Microsoft придобива Activision Blizzard, става третият най-голям разработчик на игри

Microsoft придобива Activision Blizzard, става третият най-голям разработчик на игри

Анализатори говорят за прекалена консолидация на пазара

Александър Главчев
270 прочитания

Придобиването на компанията, стояща зад хитови игрови поредици като Call of Duty, World of Warcraft и Candy Crush, ще постави Microsoft сред лидерите при развлекателния софтуер - и вероятно в метавселената. Редмъндският гигант е готов да даде рекордните 68.7 млрд. долара, което ще направи тази сделката най-скъпата в неговата история. Ако придобиването бъде осъществено, това значително ще засили и без това стабилната позиция на Microsoft в областта на видеоигрите. Сред нейните активи са популярни заглавия като Minecraft и Doom.

Придобиването ще даде на Microsoft и позиции в нарастващата индустрия на метавселените, която размива границите между традиционния онлайн свят и виртуалния свят чрез виртуална и допълнена реалност.

"В края на краищата границата между метавселените на предприятията и потребителите винаги е била размита и е невъзможно да се съсредоточим само върху една от тях, обяснява Томас Битман, вицепрезидент на Gartner Research. Майкрософт сега прави големи крачки и в двете области."

Тази сделка ще бъде най-голямата за Microsoft. Това е и най-голямата придобивка на доставчик на видеоигри в историята на индустрията. Преди това рекордът се държеше от покупката на Zynga за 12.7 млрд. долара от Take-Two Interactive, направена в началото на този януари. Най-голямата сделка на Microsoft пък до момента е придобиването на LinkedIn през 2016 г. за 26 млрд. долара.

Покупката на Activision ще нареди Microsoft на трето място по приходи от компютърни игри в света след китайската Tencent Holdings и японската Sony Group.

Твърде голяма консолидация

Люис Уорд, директор изследвания в IDC, чиято област на интереси обхваща глобалните пазари на развлекателен софтуер, както и на разширената и виртуална реалност, отбеляза, че сделката поражда опасения поради твърде голяма консолидация и концентрация на пазара на компютърни игри.

През последните няколко години, след придобиването на Zenimax Media (Bethesda Software) през септември 2020 г. и пускането на Xbox Game Pass и Xbox Cloud, компанията значително разшири гейм стратегията си. "Докато Microsoft е по-фокусирана върху изграждането на платформи както за бизнесите, така и за игри, в областта на игрите компанията се насочва все повече към доставка на съдържание", посочва още Битман.

Според главния изпълнителен директор на Microsoft Сатя Надела бизнесът на Activision Blizzard ще се ръководи от директора на Microsoft Gaming Фил Спенсър.

"Убедени сме, че имаме невероятна възможност да донесем радост на всички геймъри на планетата", каза Надела в изявление. "Нашата компания се ангажира да инвестира и иновира, създавайки най-доброто съдържание, общност и облачни услуги за геймърите. Искаме да улесним хората да се свързват и да играят страхотни игри по всяко време и навсякъде."

На потребителския пазар и в метавселената на игрите основният конкурент на Microsoft днес е Meta Platforms (бившата Facebook).

Наскоро около 100 служители напуснаха проекта за смесена реалност Microsoft Hololens. Съобщава се, че много от тях са се присъединили именно към Meta. Това е тревожно, казва Битман, тъй като показва, че поне някои служители на Microsoft са загубили вяра в стратегията за VR. Това е област, в която компанията ще трябва да положи особени усилия.

Решение за Activision-Blizzard

"Междувременно изобщо не виждам всичко това като "игра" в метавселената, посочва Уорд. И аз не виждам Activision-Blizzard като лидер в нововъзникващия пазар. Самата сделка е по-скоро в интерес на Activision-Blizzard, която се чувства отслабена. Главният изпълнителен директор на Activision Боби Котик просто се опитва да намери изход за себе си и своята компания."

Откакто калифорнийските регулатори заведоха дело срещу компанията през юли за сексуален тормоз и неравенство във възнагражденията между мъжете и жените, Activision е обект на проверки от множество правителствени агенции. В делото си DHEF (California Department of Fair Employment and Housing) обвинява Activision в дискриминация срещу служителите си жени. Въпреки че изпълняват почти същите функции като мъжете, се твърди, че са назначавани на по-ниски позиции и получават повишения по-бавно от мъжете. Освен това жените е по-вероятно да бъдат уволнени или принудени да напуснат.

През ноември повече от 800 от близо 10 000 служители на Activision подписаха петиция, призоваваща за оставката на Боби Котик. А публикуването на разследване на Wall Street Journal, което твърди, че Котик е наясно със сексуалния тормоз и дискриминация в ръководената от него организация, доведе до стачки.

Microsoft заяви в изявление, че Котик ще запази настоящата си позиция, след като сделката бъде завършена. Но Wall Street Journal, позовавайки се на собствени източници, твърди, че той ще бъде понижен.

Томас Битман от Gartner счита, че Microsoft ще позволи на Activision да запази "положителната страна" на своята култура, а подкрепата от страна на мощен играч на пазара ще помогне за ускоряване на пускането на нови игри. В същото време Microsoft няма да толерира сексуален и друг тормоз, което ще повлияе положително на морала и условията на работа на служителите на Activision.

"Очевидно, Activision-Blizzard преминава през труден период от миналото лято и причините за това състояние на нещата са напълно разбираеми, споделя още Люис Уорд от IDC. Така че от гледна точка на Microsoft сега е подходящият момент да направите оферта за покупка." По едно време Activision-Blizzard се превърна в един от водещите разработчици и доставчици на кросплатформени инди игри (т.е. от независими разработчици). Ако сделката бъде одобрена от регулаторните органи, това ще бъде удар по самата идея за независими студия и вероятно идеята за публикуване на кросплатформени продукти.

Придобиването на компанията, стояща зад хитови игрови поредици като Call of Duty, World of Warcraft и Candy Crush, ще постави Microsoft сред лидерите при развлекателния софтуер - и вероятно в метавселената. Редмъндският гигант е готов да даде рекордните 68.7 млрд. долара, което ще направи тази сделката най-скъпата в неговата история. Ако придобиването бъде осъществено, това значително ще засили и без това стабилната позиция на Microsoft в областта на видеоигрите. Сред нейните активи са популярни заглавия като Minecraft и Doom.

Придобиването ще даде на Microsoft и позиции в нарастващата индустрия на метавселените, която размива границите между традиционния онлайн свят и виртуалния свят чрез виртуална и допълнена реалност.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК