9 начина да се справим с неприятния шеф

9 начина да се справим с неприятния шеф

Не бива да страдате безмълвно от мениджър с труден характер. Ще споделим няколко идеи как да се справите, да намерите помощ и да предложите обратна връзка, за да извлечете най-доброто от подобна предизвикателна ситуация

Мария Динкова
676 прочитания

Не бива да страдате безмълвно от мениджър с труден характер. Ще споделим няколко идеи как да се справите, да намерите помощ и да предложите обратна връзка, за да извлечете най-доброто от подобна предизвикателна ситуация

Пол Хелцел

Всеки ИТ специалист с няколко години опит зад гърба си в даден момент се е сблъсквал с обиждащ, манипулиращ или просто некомпетентен шеф. Във всеки бранш има лоши началници, но в сферата на ИТ поради сложната роля на ИТ мениджърите в днешно време се срещат често някои специфични проблеми.

Мениджъри с бизнес умения и опит в ръководенето на екип може да нямат технически познания, които екипът използва всеки ден, като това ги отдалечава от реалните предизвикателства пред изпълнението на задачите. Може да е вярно и обратното: шефът да е ИТ звезда, но да му липсват комуникационни умения и мениджърската позиция само да подчертае тези му недостатъци.

"В действителност не обучаваме хората да бъдат добри мениджъри, казва Джим Финкелщайн, главен изпълнителен директор на консултантската компания FutureSense. Говорим за това, организираме някакво обучение след възникването на проблема, но не разбираме как хората могат да се променят и как действат под напрежение."

Според Финкелщайн проблемът идва от фирменото ръководство, което вижда неприемливото поведение на мениджъра, но го държи, за да се свърши работата.

"Поставяме грешните хора в тази позиция, добавя той, и не им оказваме подкрепа чисто човешки, като ги учим на лидерство, защото не всеки се ражда с това качество."

Не бива обаче да страдате мълчаливо. Има начин да се справите, да намерите помощ и да предложите обратна връзка за разрешаване на подобна ситуация. Разговаряме с ИТ професионалисти и специалисти човешки ресурси за опита им в справянето с трудни шефове и те споделят най-добрите си съвети.

Правете разлика между неприятен и взискателен

Когато служителите потърсят помощ за справянето с неприятния си началник, често им се обяснява, че той просто е взискателен, казва Илейн Варелас, управляващ партньор в Keystone Partners. Но според нея невинаги е така и е важно да се знае разликата.

"Ако имат смелостта да говорят, може да чуят, че лошият шеф е под голямо напрежение заради "изпълнението на фирмения проект" или цели, отбелязва тя. Тези служители не говорят за взискателен началник. Взискателният мениджър може да бъде много добър ръководител. Той задава високи очаквания, насърчава хората към отговорност и осигурява обучение, за да могат те да се развиват."

Разликата, обяснява Варелас, между това да бъдеш помолен да дадеш най-доброто от себе си и това да работиш с някой неприятен и враждебен човек е въпрос на комуникационни умения и емоционална интелигентност.

"Разпитайте за поведението, езика, как се чувстват след общуване с неприятния шеф, добавя тя. Разберете дали се чувстват подценени, унижени, уплашени. Не оправдавайте лошия мениджър. Повечето хора понякога се показват в лоша светлина, но добрият ръководител ще се извини. За лошия това демотивиращо поведение е ежедневие."

Реагирайте като камък и напуснете

Когато шефът не е просто неприятен, но и оскърбителен според Надин Кано, управляващ партньор в Arioso Group, най-добрата реакция е да запазите спокойствие.

"Няма значение в кой бранш работите и на каква позиция сте, единственият начин да се справите с грубиянин е да запазите спокойствие и да не заемате заплашителна позиция, обяснява Кано. Приложете техниката на "сивия камък". Бъдете скучни като камък. Бъдете уважителни като към всеки друг - нито повече, нито по-малко. Не се отнасяте с тях по специален начин, по-добре или по-лошо. Никога не им позволявайте да почувстват, че ги съдите, и не губете търпение. Грубияните имат ниско себеуважение и ще приемат като заплаха всяко негативно излъчване от вас, включително страха."

Кано препоръчва да дадете добра искрена обратна връзка, с приятелски неутрален тон, без да се нервирате.

"Ако вашите колеги говорят лошо за мениджъра, усмихвайте се и кимайте, но не се присъединявайте към приказките. Да сте тяхна жертва им дава прекалено голяма власт над вас. Освен това грозните приказки могат да се обърнат срещу вас по най-странни начини в най-неочаквани моменти, обяснява тя. След това си оправете автобиографията, активирайте познатите си, работете усилено над резервния си план и възможно най-скоро се махнете оттам. Това е съвет от някой, който е бил в подобна ситуация много пъти и почти винаги е обърквал всичко. Днес вече доста добре се оправям и с най-взискателните или трудни клиенти."

Запазете спокойствие

Майкъл Тимс, консултант човешки ресурси в Insperity, казва, че ако мениджърът се държи лошо, може би реагира на стрес извън работното място. Някои хора се стягат под стрес и ако той не е свързана с работата, може да остане напълно невидим за колегите. Той препоръчва да се подходи внимателно при реакция спрямо действията на шефа.

"Когато имате работа с труден началник, е важно да слушате внимателно и да обмислите нещата, преди да реагирате, обяснява Тимс. Запазете спокойствие и професионално отношение и се опитайте да разберете възможните мотиви. Ако е необходимо, се разходете за кратко, за да обмислите ситуацията. Потърсете възможности да създадете споделени микроцели, с които да покажете прозрачност и да укрепите доверието на работното място. В крайна сметка предизвикателството да се работи с труден мениджър е възможност да се развият лидерски умения и умения за управление на конфликти, които ще са ви полезни в бъдеще."

Общувайте навреме и често

Отдалечената работа само затвърди рутинните недоразумения на работното място. Тимс предлага да се замислите над това как вашият мениджър предпочита да комуникира и го приложете. Също така е препоръчително да има официални политики за отдалечена комуникация.

"Ако шефът предпочита телефонните обаждания, по-добре се обадете по телефона, преди да се опитате да опишете някакъв проблем по мейл или в чата, казва той. Дигиталната комуникация може лесно да остане незабелязана, да спъне работата, да спре развитието и да намали производителността. Грешните предположения, извлечени от мейли или езика на тялото във видеоразговорите, също може да окажат негативно влияние на ефективността. Много от тези проблеми в отдалечената работа могат да се преодолеят чрез ясна, последователна и честа комуникация с колегите и ръководството."

Бъдете прозрачни и конкретни

Макс Весел, главен експерт обучения в SAP, съветва да бъдете конкретни относно това, което очаквате, и след това да проверявате резултатите.

"Повечето хора, особено нетехническите мениджъри, стават трудни за работа основно защото се притесняват, казва Весел. В ситуация, в която притесненията на вашия ръководител се излеят върху вас, поговорете с него по въпроса за развитието на проекта ви отрано и го правете често."

Мениджърите често срещат трудности в опита си да разберат как нещата се случват на всички нива, добавя той, и е предизвикателно да се разбере докъде е стигнал проектът само чрез PowerPoint.

"Много ръководители се опитват да разберат как вървят нещата, продължава Весел. Без преглед на кода и демонстрации е трудно да се направи реална оценка на състоянието на проекта. Ако пропуснете краен срок или се забави пускът в експлоатация, само тогава нещата се превръщат в реалност. За добро или лошо това е моментът, когато пропастта между очакванията и действителността пада директно върху плещите на техническия екип."

Поради тази причина Весел препоръчва прозрачност, когато се говори за състоянието на проекта, и редовно показване на напредъка на работата чрез демонстрации на живо.

Споделяйте успехите

"Не може да се спори с успехите, коментира Весел. Веднъж имах директор, който само чакаше екипът ни да се провали, разказва той. Успях да извоювам достатъчно ресурси да изпробваме нещо ново благодарение на главния ИТ мениджър. На всяка среща обаче имаше нападки от въпросния директор, който вярваше докрай, че е прав. Започвахме всяка среща с преглед на примери с потребителите. Когато започваме с примери как доставяме добавена стойност на потребителите, това трудно ще се обори."

Търсете съвети от колеги

Макар да не е препоръчително да клюкарствате или злословите с колегите за шефа, Финкелщайн от FutureSense не е съгласен, че не бива да търсите помощ от тях.

"Трябва да разчитате на своите колеги, казва той. Те могат да имат повече опит в справянето с такива хора и да ви помогнат в конкретната ситуация."

Бъдете искрени, когато му дойде времето

Когато се сблъскате с неприятен началник, Финкелщайн препоръчва да започнете с това, което можете да контролирате, като при появила се възможност предложите обратна връзка.

"Разполагате с инструменти и ситуации, които да използвате, продължава той. Колко пъти хора са участвали в различни работни срещи и са си мълчали? Те твърдят, че "на него нищо му няма". Трябва да говорите, защото без това не може да поправите или да обърнете внимание на другите за неприемливото поведение."

Отстоявайте позицията си

Според Финкелщайн даването на съвет за справянето с неприятен началник често прави служителя да изглежда сервилен и това е проблем.

"Това създава нездравословни взаимоотношения на зависимост, обяснява Финкелщайн. Не може да се пожертвате заради неприятния си шеф. Трябва да имате силата да напуснете, ако нещата се влошат прекалено много. Това е важен елемент. Има момент, в който той минава границата, от която няма връщане. Една от основните причини хората да напускат е, че мразят шефа си. Това трябва да спре. Смятам, че много от социалните движения в момента се борят за създаване на среда, в която хората да могат да водят такива разговори."

Пандемията ускори преминаването към отдалечена работа и създаде нови възможности пред тези, които страдат под неприятни ръководители, дори без необходимост от преместване.

"Светът е голям и хората могат да се местят много успешно от компания в компания. Има хиляди възможности, създават се непрекъснато нови фирми, особено в областта на ИТ. Когато имате солидни знания и опит, ще си намерите работа навсякъде", казва той, като добавя, че притеснението как търсенето на нова работа ще се отрази на условията на живот вече не е толкова актуално.

"Тези неща вече не са фактор, коментира Финкелщайн. Ако сте добър в това, което правите, ще си намерите друга работа. Имате много повече стойност като човешки капитал."

Превод и редакция: Юлия Уршева

Материалът е публикуван в бр. 5 на сп. CIO България, който може да откриете тук.

Не бива да страдате безмълвно от мениджър с труден характер. Ще споделим няколко идеи как да се справите, да намерите помощ и да предложите обратна връзка, за да извлечете най-доброто от подобна предизвикателна ситуация

Пол Хелцел

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК