Постигането на устойчивост се превърна в един от основните приоритети през последните години, като много организации си поставят свои собствени цели за намаляване на въглеродните емисии, тъй като това е етичният избор. Големият въпрос, пред който са изправени повечето фирми обаче, е откъде да започнат.
Събиране на данни
Първият отговор е доста логичен - те трябва да измерят и да установят своите емисии, за да могат впоследствие да преценят кои ще са най-правилните действия за тях. Софтуерите за проверка въглеродния отпечатък позволяват на компаниите да изчислят въглеродните отпечатъци за жизнения цикъл на своите продукти, както и тези по веригата на доставки.
Събирането на данните е ключовата първа стъпка за оценката на фирменото въздействие върху околната среда. На тази основа, след като вече са установили откъде тръгват, е важно всяка организация да разработи и определи своя стратегия за намаляване на въглеродния отпечатък.
По-широк поглед
На следващо място фокусът трябва да се разшири и да се насочи върху видимостта по веригите на доставки в реално време. Консумацията на енергия е най-големият източник на генерирани от човека парникови газове и транспортът допринася за голяма част от тях.
Само през 2020 въглеродните емисии от транспортната индустрия достигат 7,3 млрд. метрични тона, а пътническите коли са най-големият източник на замърсяване през същата година, отговаряйки за 41% от глобалните транспортни емисии, показват данните на Statista.
В тази връзка важно място за постигането на устойчивост заема използването на технологии с изкуствен интелект. Според доклада Smart Carbon Emission Reduction, Inspire the Transformation to Green Energy на IDC и Baidu например, ИИ се очаква да допринесе за намаляване до 70% на въглеродните емисии до 2060, или над 35 млн. тона въглеродни емисии за следващите четири десетилетия.
За да се постигне това, според експертите редица ИИ решения ще бъдат приложени в различни индустрии чрез ИКТ инфраструктурата в комбинация с технологии за намаляване на въглеродните емисии. Въвеждането на все повече автономни електрически коли и изграждането на цялостна смарт транспортна система ще подпомогне значително за опазването на околната среда и възстановяването на изгубения баланс.

Използването на информационните технологии определено не се изчерпва само до управлението на пътната инфраструктура. В този смисъл тук трябва се споменат също така IoT решенията, машинното обучение, както и облака. Данните на IDC за глобалния ИТ пазар показват, че намалените въглеродни емисии само от облачните изчисления се равняват на изваждането от пътищата на приблизително 26 млн. автомобили с вътрешно горене.
Човешкият фактор
Не на последно място трябва да се отдаде значение и на човешкия елемент при реализирането на инициативите за устойчивост и опазване на околната среда. Истинският успех може да се постигне единствено когато всички в компанията приоритизират тези проекти наравно с останалите бизнес цели.
Много от успешните фирми днес вече разполагат с главен директор по устойчивостта, който отговаря за постигането на съответствие между всички капиталови разходи и по-широките цели, свързани с околната среда. Често фирмите смятат, че устойчивостта ще представлява финансова тежест, но това определено не е задължително. Когато става дума за намаляване на въглеродния отпечатък, до голяма степен се има предвид и постигане на ефективност - използване на по-малко ресурси и предлагане на продукти с максимално дългосрочна употреба.
Като цяло пътят към устойчивостта все още се установява и светът тепърва се учи кой е правилният подход. Несъмнено всяка компания, която избере тази посока, ще трябва периодично да преоценява, тества и преосмисля своя подход.
Сега важното е да се започне и да се направи първата стъпка, а дигиталните технологии са основният помощник в това начинание. През следващите години усилията в посока опазване на околната среда, предприемани от компаниите, ще са ключови не само за тяхната ефективност, но също така за тяхната пазарна оценка и дори оцеляване.
Снимки: Pixabay
Постигането на устойчивост се превърна в един от основните приоритети през последните години, като много организации си поставят свои собствени цели за намаляване на въглеродните емисии, тъй като това е етичният избор. Големият въпрос, пред който са изправени повечето фирми обаче, е откъде да започнат.
Събиране на данни