Годишно Amazon замърсява атмосферата колкото 180 газови централи

Pixabay.com
Reimund Bertrams

Годишно Amazon замърсява атмосферата колкото 180 газови централи

2021 г. е втора поредна година, в която въглеродният отпечатък на компанията расте с двуцифрен процент

Иван Гайдаров
415 прочитания

Pixabay.com

© Reimund Bertrams


Емисиите на парникови газове на Amazon сa се увеличили значително миналата година въпреки усилията на компанията да си създаде образ на лидер по отношение на политиките за климата. Нейните емисии въглероден двуокис са нараснали с впечатляващите 18% през 2021 г. в сравнение с 2020 г. според последния доклад за устойчивост.

Amazon генерира 71,54 милиона метрични тона въглероден двуокис миналата година - замърсяване, което се равнява приблизително на това на 180 газови електроцентрали годишно. 2021 г. е втора поредна година, в която въглеродният отпечатък на Amazon расте с двуцифрен процент. Откакто компанията започна да отчита публично своите емисии през 2019 г., до края на 2021 г. стойностите на CO2, генерирани от Amazon, всъщност са нараснали с колосалните 40%.

През 2019 г. тогавашният главен изпълнителен директор Джеф Безос обяви, че компанията планира да достигне нулеви нетни емисии на въглероден двуокис в своите операции до 2040 г. За съжаление обаче подобна заявка има своите задни вратички. Amazon може да се стреми да постигне "нулеви нетни емисии" или да твърди, че е "въглеродно неутрална", просто като заплаща въглеродни компенсации, които трябва да неутрализират въздействието на техните емисии чрез екологични проекти. Това обикновено включва засаждане на дървета, защита на горите или насърчаване на чистата енергия. Тези компенсации обаче обикновено не водят до реални намаления на CO2.

Пак през 2019 г. Amazon стана съосновател на инициатива, наречена Climate Pledge, за да привлече и други бизнеси да поемат подобни ангажименти за намаляване на въглеродния им отпечатък и "неутрализиране" на остатъчните емисии с "надеждни" компенсации. Но самата Amazon не дава добър пример в това отношение въпреки сериозните PR усилия на компанията. "Фокусът не трябва да бъде единствено върху въглеродния отпечатък на компанията по отношение на абсолютните стойности на въглеродните емисии, но и върху това дали тя намалява своя въглероден интензитет", се казва в нейния доклад.

Amazon казва, че е намалила своя "въглероден интензитет" с 1,9%, което означава, че емисиите, които произвеждат за всеки долар от продадена стока, са намалели леко. Трябва да се има предвид, че този показател може да бъде и подвеждащ, защото спадовете във въглеродния интензитет лесно се заличават, когато бизнесът на една компания се разраства. Точно това се случва и с Amazon. "Докато работим за декарбонизиране на нашата компания, се разрастваме бързо. Разширихме бизнеса си с безпрецедентно темпо, за да отговорим на нуждите на нашите клиенти през пандемията", казват от Amazon в своя доклад за устойчивост. С други думи, когато електронната търговия на Amazon се разрасна неимоверно заради COVID-19, също толкова се увеличи и нейният въглероден отпечатък.

За да стане още по-лоша ситуацията, стойностите, докладвани от Amazon, вероятно са подценени от гледна точка на това колко реално замърсява компанията. За разлика от някои други компании тя не включва емисиите, които идват от производството на много от продуктите, които продава.

Емисиите на парникови газове на Amazon сa се увеличили значително миналата година въпреки усилията на компанията да си създаде образ на лидер по отношение на политиките за климата. Нейните емисии въглероден двуокис са нараснали с впечатляващите 18% през 2021 г. в сравнение с 2020 г. според последния доклад за устойчивост.

Amazon генерира 71,54 милиона метрични тона въглероден двуокис миналата година - замърсяване, което се равнява приблизително на това на 180 газови електроцентрали годишно. 2021 г. е втора поредна година, в която въглеродният отпечатък на Amazon расте с двуцифрен процент. Откакто компанията започна да отчита публично своите емисии през 2019 г., до края на 2021 г. стойностите на CO2, генерирани от Amazon, всъщност са нараснали с колосалните 40%.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК