Лаптопите и смартфоните, произведени от Apple, Microsoft и Google, е по-трудно да бъдат поправени в сравнение с конкуренти като Asus, Dell и Motorola, пише The Verge. Това показва нов доклад на Образователния фонд на американската група U.S. PING.
Той е изготвен на база на данни, идващи от самите компании и публикувани във Франция във връзка с първия в света закон, който въвежда индекс за възможността за ремонт. Регулацията влезе в сила миналата година и изисква от производителите на определени електронни устройства, включително мобилни телефони и лаптопи, да оценят всеки от своите продукти спрямо това колко лесно е те да бъдат поправени.
Френският индекс представлява оценка до 10, която показва колко лесно е да се поправи даден продукт на база на пет критерия:
- Колко лесно е да се разглоби
- Наличност на указания за ремонти
- Достъпност на резервни части
- Цени на резервните части
- Категория за конкретното устройство.
Компаниите попълват оценките на своите продукти във всяка от петте категории на база на редица уточняващи критерии за всяка от петте точки. Законът изисква целият резултат, както и другите попълнени данни да бъдат публикувани за френските потребители и да се предоставят на мястото на продажбата.
US PIRG от своя страна не само използва френските данни за 187 устройства, произведени от 10-те основни американски компании, но също така разширява оценките. От една страна, групата добавя допълнителна тежест на първия критерий, тъй като възможността за разглобяване на устройството е ключова по отношение на поправката. От друга страна, US PIRG изважда точка от общия резултат на компанията, ако тя е лобирала срещу американското законодателството за улеснени поправки. Също така организациите могат да загубят четвърт точка, ако са членове на TechNet или Consumer Technology Association - две търговски асоциации, които лобират срещу независимата поправка на устройствата.
В крайна сметка според данните Apple получава най-ниска оценка, като 12 модела MacBook Air и Pro събират средно 3.16 от общо 10, а 20 iPhone модела са с 2.75 от 10. Microsoft се справя малко по-добре при Surface лаптопите - средно с 4.6 точки, а Google взима 4.64 точки от 10 за Pixel 4a, 6 и 6 Pro смартфоните.
За сравнение - Dell и Asus се изкачват на върха на класация при лаптопите. 36 модела на Dell и 22 на Asus получават съответно 7.81 и 7.61 точки. Motorola се справя сравнително добре при смартфони със 7.77 от 10 при 18 модела телефони.
Излизането на подобни данни има потенциал да промени значително правилата на играта. Според проучване на Samsung, поръчано миналата година във връзка с новия закон във Франция, 86% от потребителите в страната отбелязват, че техните решения за покупка ще бъдат повлияни в бъдеще от индекса. Това на свой ред ще даде нужния тласък на технологичните гиганти да променят своите практики.
След резултатите Samsung започва да работи по подобряване на своята оценка за ремонт при смартфоните, публикувайки ръководства за поправка на френски език. Освен това миналата година Microsoft пое ангажимент да направи своите устройства по-лесни за ремонт след решение на акционерите. След това Apple също обяви своята програма за самостоятелна поправка.
Лаптопите и смартфоните, произведени от Apple, Microsoft и Google, е по-трудно да бъдат поправени в сравнение с конкуренти като Asus, Dell и Motorola, пише The Verge. Това показва нов доклад на Образователния фонд на американската група U.S. PING.
Той е изготвен на база на данни, идващи от самите компании и публикувани във Франция във връзка с първия в света закон, който въвежда индекс за възможността за ремонт. Регулацията влезе в сила миналата година и изисква от производителите на определени електронни устройства, включително мобилни телефони и лаптопи, да оценят всеки от своите продукти спрямо това колко лесно е те да бъдат поправени.