70% от европейския бизнес не използва ефективно данните си

VMware

70% от европейския бизнес не използва ефективно данните си

Сред предизвикателствата пред компаниите са регулациите, сложността на технологиите и липсата на подходяща култура за данните, показва ново проучване от VMware

Мария Динкова
1129 прочитания

VMware


70% от бизнесите не успяват да анализират добре данните, с които разполагат, което се отразява на способността им да въвеждат иновации. Това показват данните от проучване сред висшия мениджмънт на 100 компании от списъка на Forbes 2000 в Европа, проведено от Coleman Parkers по поръчка на VMware за периода май - юни 2022 година.

Като цяло невъзможността на компаниите да трансформират идеите си в продукти и услуги ги поставя пред риск. Този пропуск е констатиран още през 2018 година, когато Bayes Business School и VMware публикуват първия си доклад - Innovating in the Exponential Economy, посветен на затрудненията на бизнеса в използването на данни.

Сегашното проучване сочи, че четири от седемте топ бизнес приоритета на компаниите изискват точни, релевантни и актуални данни. Те са предпоставка за по-доброто разбиране и взимане на стратегически решения, касаещи всички аспекти на бизнеса - служители, производителност, клиентско преживяване. 52% от организациите стимулират екипите си да бъдат по-иновативни и да откриват нови подходи в разработването и маркетирането на продукти и услуги.

В същото време организациите осъзнават проблемите, до които може да доведе тяхната невъзможност да използват ефективно данните си. 59% от анкетираните смятат, че организациите, които базират бизнес решенията си върху данни, доказано разширяват пазарния си дял. Освен това 58% се опасяват, че могат да загубят пазарните си позиции, ако не капитализират данните си, и подчертават, че това може да затрудни процеса на иновации.

Какви са предизвикателствата?

Въпреки ползите, до които води правилното и ефективно използване на данните, компаниите все още продължават да се сблъскват с трудности по пътя. От постигането на съответствие и спазването на регулации, през справянето със сложност на системите и инфраструктурата до осигуряване на достъп до правилните технологии и изграждане на организационна култура - има много причини защо компаниите не успяват да получат данните, които са им нужни.

Почти две трети от анкетираните (64%) смятат, че изостават от въвеждането на иновации заради притеснения за загубата или съхранението на данните. Подобен процент (65%) също така признават, че се страхуват да съхраняват данни, които ще им помогнат да реализират иновации, заради изисквания за съответствие, регулации и локални закони, свързани с данните.

Лидерите сочат и други предизвикателства пред реализирането на иновации, отново свързани с работата с информация - достъп до прекалено големи масиви от данни (83%), лимитиран достъп до нужните данни (74%) и технологични ограничения (60%). Фенг Ли, председател "Информационно управление" в Bayes Business School в City University of London и автор на предговора към проучването, споделя, че този тип трудности са интригуващи.

"Повечето компании не страдат от липса на добри идеи. Някои от тях успяват да ги развият, но въпреки това виждаме, че голяма част от техния потенциал остава нереализиран поради липса на задоволителни дигитални умения, устойчива инфраструктура и допълнителни ограничения, породени от политиките за поверителност и суверенитета на данни", допълва експертът.

Умения за работа с данни

Липсата на умения и знания за работата с данни сред служителите също пречи на организациите да извличат стойност от своите данни и съответно да реализират иновации. Служителите по всички нива в даден бизнес трябва да бъдат грамотни по отношение на данните, така че да могат да разбират как техните роли, принос и решения могат да подобрят използването на информацията. Без това компаниите е малко вероятно да успеят в надпреварата за иновации.

Проучването показва още, че според над половината от запитаните развитието на уменията е било ключът за използването на данните по-ефективно, а 58% инвестират в тази насока. "Ако бизнес лидерите успеят да интегрират анализа на данни в процеса по взимане на решения, както и да обучат своите служители как правилно да разчитат тези данни, те ще имат конкурентно предимство и ще постигнат по-добра възвръщаемост на инвестициите в иновации", отбелязва Джо Багли, вицепрезидент и главен технически директор на VMware в EMEА.

Пълноценното използване на данните е особено съществено в момента - по време на икономически спад, когато рискът от рецесия расте. Всъщност по-доброто разбиране на данните може да се окаже спасителна мярка и да отключи иновации в краткосрочен и дългосрочен план. Багли изтъква, че иновациите не са пожелателни, те са ключови за създаването на конкурентно предимство, привличането на правилните таланти и създаването на добавена стойност. По думите му иновациите са ДНК-то на всеки бизнес и изискват време, правилна култура, процеси и технологии, които да гарантират техния успех.

Как да се подобри реализацията на иновациите?

За да видят добавената стойност от използването на данни в процеса на иновиране, компаниите трябва да създадат среда, в която служителите, процесите и технологиите да работят в симбиоза. Когато това е постигнато, компаниите не само ще са в състояние да реализират пълния потенциал на данните, с които разполагат, но и ще отключат по-високи нива на нововъведения, които преди това не са били възможни. Проучването например сочи, че 64% от организациите използват изкуствен интелект и машинно обучение за иновации.

"Не можем да изграждаме съвременна мултиоблачна инфраструктура за нуждите на модерни приложения, без да разбираме добре ролята на данните. Те са входяща информация за тези приложения или изходящият резултат, необходим за бизнеса", коментира Драгомир Николов, старши директор развойна дейност във VMware - Data Platform & Analytics.

Изследването заключава, че има воля да се използват данните, а това, което липсва, е начинът, по който това да се случи. Затова експертите предлагат шест насоки, които ще помогнат на бизнес лидерите да постигнат иновации с помощта на данните. Ето на кои въпроси мениджърите трябва да си отговорят, за да реализират успешно своите нововъведения:

  • Имате ли дигитална архитектура, която може да гарантира, че организацията е добре позиционирана да внедри новите технологии?
  • Съществували ли при вас култура, която насърчава служителите да използват идеи, захранени от данните, както и интелигентни иновации, за да формират подходи за действие?
  • Подготвена ли е организацията да изследва новите възможности, докато едновременно с това понижава рисковете?
  • Динамиката между организацията и доставчиците на технологии, инфраструктури, услуги и умения може ли да гарантира, че бизнесът ще остане на гребена на вълната?
  • Има ли бизнесът ви капацитета да гарантира, че неговите решения, оценки и действия са задвижени от данните? Ако не, какъв е планът да се постигне това?
  • Как може компанията да подходи към спазването на съответствие, така че да разгледа това като възможност да преосмисли своя подход по отношение на суверенитета на данните и да създаде конкурентно предимство в резултат на това?

70% от бизнесите не успяват да анализират добре данните, с които разполагат, което се отразява на способността им да въвеждат иновации. Това показват данните от проучване сред висшия мениджмънт на 100 компании от списъка на Forbes 2000 в Европа, проведено от Coleman Parkers по поръчка на VMware за периода май - юни 2022 година.

Като цяло невъзможността на компаниите да трансформират идеите си в продукти и услуги ги поставя пред риск. Този пропуск е констатиран още през 2018 година, когато Bayes Business School и VMware публикуват първия си доклад - Innovating in the Exponential Economy, посветен на затрудненията на бизнеса в използването на данни.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК