Доставките на таблети в световен мащаб са достигнали 38,4 млн. бр. през първото тримесечие на 2022 г., отбелязвайки спад от 3,9% на годишна база, съобщи IDC. Причина за това е спад на търсенето. Доставките все още са над нивата преди пандемията, обаче растежът се забавя, което според анализаторите е индикация за връщане на пазара към нормална сезонност. Също така агресивното закупуване на устройства през 2020 и 2021 г. е накарало много потребители да задържат наскоро закупените си таблети. Продажбите на т.нар. хромбуци също продължава да намалява, като доставките са спаднали с 61,9% на годишна база през първите три месеца на настоящата година.
Докато общият световен пазар се е свил поради насищане на зрелите пазари, Азиатско-Тиохоокеанският регион (с изключение на Япония и Китай) все още отчита растеж през тримесечието, като причина за това са големи инвестиции в сферата на цифровото образование в някои от тамошните страни.
От IDC отчитат, че пазарът на таблети е в низходяща тенденция в глобален мащаб поради по-ниското търсене на зрелите пазари, но като интересно отчитат развитието на няколко нови играчи, които навлизат на развиващите се пазари. Става дума особено за доставчици на смартфони като Realme, OPPO, Xiaomi и др. Засега техните обеми не са достатъчни, за да движат пазара, но голямото търсене на таблети в развиващите се страни от началото на пандемията е позволило на тези компании да изградят екосистеми, където потребителите притежават множество продукти от една и съща марка, подобни на стратегията на Apple.
Също така според анализаторите драматичният спад от 62% при хромбуците не трябва да е изненадващ, имайки предвид натрупването на запаси поради намаляващото търсене през последните няколко тримесечия. От IDC като цяло не предвиждат наличните запаси да се изчистят с помощта на промоции през идните месеци, а раздвижване да се очаква едва преди началото на следващата учебна година.
Топ 5 световни доставчици на таблети през 1Q 2022
Компания | Доставки през 1Q22 (млн.бр.) | Пазарен дял през 1Q22 (%) | Доставки през 1Q21 (млн.бр.) | Пазарен дял през 1Q21 (%) | Ръст 1Q22/1Q21 (%) |
Apple | 12,1 | 31,5 | 12,7 | 31,7 | -4,6 |
Samsung | 8,1 | 21,1 | 7,8 | 19,6 | +3,5 |
Amazon.com | 3,7 | 9,6 | 3,5 | 8,7 | +6,3 |
Lenovo | 3,0 | 7,8 | 4,1 | 10,1 | -25,9 |
Huawei | 2,2 | 5,8 | 2,7 | 6,8 | -17,2 |
Други | 9,2 | 24,1 | 9,2 | 23,0 | +0,6 |
Общо | 38,4 | 100,0 | 39,9 | 100,0 | -3,9 |
Топ 5 световни доставчици на хромбуци през Q1 2022
@@table:1@@ Източник: IDC, април 2022Доставките на таблети в световен мащаб са достигнали 38,4 млн. бр. през първото тримесечие на 2022 г., отбелязвайки спад от 3,9% на годишна база, съобщи IDC. Причина за това е спад на търсенето. Доставките все още са над нивата преди пандемията, обаче растежът се забавя, което според анализаторите е индикация за връщане на пазара към нормална сезонност. Също така агресивното закупуване на устройства през 2020 и 2021 г. е накарало много потребители да задържат наскоро закупените си таблети. Продажбите на т.нар. хромбуци също продължава да намалява, като доставките са спаднали с 61,9% на годишна база през първите три месеца на настоящата година.
Докато общият световен пазар се е свил поради насищане на зрелите пазари, Азиатско-Тиохоокеанският регион (с изключение на Япония и Китай) все още отчита растеж през тримесечието, като причина за това са големи инвестиции в сферата на цифровото образование в някои от тамошните страни.