Хибридният подход към работното място ще е ключов за успеха през 2022 г.

Хибридният подход към работното място ще е ключов за успеха през 2022 г.

Компаниите ще полагат повече грижи за осигуряване на добро преживяване на своя персонал

Александър Главчев
489 прочитания

Много компании отлагат пълното завръщане в офисите и все още продължават да разработват стратегии за това как точно ще изглежда работното място в близко бъдеще. Очаквано пазарът на офисни площи бе сред най-силно ударените по време на пандемията, като възстановяване започна едва след през пролетта на 2021 г. Въпреки това към момента пустеещите офисни площи, включително в България, продължават да са рекордни.

В САЩ корпоративният лизинг на офиси остава под нивата преди пандемията, по данни на компанията за търговски недвижими имоти и услуги за управление на инвестиции Jones Lang LaSalle IP (JLL). Въпреки че обемът на лизинги за третото тримесечие е нараснал с 39% спрямо година по-рано, той все още е с 25% по-нисък от третото тримесечие на предпандемичната 2019 г.

Интересното е, че компаниите, които преди година предполагаха, че офисите отново ще се оживят до средата на 2021 г., установиха, че пандемията продължава да създава пречки в плановете им. В края на есента например Apple съобщи на служителите си, че отлага връщането си на работа до февруари 2022 г. Това не бе първият път, когато компанията измести плановете си, нито е единствената. Много организации по няколко пъти отлагат повторното отваряне на офиси или изхвърлят всички офис площи.

Променящият се офис

Работното място не е мъртво, а просто се преосмисля, счита Джулиана Бове, ръководител на проучвания на практики за управление на корпоративни активи и интелигентни сгради в IDC. "Някои дейности просто не могат да се извършват дистанционно, а други работници им липсват предимствата от това да са на работното си място", обяснява тя.

От анализаторската компания очакват, че когато пандемията най-накрая приключи, близо 70% от служителите ще работят предимно във физически обект, управляван от дадената организация, включително офиси, клонове, магазини, складове, заводи, болници или училища. Данните са от проучване на IDC за бъдещата устойчивост на предприятията и разходите (Future Enterprise Resiliency & Spending Survey), проведено през юли 2021 г.

Тъй като за много служители е все по-удобно да работят извън офиса, компаниите, които са възприели т.нар. хибридна работна среда, се стремят към свиване на своите офис площи и преконфигуриране на голяма част това което им остава в посока по-гъвкави пространства, с цел да могат да посрещат променящ се брой служители, които работят на място.

В Google например експериментират с въвеждане на адаптивни помещения, които наричат "Екипни модули" (Team Pods). Стаите имат всички елементи на традиционното офис пространство, но могат лесно да бъдат преконфигурирани с мебели и прегради, за да има повече удобство при по-фокусирана работа, сътрудничество или и двете въз основа на нуждите на дадения екип.

"Занапред всяка компания ще вземе свои собствени решения относно това дали се нуждаят от повече или по-малко недвижими имоти въз основа на комбинация от хибридни работни политики, местоположения на служителите и реално използване на пространството", споделя Джулиана Бове от IDC, цитирана от Computerworld. "Независимо от размера, ясно е, че повечето организации ще трансформират офисите, които притежават или наемат, за да отговорят на изискванията на дигиталния свят."

Три големи тенденции на работното място

Промените на работно място, витаещи във въздуха още отпреди 2020 и ускорени от пандемията през последните две години, ще продължат да са в сила през настоящата. Covid-19 разтърси възприятията и промени очакванията за това какво трябва да бъде работното място. Служителите вече масово очакват по-голяма гъвкавост за това откъде и кога вършат задълженията си. Адаптирането към хибридна стратегия за отдалечена работа ще продължи да бъде фокус за много фирми през 2022 г. и ще създава главоболия на ИТ екипите, тъй като все повече офиси отварят отново, но вече се налага да дават възможност за комбиниране на различни режими на работа.

Ето какво анализатори на от технологичната индустрия предвиждат да се случва в тази област през настоящата година:

1. Хибридна работа ще доминира, много усилия първоначално ще се "провалят"

Много организации тепърва ще изчистват дългосрочната си стратегия, като проучвания показват, че известно ниво на отдалечена работа ще продължи и след пандемията. Това е добра новина за голяма част работниците, които се възползват от подобрения баланс между професионалния и личния живот, както много от работодателите. Изследвания показват повишаване на производителността на някои отдалечени работници.

Успешната хибридна стратегия свързва както физическата, така и виртуалната комуникация, за да осигури качествена комуникация на служителите независимо къде се намират. Това е поне основната цел. Постигането на това обаче ще бъде предизвикателство, считат от Forrester.

Анализаторската компания прогнозира, че 10 на сто от компаниите ще продължат да оперират отдалечено след пандемията, докато 30% ще изберат завръщане на сътрудниците си изцяло в офисите. Останалите 60% ще използват смесен подход. Една трета от последните ще се сблъскат с провали, поне в началото, пишат от Forrester в свое проучване, озаглавено "Прогнози 2022: Бъдещето на работата" (Predictions 2022: The Future Of Work).

Защо обаче хибридната работа е толкова проблематична

"Това е ново нещо за почти всички", обяснява Джеймс МакКуиви, изследователски вицепрезидент във Forrester, цитиран от Computerworld. "Разбира се, много организации са поддържали разпределени екипи или са имали шепа напълно отдалечени работници в миналото. Но нищо не е подготвило цялата организация да се научи как да бъде в офиса два до три дни в седмицата."

2. Потенциални проблеми с твърде инвазивни инструменти за следене

Тъй като отдалечената работа вероятно ще остане под някаква форма при по-голямата част от предприятията, ще трябва да се обмисли как да се следи производителността и състоянието на сътрудниците, когато са физически отделени от останалата част от персонала.

Доклад на аналитичната фирма CCS Insight за 2022 г. прогнозира, че някои организации ще отидат твърде далеч в опитите си да следят своите служители, което ще доведе до ответни реакции. Предвиждат се дори успешни съдебни дела срещу работодатели.

Интересът към софтуерните продукти, предоставящи анализи на действията на служителите, нарасна по време на пандемията, което предизвика критики от страна на организации за права на работниците в САЩ, които ги определиха като прекалено натрапчиви. Тези инструменти могат да включват редовни екранни снимки от работните станции на служителя или следене на активността на хората чрез регистриране на натискането на клавиши на клавиатурата за оценка на производителността. В зависимост от начина, по който се прилагат, подобни инструменти могат сериозно да подкопаят доверието на хората, особено когато се внедряват без консултация с тях.

Паралелно с това технологичната индустрия като цяло все още се лута в това как да балансира между ползите от анализите на данни от работното място с необходимостта от поверителност на служителите. Например, въвеждането на оценката за производителност в Microsoft миналата година предизвика противоречия относно включването на данни за отделните служители. По-късно компанията предприе стъпки, за да гарантира, че данните са анонимизирани.

3. Недостигът на служители като стимул за подобряване на тяхното преживяване

Една от основните тенденции през изминалата година в САЩ бе значителният скок в недостига на квалифицирани кадри в редица индустрии, част от така наречената "Голяма оставка". Ситуацията вероятно ще продължи и през 2022 г., като работодателите се борят да наемат правилния персонал - и инвестират, за да задържат вече заетите.

У нас проблемите с набирането на квалифициран персонал са налице от години, като ИТ индустрията е сред най-затруднените. Паралелно с това увеличените възможности за отдалечената работа се очаква допълнително да засилят текучеството на кадри.

Един от начините за задържане на персонала ще бъде да се позволи гъвкавост на работата. В САЩ организациите, които решат да се върнат към изцяло в офисите, могат да загубят до 39% от работната си сила, сочи анкета на Gartner, проведена сред 2400 информационни работници.

Forrester също прогнозира, че опасенията относно задържането на служителите ще предизвикат "нарастване на разходите" за "инициативи и технологии, ориентирани към служителите" през 2022 г. Очаква се това да доведе до заделяне 20% от бюджетите за отделите за човешки ресурси за инициативи, свързани с преживяването на служителите. Броят на компаниите, разполагащи с формални програми за "служителско преживяване" ще нарасне от 48 до 65%.

В крайна сметка става дума за създаване на култура, в която работниците се чувстват ценени и свързани с останалата част от организацията. "Служителите, които чувстват, че са ефективни в начина, по който използват уменията си за общата цел са по-ангажирани и е по-вероятно да останат при своя работодател", заключва обяснява Джеймс МакКуиви от Forrester.

Много компании отлагат пълното завръщане в офисите и все още продължават да разработват стратегии за това как точно ще изглежда работното място в близко бъдеще. Очаквано пазарът на офисни площи бе сред най-силно ударените по време на пандемията, като възстановяване започна едва след през пролетта на 2021 г. Въпреки това към момента пустеещите офисни площи, включително в България, продължават да са рекордни.

В САЩ корпоративният лизинг на офиси остава под нивата преди пандемията, по данни на компанията за търговски недвижими имоти и услуги за управление на инвестиции Jones Lang LaSalle IP (JLL). Въпреки че обемът на лизинги за третото тримесечие е нараснал с 39% спрямо година по-рано, той все още е с 25% по-нисък от третото тримесечие на предпандемичната 2019 г.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК