"Перфектната буря" от макротенденции през третото тримесечие на годината може да звучи като изтъркана фраза, но тя бе истинско бедствие за производители на Chromebook и таблети.
Според новите данни на IDC доставките в двете категории са спаднали за първи път след началото на пандемията COVID-19 в началото на 2020. Обемът на доставките на Chromebook са се сринали с 29.8 на сто на годишна база до 6.5 милиона броя, докато броят на продадените таблети е спаднал "само" с 9.4% до 42.3 милиона.
Lenovo е лидер на пазара на Chromebook за третото тримесечие, доставяйки 1.5 милиона, което е с 10 на сто по-малко от същия период на миналата година. Следват Acer и Dell, които са доставили съответно 1.4 милиона и 1.2 милиона. Четвърта е HP, която 12 месеца по-рано бе пазарен лидер. През третото тримесечие на 2020 г. компанията достави 3.2 милиона Chromebook, но тази година бройките са едва 1,1 милиона, или срив с над 66.1%.
"Много училища и правителства "пръснаха" бюджетите си за предоставяне на устройства за дистанционно обучение и дори крайните потребители агресивно купуваха устройства за учене през 2020 г. В резултат се получи известно насищане на образователния пазар в краткосрочен план - каза Ануроопа Натарадж, старши анализатор в IDC. - Това пряко засяга Chromebook и дори таблетите до известна степен, особено на развити пазари като САЩ и Западна Европа, заради големи обеми през предходните тримесечия."
Всъщност и след като училищата отново бъдат отворени, може би няма да е същият бум на покупки на Chromebook, както преди. Част от търсенето може да е предизвикано и от работещите от дома си, но сега, когато много хора започват да се връщат в офисите, този източник на търсене също отслабва.
В допълнение блокирането означаваше, че неосновните разходи бяха насочени повече към потребителски продукти, които могат да се използват у дома. Сега, когато нещата отново се отварят, повече от тези пари вероятно ще бъдат изразходвани за празници, за хобита и други развлекателни дейности.
На пазара на таблети Apple увеличи преднината си, доставяйки 14.7 милиона iPad за трите месеца, приключващи на 30 септември, при около 14 милиона година по-рано. Класираната на второ място Samsung не се е справила толкова добре - корейската компания е доставила 7.5 милиона таблета при 8.4 милиона преди 12 месеца. Amazon излиза на трето място с 4.7 милиона, а Lenovo и Huawei допълват челната петица с доставени съответно 4.3 милиона и 2.3 милиона таблета.
IDC смята, че търсенето на таблети по време на пандемията е било подхранвано от присъщата им гъвкавост, сравнително по-ниска продажна цена и недостига на компоненти на пазара на компютри. Въпреки това споменатото облекчаване на ограниченията отново пренасочва парите на купувачите обратно към други категории.
Освен това проблемите с веригата за доставки сега засягат пряко и пазара на таблети. Nikkei Asia съобщи във вторник, че според множество източници Apple е намалила рязко производството на iPad, за да може да насочва повече компоненти към производството на iPhone 13.
Apple очаква търсенето на iPhone 13 да достигне своя връх за коледните празници и се стреми да избегне точно тогава "празни рафтове". Всъщност източниците на Nikkei са заявили, че производството на iPad е свито с 50 на сто спрямо първоначалните планове на Apple.
Снимка на bazanye от Pixabay
"Перфектната буря" от макротенденции през третото тримесечие на годината може да звучи като изтъркана фраза, но тя бе истинско бедствие за производители на Chromebook и таблети.
Според новите данни на IDC доставките в двете категории са спаднали за първи път след началото на пандемията COVID-19 в началото на 2020. Обемът на доставките на Chromebook са се сринали с 29.8 на сто на годишна база до 6.5 милиона броя, докато броят на продадените таблети е спаднал "само" с 9.4% до 42.3 милиона.