покупки през изминалата година. Повечето са изчакали разпродажбите на любимите си марки, за разлика от преди. Някои пък са се насочили към по-достъпни марки или са намалили броя на закупените дрехи и аксесоари.

В същото време не се прави компромис с качеството. 71% от потребителите казват, че са си купили артикули със същото качество, както и преди пандемията.

Онлайн или офлайн - емоционалното пазаруване продължава да съществува. Потребителите на GLAMI в България споделят за някои от най-ирационалните модни покупки, които са направили през миналата година. "Неонова чанта", "Мисля, че отидох прекалено далеч с покупките на обувки", "Яке, което знаех, че ще ми е малко, но все пак го купих", "Рокли от прозрачен плат и в неправилен размер", са някои от примерите.

Тъй като 2020 беше година на комфорта при облеклото, не е изненадващо, че маратонките са най-предпочитаните модни артикули за потребителите в този период. На следващо място е анцугът (36%), а на трето - дънките (34%). Макар широко да се говори за намаляване на физическата активност и съответно трупане на излишни килограми, само 22% от респондентите споделят, че сега носят по-голям размер дрехи.

Всички тези интересни тенденции са част от глобалните промени при продажбите на модни стоки в следствие на пандемията. С ускоряването на дигиталната трансформация, нуждата от удобство и добро управление на времето много от тези промени ще се запазят и в бъдеще.

2020 беше година на промяна и в същото време година на нови възможности и неочаквани решения. По време на пандемията видяхме драстични промени в света на модата, като например виртуални модни ревюта, процъфтяване на електронната търговия и иновативни начини за използване на технологиите в услуга на потребителите. Тъй като 2020 г. беше белязана от социална дистанция и карантини, в някои месеци онлайн пазаруването беше единственият начин да си купиш модни стоки.

Пазарувахме ли повече през миналата година?

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК