Как да направим скока от ИТ експерт към ИТ ръководител

Как да направим скока от ИТ експерт към ИТ ръководител

Преходът към ръководна роля в ИТ изисква нови умения, самосъзнание и око за бизнес стойността на техниката

Мария Динкова
224 прочитания

Преходът към ръководна роля в ИТ изисква нови умения, самосъзнание и око за бизнес стойността на техниката

Сара К. Уайт, CIO

Скокът към лидерството е голям, особено в сферата на информационните технологии. Причината е, че преходът от ИТ експерт до ИТ ръководител изисква значителна промяна в уменията и нова нагласа относно ролята, която технологиите играят в бизнеса.

Когато ставате ИТ ръководител, вашите технически знания все още имат значение, но освен това трябва да развиете задълбочено разбиране за бизнес страната на организацията и да придобиете уменията, необходими за прякото сътрудничество с други, нетехнически ръководители в компанията.

Както казва Девън Валенсия, CIO в CareSource: Преходът към ръководна роля може да прилича много на научаването на нов език.

"Трябва да слушате много по време на този пръв преход, за да разберете наистина, казва тя. Какви са нормите? Какво очакват хората? За какво говорят? На всяко ниво [в организацията] разговорът, фокусът, приоритетите и дискусиите трябва да са различни. Ще отнеме малко време, за да се откажете от това, с което се чувствате комфортно, и да се почувствате комфортно с новите приоритети."

Този процес на забравяне на старите навици и научаване на нови може да бъде дълбок, водещ до изцяло променен подход към работата ви, казва Сю-Джийн Лин, старши вицепрезидент и CIO в Alcon.

"ИТ експертите са обучени на логическо мислене, управление на проекти и ориентиране на процеси, всички от които са важни основни умения, твърди тя. Но за ръководителите е важно да бъдат интуитивни и да разбират сегашните и бъдещите нужди на бизнеса. Притежаването на умението да работите с неяснота и многообразие е много важно. Лидерството изисква да знаете да зададете правилните въпроси и да проучите проблемите по различен начин."

Всичко е във взаимоотношенията

Да бъдеш силен ИТ ръководител изисква способността за изграждане на взаимоотношения и връзки във и извън организацията.

Когато Лин преминава към ролята на CIO в Alcon, тя знае, че ще е "съществено да установи и развие взаимоотношения, които ще донесат въздействащи резултати за организацията", твърди тя. След време това фокусиране върху изграждането на взаимоотношения й се отплаща и й показа "стойността на проницателността и общността" на това да бъде ИТ ръководител.

"Разбирането как да се използват знанията и опитът на други ръководители в CIO общността или на други близки такива е важно", казва тя.

Дан Балдри подкрепя това мнение. Той започва като старши бизнес ИТ консултант за окръг Санта Клара, за 11 години преминава по кариерната стълбица и сега е ИТ директор на окръга. За него ключът към плавен преход към лидерската роля е "тясно свързан с взаимоотношенията", казва той. Повечето от тези взаимоотношения той изгражда, като демонстрира, че е надежден човек, към когото да се обърнеш, когато нещата трябва да се свършат.

"Ти не оставяш зад гърба си всичко друго - че си бил служител и експерт, все пак си запазваш тези умения, споделя той за прехода. И ако трябва да се намесиш и да се погрижиш за нещо, което трябва да се свърши, ти искаш и можеш да направиш каквото е необходимо."

Способността да се намесиш и да помогнеш е нещо, което сега той търси в своя собствен персонал, когато издига хората в ръководни роли.

Да водиш правилния технически разговор

Комуникацията е друго ключово умение, което трябва да развиете за преминаването към ръководна роля, тъй като често ще ви се налага да обяснявате сложни ИТ теми на хора извън технологичния отдел. Предоставянето на най-важната информация по разбираем за всички начин може да изисква известна практика. Балдри предлага няколко съвета.

"Не навлизайте в жаргона и не използвайте акроними. Трябва действително да познавате аудиторията си и да питате каква е аудиторията, какво имат нужда да чуят, какви са целите им и можете ли да представите нещата по начин, който им помага да стигнат там, където искат или където вие искате да бъдат", казва той.

Тук постигането на доверие е важно, изтъква Валенсия от CareSource. Като ръководители ще работите в близост с други ръководители, които няма да са технологични експерти и ще искат да знаят дали могат ли да разчитат на техническите ви познания и дали вие ще разберете как това се отнася към организационните цели, казва тя.

"Ако не сте прекарали кариерата си в технологиите, ако сте главен директор по маркетинг или главен финансов директор, или сте в маркетинга на нетехническия домейн, технологията може да изглежда много сложна и може да я усещате до голяма степен като черна кутия, казва Валенсия. Колкото повече напредвате в кариерата си, мениджмънтът трябва да знае, че вие знаете какво правите и можете да им помогнете да успеят."

Най-важното е другите ръководители да вярват, че вие разбирате тяхната страна на бизнеса, че вие знаете какво правят те и какви са техните цели. И оттук особено важно е да съобщите, че разбирате как технологията пасва на техните нужди по начин, който поставя бизнеса на първо място.

"Мисля, че наистина е важно първо да разберете резултатите за бизнеса, а технологията идва на второ място", отбелязва Валенсия.

Изберете своя стил на ръководене

Самият факт, че вие обмисляте скок към ръководна роля, е знак, че лидерските качества вече съществуват у вас, казва Валенсия. Важна следваща стъпка, която тя предлага, е да намерите силен ментор и да сте наясно относно своя интерес в ръководната позиция. Когато започнете да получавате повече отговорности в организацията, уверете се, че оставате "емпатични и любопитни", казва тя, като продължите да слушате и да се учите.

"Вие не сте случайно на тази работа, защото сте я "спечелили", казва тя, но освен това се уверете, че оставате отворени за правене на грешки и вземане на поука от тях. Вярвайте в себе си и намерете общност около вас, която да ви помогне."

Част от този процес е да разберете по-добре какъв стил на ръководене е най-подходящ за вас. За Балдри от Санта Клара това означава възприемане на по-отворен стил. Той признава, че не държи много на йерархията и е чувствителен към факта, че някои хора я приоритизират. Така че, въпреки че не се фокусира върху това къде са позиционирани другите в йерархията, той знае, че някои хора са "ориентирани по този начин" на работното място. Когато контактува с колеги в неговата организация като лидер, той винаги се опитва да предаде своя отворен стил на ръководене, така че хората да се чувстват комфортно около него.

"Има хора, които може да се чувстват притеснени да говорят с мен само заради длъжността ми, а аз не се усещам особено страшен, казва той. Аз просто трябва да бъда внимателен с това, когато общувам."

Той е особено внимателен за това как общува, когато е ядосан или загрижен за нещо в организацията, и се фокусира върху това да наблюдава тона и езика си, за да поддържа откритата, дружелюбна култура, която имат във фирмата.

"Трябва да сте много внимателни в начина си на комуникация, тъй като аз мога да кажа неща, които биха били неуместни, ако бях на различна позиция, но поради факта, че заемам тази длъжност и седя на това конкретно място, това има много по-голямо значение, отколкото вие може първоначално да мислите", казва той.

Да знаеш в какво се замесваш

Лидерството може да ви отнеме много. Това е позицията, на която ще трябва постоянно "да се грижите и да служите на другите", казва Валенсия.

"Това може да се окаже всепоглъщащо и ще отнеме всичко, което имате, като няма начин да се заобиколи. Същевременно това може да бъде най-възнаграждаващото, завладяващо и фантастично преживяване. Но то може и да ви обърка, защото трябва да се откажете от голяма част от себе си, казва тя. Хората се нуждаят от вас, от това да сте достъпни и да ги защитавате, да ги напътствате и какво ли не още. Необходима е гъвкавост. Необходима е енергия и може да е изтощително и изнервящо, но може да е фантастично."

Ако имате интерес в заемане на ръководна роля, но предпочитате по-строги граници в работното си време и харесвате технологичната страна повече от междуличностната, вместо това може би трябва да обмислите допълнително развитие на опита си в кариерния път на индивидуален изпълнител.

"И експертите, и ръководителите са важни за успеха: ние се нуждаем и от едните, и от другите; те се допълват взаимно, твърди Лин от Alcon. Докато експертът подхожда към дадена възможност рационално и технически, ръководителят вижда бизнес възможността по-инстинктивно и по-широко. Отговорността на ръководителя е да разбере бизнес императива и да го свърже с експертите, които ще го постигнат."

За радост в ИТ и двете кариери предлагат възможност за развитие.

Да ръководиш с автентичност

За Балдри решението да поеме кариерния път на лидерството е било естествено, тъй като той харесва "да помага на хората да бъдат най-добри и най-ефективни със своите умения и опит". Той разбира отрано своя ръководен стил и иска да бъде част от ръководенето на организацията в положителна посока. Балдри смята, че "извървяването на пътя" е съществена част от битието на ръководителя. Не може просто да кажеш, че искаш да ръководиш, без да покажеш уменията си - и жертвите - които изисква лидерството на работното място.

Идеята да бъдете автентични като ръководители е нещо, което хората могат да усетят, казва Валенсия. Ако не сте истински като ръководители, особено ако имитирате чужд стил на управление, който смятате за ефективен, но не изглежда естествен за вас, вие вероятно няма да успеете да направите прехода. Не се страхувайте да правите грешки и да се справяте с тях, тъй като това означава автентичността, допълва тя. Автентичните ръководители знаят кои са и какво е важно за тях и ако нямате силен усет за това, то може да "ви пречи в ролята ви на лидер", допълва тя.

"Най-важното нещо е, че трябва да знаете кои сте. Ако се опитвате да бъдете версията на лидерство, която сте видели в някой друг [това не работи], казва Валенсия. Неизбежно хората могат да кажат кога сте истински и кога играете."

Превод и редакция Мариана Апостолова

Материалът е публикуван в бр. 5 на сп. CIO България, който може да откриете тук.

Преходът към ръководна роля в ИТ изисква нови умения, самосъзнание и око за бизнес стойността на техниката

Сара К. Уайт, CIO

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК