Радостин Богданов, Smart IT: Финтех пазарът в България се развива с обещаваща скорост

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.
2368 прочитания

Радостин Богданов е в Smart IT, част от MFG, от 2013 г. От 2015 г. е главен технологичен директор (CTO) на технологичния хъб. Професионалният му път минава през различни големи компании, а експертността му е в дизайна, менажирането и имплементирането на големи софтуерни решения. Освен техническо образование той има и диплома по бизнес администрация от Corvinus University of Budapest.

Г-н Богданов, кои са основните тенденции в областта на финансовите технологии в момента?

Живеем във времена на постоянна динамика и това не заобикаля финансовия сектор. Наблюдаваме сериозни инвестиции в дигиталните услуги и предоставянето на напълно ново изживяване на крайните потребители. Младото поколение иска да борави с финансовите инструменти тук и сега, с лекота, и съответно тенденциите в индустрията са да предоставят тази възможност на хората. Свидетели сме на все повече проекти за дигитализация на услуги и продукти. Тези проекти пренасят конвенционалните услуги по един нов начин, като дават гъвкавост и спестяват време и средства. Банките правят виртуални клонове и изнасят все повече услуги в електронните банкирания и мобилните приложения.

Нови финтех играчи се появяват всеки ден на пазара и предоставят на потребителите бърз, лесен и по-евтин начин да осъществяват своите финансови операции. От дигиталните разплащания до инвестиционните инструменти и предоставянето на възможности за изцяло онлайн кредитиране. Освен по дигитален начин всички тези услуги и продукти стъпват и върху нови технологии за взимане на автономни решения (machine learning, artificial intelligence) на базата на данни от различни източници, за управление на процеси по onboarding на потребителите, за обслужване и събиране, без намесата на човешка ръка.

Какви са наблюденията ви за сектора в България? В каква посока работят родните предприемачи?

В България има вече повече от 60 регистрирани финтех компании, като над 40 от тях са стартъпи. Повече от половината са регистрирани след 2015 година, което е показателно за нарастващите инвестиции в сектора. Наблюдават се инвестиции в наистина широк спектър от услуги - от плащания и разплащания, през кредитиране, капиталови пазари до застраховане, блокчейн и крипто, като най-голяма част от инвестициите са в компании за разплащания и кредитиране. Финтех пазарът в България е все още млад, но се развива с обещаваща скорост.

Как повлия ковид кризата върху финтех проектите, които наблюдавате? Каква очаквате да е динамиката занапред?

Ковид кризата е като катализатор за финтех проектите. Много бързо се преориентираха ресурсите и проектите в посока дигитализация на различните финансови услуги и продукти. Все повече потребители по една или по друга причина започнаха да използват дигитални инструменти, за да осъществяват своите финансови потребности. Тук обаче не само ковид кризата оказва влияние, но и развитието на агресивни играчи, чиято стратегия е за широко проникване на колкото се може повече пазари. Такъв пример е Revolut. Моите очаквания са динамиката да се запази и да видим още много нови играчи занапред, а защо не и съвсем скоро да сме свидетели на първия български еднорог (unicorn).

Къде са държавните институции в цялата картина? Какво според вас трябва да се прави за стимулиране на сектора?

Досега не виждаме голямо участие на държавните институции в подпомагането на индустрията. Нужни са целенасочени усилия, за да се развият и дигитализират редица услуги, които държавата предоставя, за да може да се впише в самата динамика на средата. Необходими са и реформи, които да предоставят правилните стимули за финтех индустрията, за да може да се увеличат вече съществуващите и да се привлекат и нови инвестиции. Да се надяваме, че с вече редовното правителство и посоката, която задава с новите министерства, свързани с иновациите и растежа, както и с електронното управление, ще видим скоро истински резултати.

Какви са последните новини около Smart IT? Кои са най-интересните вътрешни проекти и какво очаквате да е развитието на компанията през 2022 г.?

Smart IT е технологичното ядро на MFG и като такова сме се фокусирали върху изграждането на платформа от ново поколение, която има за цел да даде технологично конкурентно предимство на компаниите в холдинга. Вярваме, че усилията ни трябва да са в посока предоставяне на дигитални инструменти в ръцете на нашите партньори от бизнеса, така че да могат бързо да се адаптират към съвременната динамика.

Smart IT е технологичният хъб, който прави възможна работата на над 8300 служители и компаниите от групата на Management Financial Group (MFG) в България, Румъния, Полша, Украйна, Северна Македония и Испания. В бизнесите на MFG има 16 години опит в разработката и поддръжката на комплексни софтуерни решения и администриране на ИКТ инфраструктура. Основен фокус на Smart IT е разработването на собствена софтуерна платформа за управление на бизнеси и бизнес процеси на компании от финтех сектора с използването на технологии като C# и .NET Framework/.Net Core, ASP.Net/Core MVC, Web API, WCF, RabbitMQ, OAuth 2.0, Microservices, Docker, Kubernetes, ELK Stack, Grafana/InfluxDB, Polymer, DevExpress, JavaScript, jQuery, SignalR, EF, EF Core, MS SQL, MongoDB. Работата им дава конкурентно предимство на групата във финтех сферата в сектори като дигитални бизнес модели, потребителско и бизнес кредитиране, кредитни карти, P2P лендинг и други алтернативни финансови продукти и услуги.

Групата от компании, чиито бизнес операции обезпечаваме технологично, си поставя високи цели и за да отговорим на тях, сме планирали развитието на софтуерните си решения така, че да могат да онбордват всички финтех стартъпи в групата, като самата система е платформено независима. Погледнато от страната на обикновения потребител, можем да си представим цялата технология, съсредоточена в ръката на един човек или човека компания.

Представете си Uber, но за кредитни консултанти. Разбира се, за да се постигне това, през 2022 има да се свърши една много предизвикателна и вълнуваща за професионалистите работа зад сцената. Вярвам, че всеки, който търси големи, интересни и амбициозни проекти, ще ги намери именно при нас.

Management Financial Group (MFG) е 100% българска група компании, чиято мисия е да осигури възможност за лесен достъп до финансиране на всеки без оглед на моментното му социално и финансово състояние. Някои от компаниите в групата оперират на българския пазар от над 16 години. MFG е активна в шест държави: България, Румъния, Украйна, Полша, Испания и Северна Македония, и планира мащабна геоекспанзия на ключови европейски пазари и поне на още един континент още през 2022 г. Групата на MFG е отговорен работодател на над 8300 души в над 450 офиса в държавите, в които оперира. Основният фокус на MFG е предлагането на финансови и кредитни продукти за физически лица и малък и среден бизнес. Дружествата в групата имат общо 15 действащи регистрации и лицензи за извършване на различни регулирани дейности - кредитиране, кредитно посредничество, пощенски парични преводи, платежни услуги и издаване на електронни пари, които са издадени от съответните надзорни органи на България, Румъния, Русия, Полша, Естония, Украйна и Северна Македония. В портфолиото на холдинга влизат компании и брандове като Easy Credit, "Бяла карта", Viva Credit, Fintrade, АКПЗ, Violeta, P2P лендинг платформата iuvo, моделът "купи сега, плати по-късно" NewPay, приложението за управление на лични финанси Rilla, приложението за мобилни разплащания Settle и др.
Радостин Богданов е в Smart IT, част от MFG, от 2013 г. От 2015 г. е главен технологичен директор (CTO) на технологичния хъб. Професионалният му път минава през различни големи компании, а експертността му е в дизайна, менажирането и имплементирането на големи софтуерни решения. Освен техническо образование той има и диплома по бизнес администрация от Corvinus University of Budapest.

Г-н Богданов, кои са основните тенденции в областта на финансовите технологии в момента?

Живеем във времена на постоянна динамика и това не заобикаля финансовия сектор. Наблюдаваме сериозни инвестиции в дигиталните услуги и предоставянето на напълно ново изживяване на крайните потребители. Младото поколение иска да борави с финансовите инструменти тук и сега, с лекота, и съответно тенденциите в индустрията са да предоставят тази възможност на хората. Свидетели сме на все повече проекти за дигитализация на услуги и продукти. Тези проекти пренасят конвенционалните услуги по един нов начин, като дават гъвкавост и спестяват време и средства. Банките правят виртуални клонове и изнасят все повече услуги в електронните банкирания и мобилните приложения.

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото








84% от компаниите - жертва на кибератаки

84% от компаниите - жертва на кибератаки

  • 0
  • 180


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК