Притиска ли икономическата несигурност технологичните компании?

Pixabay.com
Deedster

Притиска ли икономическата несигурност технологичните компании?

Голяма част от тях вече обявиха забавяне на наемането на нови служители и дори съкращения

Мария Динкова
298 прочитания

Pixabay.com

© Deedster


Spotify е последната компания, която планира забавяне на наемането на нови служители. Според Bloomberg тя ще намали с 25% привличането на кадри на фона на притесненията от рецесия. Въпреки това главният изпълнителен директор Дaниeл Ек посочва, че все пак ще бъдат наети служители през следващите месеци. Spotify обаче не е единичен случай сред технологичните компании, които след първото тримесечие започват да преоценяват своите политики за набиране на нови служители.

Миналия месец Twitter съобщи, че поставя на пауза наемането и намалява разходите си в повечето области, макар че засега компанията не предвижда съкращения. Изпълнителният директор Параг Агравал коментира, че тези решения са взети след затруднения да се постигнат целите за аудитория и ръст на приходите. Разбира се, всичко това се случва на фона на вътрешните сътресения, свързани със сделката за придобиване от Илън Мъск.

Meta също разкри, че замразява наемането за определени роли, което ще засегне почти всички екипи на компанията в САЩ и ще продължи до края на годината. В същото време Марк Зукърбърг увери служителите, че не се планират съкращения. Също така стана ясно, че технологичният гигант изтегля и своите инвестиции в редица продукти, включително екипите, създадени по-рано през пандемията, за да се конкурира със Zoom и да създава функционалности за пазаруване.

Другите технологични компании, които също обявиха намаляване на набирането на нови кадри, обхващат:

  • Microsoft, макар че гигантът предвижда забавяне при наемането само за Windows, Office и Teams софтуерни групи;
  • Nvidia, която предприема хода, за да фокусира бюджета си върху настоящите служители на фона на инфлацията;
  • Snap, която планира до края на годината да намали скоростта на привличане на нови служители, посочвайки увеличаващата се инфлация, повишаващите се лихвени проценти, веригата на доставки, войната в Украйна, както и новите политики за следене на реклами на Apple;
  • Salesforce, която освен наемането на кадрите ще намали и други разходи като корпоративните пътувания.


Други организации в сектора подхождат и по-крайно, като има вече няколко примера за такива, които са стартирали съкращения. Сред тях могат да се споменат PayPal, Netflix, Robinhood и Tesla. Като основна причина съответно компаниите посочват промените в макроикономическите условия, намаляването на разходите и гарантирането на повече стабилност.

В тази връзка Мъск коментира, че има "много лошо усещане" за икономиката, но увери, че съкращенията няма да засегнат хората, които "всъщност създават коли". В началото на юни Tesla обяви, че ще намали 10% от броя на служителите на заплата, а вместо това ще разчита на повече почасови работници. Почти 100 хил. души работят в компанията, т.е. съкращенията ще засегнат 10 хил. служители.

Какво се случва?

По всичко личи, че тази тенденция за свиване на наемането на кадри не засяга само тепърва разрастващи се стартъпи, а една голяма част от компаниите в технологичната сфера. Като основни фактори за тези решения те посочват неудовлетворителни резултати от последното тримесечие, натиска на увеличаващата се инфлация, повишаващите се лихвени проценти и цялостната несигурност на икономиката в момента.

Според експертите обаче това е очаквано. От началото на пандемията организациите ускориха значително дигиталната си трансформация, а технологичните компании имаха централна роля в този процес. Много от тях през този период наеха голям брой служители, докато продажбите се увеличаваха и пазарът се разрастваше. Сега съвсем логично е да направят крачка назад и да преосмислят плановете си за бъдещото, така че да си гарантират един устойчив и стабилен растеж.

Като цяло е доста вероятно промените, засягащи кадрите и разходите в технологичната сфера, да са краткосрочни, смятат експертите. В същото време тази тенденция на "затягане на коланите" не се наблюдава на по-широкия пазар на труда, където технологичните кадри продължават да не достигат. На практика извън глобалната технологична индустрия продължава да има силно търсене и дори недостиг на такива специалисти.

Spotify е последната компания, която планира забавяне на наемането на нови служители. Според Bloomberg тя ще намали с 25% привличането на кадри на фона на притесненията от рецесия. Въпреки това главният изпълнителен директор Дaниeл Ек посочва, че все пак ще бъдат наети служители през следващите месеци. Spotify обаче не е единичен случай сред технологичните компании, които след първото тримесечие започват да преоценяват своите политики за набиране на нови служители.

Миналия месец Twitter съобщи, че поставя на пауза наемането и намалява разходите си в повечето области, макар че засега компанията не предвижда съкращения. Изпълнителният директор Параг Агравал коментира, че тези решения са взети след затруднения да се постигнат целите за аудитория и ръст на приходите. Разбира се, всичко това се случва на фона на вътрешните сътресения, свързани със сделката за придобиване от Илън Мъск.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК