Европейският съюз представи набор от предложения, които могат драстично да намалят емисиите на парникови газове, ако планът в крайна сметка се превърне в закон, пише The Verge. Превозните средства с вътрешно горене могат постепенно да бъдат премахнати до 2035 и това на свой ред може да наложи нови правила на индустрии като авиацията и корабоплаването, които преди това бяха изключение от климатични политики на ЕС. Блокът също така има намерение да повлияе на замърсителите извън своите граници като накара вносителите да плащат за създадените от тях вредни емисии.
Идеята на пътната карта е да подпомогне изпълнението на целта, към която европейците се стремят от години. През 2019 Европейската комисия представи "Зелената сделка", с която континентът да постигне нетни нулеви емисии на парникови газове до 2050. За целта обаче е необходим сериозен напредък. Затова миналата година ЕС отбеляза, че ще намали замърсяването с 55% до 2030 в сравнение със стойностите от 1990.
Макар това да е амбициозно, трябва да се направи стъпка, която да отговори на мащабите на климатичната криза. Вредните емисии глобално трябва да се понижат наполовина това десетилетие и в крайна сметка да достигнат близо до нулата до средата на века, посочват учените. Човечеството все още има панса да си спести едни от най-лошите ефекти от климатичните промени, като изпълни една от целите на Парижкото споразумение за ограничаване на глобалното затопляне до приблизително 1,5 градуса по Целзий над прединдустриалните нива. Заради човешката дейност вече средните глобални температури са с 1,1 градуса повече, което води до екстремни метеорологични условия, крайбрежни наводнения и изчезване на видове.
"Това е решаващият момент - сега или никога. С всяка изминала година ужасната реалност на климатичните промени става все по-видима: днес ние потвърждаваме нашата решимост да действаме, преди наистина да е станало твърде късно", отбелязва Паоло Джентилони, еврокомисар за икономиката.
Транспортът
Може би най-значимата промяна за жителите на ЕС ще бъде свързана с транспорта, който отговаря за 22% от емисиите на въглероден диоксид в блока. Комисията предложи да се повишат стандартите за емисиите за новите автомобили и микробуси. Според съществуващите предложения те трябва да намалят своето замърсяване с 55% през 2030 и 100% през 2035, като това на практика ще извади от движение новите коли, използващи изкопаеми горива.
Горивото, използвано при корабоплаването, авиацията и отоплението на сградите също ще бъде засегнато от промените според новия план. Един от най-основните инструменти на ЕС за регулиране на замърсяването е Системата за търговия с емисии (ETS). Тя поставя ограничения за това колко замърсяване дадени индустрии могат да произвеждат и определя цена на въглерода. Авиацията досега беше освободена от правилата за емисиите, но от Комисията сега искат тя изцяло да плаща за произведения въглерод, както правят останалите индустрии. Корабоплаването ще попадне под регулациите на Системата за търговия с емисии по новия план, а подобна, но отделна система ще бъде създадена за сухопътния транспорт и сградите. Това ще мотивира всеки сектор да увеличи своята енергийна ефективност и по-бързо да се насочи към по-чистите източници на енергия.
Същевременно ЕС не иска цената на въглерода да се превърне в затруднение за европейския бизнес или да насърчи повече замърсяване извън границите на блока. Затова също така има предложение да се наложи цена на въглерода или данък върху вносните продукти като стомана и цимент, които имат голям въглероден отпечатък. Това обаче може да доведе до конфликт със Световната търговска организация, но като цяло мярката цели да насърчи индустриите глобално да спазват по-строги стандарти за околната среда.
Чистата енергия
Възобновяемата енергия ще трябва да замени повечето изкопаеми горива, ако ЕС иска да постигне своите климатични амбиции. Комисията сега прогнозира, че възобновяемата енергия ще обхваща 40% от цялото производство на енергия на блока до 2030. За сравнение през 2019 чистата енергия като слънчевата и вятърната, представлява малко над 15% от енергията в ЕС.
Освен намаляването на емисиите от парникови газове, генерирани от хората, ЕС също така иска да подобри възможностите за тяхното естествено понижаване чрез повече гори например. Блокът иска да засади 3 млрд. дървета на континента до 2030. Запазването на горите и другите екосистеми е важно както за хората, така и за растенията и животните. Но справянето с климатичните промени чрез засаждането на нови дървета е противоречиво и рисково начинание.
Затова другите предложения от плана на ЕС за намаляване на замърсяването са сред най-важните приоритети от пътната карта. Но планът няма да се приложи изведнъж, може да отнеме няколко години само за одобряването му от Европейския парламент и държавите членки.
Европейският съюз представи набор от предложения, които могат драстично да намалят емисиите на парникови газове, ако планът в крайна сметка се превърне в закон, пише The Verge. Превозните средства с вътрешно горене могат постепенно да бъдат премахнати до 2035 и това на свой ред може да наложи нови правила на индустрии като авиацията и корабоплаването, които преди това бяха изключение от климатични политики на ЕС. Блокът също така има намерение да повлияе на замърсителите извън своите граници като накара вносителите да плащат за създадените от тях вредни емисии.
Идеята на пътната карта е да подпомогне изпълнението на целта, към която европейците се стремят от години. През 2019 Европейската комисия представи "Зелената сделка", с която континентът да постигне нетни нулеви емисии на парникови газове до 2050. За целта обаче е необходим сериозен напредък. Затова миналата година ЕС отбеляза, че ще намали замърсяването с 55% до 2030 в сравнение със стойностите от 1990.