Институционалните бариери, намирането на финансова подкрепа и бизнес партньори са сред основите предизвикателства пред излизането на малките и средни предприятия, разработващи свои собствени услуги и продукти в технологичната сфера, на трети пазари. В тази връзка ИКТ Клъстер България и Клъстера за дигитална трансформация и иновации в специален уебинар представиха два проекта - BRIDGE и C2FUTURE, които имат за цел да подпомогнат интернационализацията на българските стартиращи компании и МСП.
BRIDGE
"BRIDGE, по който партньор е ИКТ Клъстер, е насочен към интернационализацията на МСП в технологичния сектор. Той е с продължителност 20 месеца, като стартира през септември 2020, но за съжаление работата ни е много затруднена поради пандемията. Трябваше да организираме редица събития, някои от които бяха отложени или ги правим онлайн и резултатите не са толкова добри, колкото прогнозирахме. Проектът в момента е в начална фаза и правим анализ на текущите състояния и фирмите, които проявяват интерес да се включат в нашите дейности", споделя Анна Найденова, изпълнителен директор на ИКТ Клъстер България.
Партньори по проекта са клъстерни организации от още три държави - Италия, Германия и Румъния. Основните фирми, към които е насочена инициативата, са от технологичния сектор - стартъпи и компании, занимаващи се с изкуствен интелект и блокчейн. От ИКТ Клъстера имат за цел да подпомогнат организациите, като им дадат възможност да обменят информация, да подобрят своите знания за процесите на интернационализацията, както и да им съдействат за намирането на финансова подкрепа.
По време на уебинара беше проведено и кратко проучване сред участващите за техните нагласи и нужди, като резултатите до голяма степен съвпадат с поставените от проекта BRIDGE цели. Като най-голяма бариера пред излизането на трети пазари присъстващите посочват непознаването на законите и изискванията в трети страни (100%) и финансовите трудности (40%), а 60% от фирмите биха искали да получат съдействие за намирането на бизнес партньори, които да подпомогнат тяхната дейност. Също така анкетата показа и към кои трети пазари българките МСП имат най-голям интерес. Водещите се оказват САЩ, Канада и Обединените арабски емирства (80%), следвани от Израел и Мексико (40%).
C2FUTURE
При вторият проект C2FUTURE фокусът е поставен върху МСП, работещи по решения в сферата на умните градове, а целевите трети пазари са САЩ, Канада, Мексико, Колумбия и Алжир. Идеята на инициативата е да създаде благоприятни възможности на МСП да излязат на външни пазари (извън Европа) и да се помогне на фирмите да преодолеят вече споменатите предизвикателства.
"Проектът е в рамките на програмата на Европейската комисия за насърчаване на интернационализацията на МСП със съдействието на клъстери. Партньорството е между 6 клъстъра, които работят в сферата на ИКТ, мобилността, строителството и зелените технологии. Съответно и фирмите, които ще бъдат насърчават ще бъдат с този фокус. Партньорството е от пет държави - България, Италия, Испания, Гърция и Сърбия", разказва Красимира Шиндерова от Клъстер за дигитална трансформация и иновации.
В рамките на проекта предстои провеждането на 4 уебинари, като първият ще се проведе през юли. Те ще бъдат насочени към специфични проблеми, включително глобалните вериги на добавена стойност, защитата на интелектуалната собственост, стратегиите за навлизане на нови пазари, а също така създаването на партньорства и подобряване на комуникационни умения.
Също така като част от C2FUTURE ще се проведат и серия от различни събития за обмяна на опит и идеи между фирмите от 5-те участващи държави. Заради обстоятелства част от събитията ще започнат онлайн, като Шиндерова се надява догодина да има възможност повечето да се състоят на живо.
"В рамите на проекта ще създадем контакти и сътрудничества с организации, които работят на пазарите в тези трети държави, за да споделят повече информация за възможностите и пазарните ниши. Планираме да организираме различни срещи и конференции. Не по-малко важното е, че ще започнем и разписването на стратегия за интернационализация, която ще е достъпна за фирмите, участвали в нашите инициативи. Тя ще включва анализ на целевите пазари, идентифициране на потенциални партньори и създаване на план, който да подпомага тяхната интернационализацията", допълва експертът.
Институционалните бариери, намирането на финансова подкрепа и бизнес партньори са сред основите предизвикателства пред излизането на малките и средни предприятия, разработващи свои собствени услуги и продукти в технологичната сфера, на трети пазари. В тази връзка ИКТ Клъстер България и Клъстера за дигитална трансформация и иновации в специален уебинар представиха два проекта - BRIDGE и C2FUTURE, които имат за цел да подпомогнат интернационализацията на българските стартиращи компании и МСП.
BRIDGE