Густаво Мьолер-Хергт: Моделът "Х като услуга" отваря много пазарни възможности

Густаво Мьолер-Хергт, главен изпълнителен директор на дистрибутора ALSO Holding AG

Густаво Мьолер-Хергт: Моделът "Х като услуга" отваря много пазарни възможности

Шефът на ALSO Holding коментира перспективи области като блокчейн, изкуствен интелект

Владимир Владков
277 прочитания

Густаво Мьолер-Хергт, главен изпълнителен директор на дистрибутора ALSO Holding AG


Бизнес моделът "X като услуга" крие огромни възможности. По този начин компаниите от ИТ бранша получават прозрачност по отношение на четирите основни области, в които работят, a същевременно могат да правят конкурентни предложения на крайните потребители. Това заяви Густаво Мьолер-Хергт, главен изпълнителен директор на дистрибутора ALSO Holding AG, по време на хибридното събитие ALSO CTV 2022, проведено под мотото Transform2perform в 25 различни страни, включително в България.

Пандемията създаде сериозни предизвикателства пред всички хора, но технологичните компании, всички продукти и решения, които създадоха, ни дадоха възможност поне отчасти да продължим социалния си живот. "Общуването е закодирано в нашата ДНК и технологиите направиха много неща възможни, коментира Мьолер-Хергт. Нашите риселъри свършиха отлично своята работа, защото успяха при тези сложни обстоятелства за ИТ поддръжка да общуват и да осигурят на фирмите възможности да продължат да правят бизнес, а на крайните потребители - да продължат да общуват помежду си", допълни той.

Фактори, влияещи върху ИТ бизнеса

Редица бързо променящи се фактори, включително мащабни глобални кризи, влияят върху бизнеса на компаниите. Сред тях са глобалните климатични промени, които стават все по-резки, но поведението на отделния човек не може да повлияе върху глобалното затопляне, дори то да се промени. При появата на коронавируса COVID-19 човечеството нямаше ваксина. "Невероятно е, че само за една година фармацевтичната индустрия успя да създаде не една, а няколко ваксини. Но битката с болестта вече не е лично решение, а глобален проблем", коментира той.

Същевременно по време на корона кризата лихвите по банковите спестявания станаха отрицателни и много хора решиха да инвестират в акции според съветите на финансовите експерти. "След това лихвите се вдигнаха, но много хора вече бяха загубили пари в акции. Това са все събития, които обикновеният човек не може да промени. Цените на енергията хвърчат нагоре, цените на хранителните стоки също растат, върху това не можем да влияем, заяви Густаво Мьолер-Хергт. Днес проблемите са толкова големи, че дори да променим изцяло поведението си, не можем да повлияем върху тях. Добрата новина е, че технологиите могат да помогнат за решаване на много от тези проблеми. Имаме измервателни системи за качеството на въздуха, системи за анализи на Големи данни."

Технологиите обаче не могат да променят съзнанието на обикновените хора. "Представете си семейство с нормални заплати, което получава с 40% по-висока месечна фактура за електроенергията, или със спестявания за образованието на децата си, които сега са почти "изядени" от инфлацията. А това са хората, които плащат нашите заплати, на ИТ бранша, те са нашите потребители", добавя шефът на ALSO Holding. Затова не е изненада, че в някои европейски страни спадът на продажбите на стоки за крайни потребители е 35%, дори 40%. Свиването на потребителското търсене се отразява върху много продукти, особено от стартов клас.

Според него компания като ALSO е сред "щастливците", тъй като разполага с широка екосистема от партньори, доставчици и потребители. "Нашият бизнес не е толкова зависим от крайните потребители, имаме търговски канали, множество решения като услуга." Това се забелязва особено силно през последните 3 месеца. Без да посочва числа, той обяви, че компанията е постигнала невероятен растеж в областта на решенията, особено в частта решения като услуга. Това почти е компенсирало спада в областта на търговията с продукти за крайни клиенти.

Ако политическата обстановка се успокои и стресът се намали, бизнесът с всички ИТ продукти може да се възстанови. "Човечеството се нуждае от технологии. Нека погледнем какво се случва с всички технологии за видеонаблюдение, за сигурност, за комуникации. Всички тези области се нуждаят от нови продукти, които вече са на хоризонта", добави той. Според него ИТ индустрията продава 4 вида системи/инфраструктури:

  • за работното място
  • за геймъри
  • инфраструктура за дома
  • инфраструктура за фирми.

Това са цялостни екосистеми, в тях има различни софтуерни приложения, различни хардуерни устройства, които трябва да осигурят на потребителите позитивни преживявания. "Не всички модели са Plug&Play, т.е. включваш устройството и то започва да работи така, както е предвидено от производителя и очаквано от потребителя, дава пример Мьолер-Хергт. Понякога моделът е Plug&Pray, т.е. включваш устройството и се молиш то наистина да заработи безпроблемно." Според него тук се крие голяма възможност, тъй като в тази обширна екосистема всеки компонент има различен живот. "Ако софтуерът ми има нова версия, може би компютърът няма да успее да я поддържа заради ограничен капацитет. Това обаче е възможност за индустрията и работейки в тази област, да помага за развитието и на обществото", добавя той.

Нахлуване на нови технологии

Моделът на всичко като услуги (X as a Service) крие огромни възможности. Чрез технологиите, които сега настъпват, като Интернет на нещата (IoT) се създава още по-добър бизнес. "Тези технологии не само помагат на обществото да намали въглеродните си емисии, но и да повиши нивото на сигурност", обяснява Мьолер-Хергт.

Виртуализацията е друга перспективна област, в която ALSO започна да инвестира преди 6-7 години. Тя дава възможност за използване на системите по по-ефективен начин както от гледна точка на икономическите ползи, така и на екологичните.

Друга модерна област е изкуственият интелект (AI). Мьолер-Хергт смята, че технологията все още не е достатъчно "умна". Според него има няколко различни стълба в тази област. Първият, който още не съществува, се нарича "когнитивен изкуствен интелект", който се учи от интернет. Днес компютрите все още не са достатъчно "умни", защото работят с аритметика, а не с комбинаторика.

Втората област е изкуствен интелект с вътрешна когнитивна система. "Тук има примери за добри решения, но все още не са напълно завършени. Изкуственият интелект, който се използва за анализ на Големи данни, е базиран само на аритметика, не на комбинаторика. Проблемът е, че можете да създадете малко на брой алгоритми за подобряване на работата при толкова бързо случващи се промени. "Засега тези решения са в "детска възраст". До 4-5 години може би ще видим голям пробив в тази област с помощта и на квантовите компютри. Те, разбира се, ще имат важни задачи по отношение на киберсигурността, тъй като много хора ще искат да ги използват, за да пробиват добре защитени днес системи. Но бизнес възможностите са огромни, тъй като квантовите компютри ще осигурят невероятно увеличение на гъвкавостта на всичко, което правим", обясни Мьолер-Хергт.

Блокчейн технологиите също дават великолепни възможности, макар и не в сферата на криптовалутите. "Не вярвам, че страните ще поверят своя финансов суверенитет на компютрите. Държавите искат да имат контрол върху своите валути." За блокчейн обаче има две други отлични перспективи, които ще революционизират начина на правене на бизнес. "В нашата облачна платформа има доставчици с готови блокчейн предложения. Едната сфера е логистиката, блокчейн тотално ще промени логистиката, като ще има не само икономически, но и екологичен ефект. Ще можем да управляваме по-добре трафика и да намалим въглеродните емисии", каза още шефът на ALSO Holding.

Другата сфера се нарича "интелигентна счетоводна книга" (intelligent ledger), която ще създаде много промени и във финансовите, и в търговските системи. "За тази цел може би ще имаме нужда от компютри, използващи комбинаторика, но вярвам, че тези приложения ще ни отворят огромни възможности за четирите споменати екосистеми. Те не само ще имат въздействие върху работното пространство и върху фирмите, но и ще повлияят върху личния ни живот", допълни той.

ИТ общността трябва да поеме повече отговорности

За да се случи всичко това, трябва да поемем отговорност и като ИТ индустрия, смята Мьолер-Хергт. Тази отговорност идва с поколенията, които сега растат. Днес все още нямаме кодекс на поведението при употребата на ИТ. Виждаме какво се случва с фалшивите новини, разправиите в социалните медии, дигитална диктатура и още десетки проблеми, създадени от дигитализацията.

"Въпросът е, че родителите не се научиха как да обучават децата да ползват тези неща. И решението не е да им забраним да ги използват или да ги ограничим да гледат 1 час в YouTube. Устройствата днес са толкова красиви, те са нещо повече от телевизия, те не са само средство да получиш нещо (филм, игра или книга)", коментира Мьолер-Хергт и дава нагледен пример с личен опит в образоването на сина му.

Важно e да поставим въпроса за отговорността на ИТ бранша да подготви следващите поколения, за да могат да работят с бъдещите устройства, добави главният изпълнителен директор на ALSO Holding.

"През последните 3 години нашата индустрия успя да покаже, че е стълб в такива тежки времена за бизнеса, който да продължи да работи. Като човек с голям опит в ИТ индустрията си мислех в началото на пандемията какво ли би станало, ако нямахме интернет, коментира и Ралица Килиан, главен оперативен директор на "ALSO България" при откриването на събитието у нас. "Сега пред нас стоят нови изпитания, но ние трябва да се подготвим и да направим решителна крачка към дигиталната трансформация. Това не означава автоматизация на съществуващите процеси, създадени в предишната ера. Трябва да помислим за промяна на процеси с помощта на технологиите, с които разполагаме. Освен това трябва да убедим бизнес потребителите и да внедрим тези технологии при тях. Това е единственият начин да вървим напред и да развиваме себе си и своя бизнес, а именно чрез развитието на бизнеса на нашите клиенти, каза още Килиан. Като "АЛСО България" вярвам, че имаме отлични възможности да предлагаме технологични решения едновременно с нашите западни колеги."

Бизнес моделът "X като услуга" крие огромни възможности. По този начин компаниите от ИТ бранша получават прозрачност по отношение на четирите основни области, в които работят, a същевременно могат да правят конкурентни предложения на крайните потребители. Това заяви Густаво Мьолер-Хергт, главен изпълнителен директор на дистрибутора ALSO Holding AG, по време на хибридното събитие ALSO CTV 2022, проведено под мотото Transform2perform в 25 различни страни, включително в България.

Пандемията създаде сериозни предизвикателства пред всички хора, но технологичните компании, всички продукти и решения, които създадоха, ни дадоха възможност поне отчасти да продължим социалния си живот. "Общуването е закодирано в нашата ДНК и технологиите направиха много неща възможни, коментира Мьолер-Хергт. Нашите риселъри свършиха отлично своята работа, защото успяха при тези сложни обстоятелства за ИТ поддръжка да общуват и да осигурят на фирмите възможности да продължат да правят бизнес, а на крайните потребители - да продължат да общуват помежду си", допълни той.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК