Amazon придобива iRobot за 1,7 млрд. долара

Pixabay.com
NickyPe

Amazon придобива iRobot за 1,7 млрд. долара

Това е четвъртата най-голяма сделка, сключена от гиганта

Мария Динкова
717 прочитания

Pixabay.com

© NickyPe


Amazon придобива iRobot, производителя на роботите прахосмукачки Roomba, за 1,7 млрд. долара, стана ясно в края на миналата седмица. Сделката е четвъртата най-голяма за гиганта и се очаква да задълбочи присъствието му на пазара на потребителска роботика, пише CNBC.

Миналата година Amazon представи домашния робот Astro, който използва дигиталния асистент Alexa и може да следва потребителите в техните домове. Освен това компанията предлага и набор от устройства за умен дом като свързани входни звънци след придобиването на Ring през 2018, както и термометри и микровълнови фурни с гласова активация.

"Екипът на iRobot е доказал през годините своята способност да преоткрива как хората да чистят с продукти, които са изключително практични и иновативни", коментира Дейв Лимп, директор хардуерни устройства в Aamazon. "Потребителите обичат продуктите на iRobot и аз съм развълнуван да работя с екипа на iRobot, за да откриваме начини, които ще направят живота на потребителите по-лесен и по-приятен."

Придобиването трябва да бъде одобрено от регулаторните власти и от акционерите на iRobot. Същевременно изпълнителният директор на iRobot Колин Енгъл ще продължи да ръководи организацията след приключването на сделката.

Открита през 1990 г., iRobot е най-известна с роботизираните си прахосмукачки Roomba, които бяха пуснати на пазара през 2002 г. за автономно почистване на пода. Началото на пандемията беше особено успешна за iRobot, тъй като много от потребителите останаха затворени по домовете си и купуваха продуктите на компанията, за да поддържат къщите си чисти.

Сделката с Amazon се случва в момент, когато производителят на роботи е изправен пред редица предизвикателства. От компанията посочват, че имат проблеми с веригата на доставки. Освен това през второто тримесечие на годината iRobot регистрира 30% спад на приходите спрямо предишната година, основно дължащ се на "неочаквано намаляване, закъснения и отказвания на поръчките" от търговците на дребно в Северна Америка, Европа, Близкия изток и Африка. На този фон на увеличаващи се разходи и спадащи приходи не е изненадващо, че iRobot обяви съкращаването на около 140 служители, или 10% от кадрите.

"Откакто стартирахме iRobot, нашият екип има мисия да създава иновативни и практични продукти, които правят живота на потребителите по-лесен, водейки до изобретения като Roomba и iRobot OS", посочва Енгъл. По думите му Amazon споделя тяхната "страст за създаване на смислени иновации" и няма по-добро място, където екипът на iRobot да продължи своята мисия. "Аз съм изключително развълнуван да бъда част от Amazon и да видя какво може да създадем заедно за потребителите през следващите години."

3-те най-големи придобивания на Amazon

# 1 - Покупката на веригата за хранителни стоки Whole Foods през 2017 за 13,7 млрд. долара

Сделката осигури на гиганта физическа платформа, която много от е-търговците търсят, тъй като е ключова за минимизиране на разходите за връщания, доставки и маркетинг. Amazon не само предлага свои продукти във веригата, но също така отваря шкафчета за доставка и най-вече насърчава потребителите да се включат в програмата за лоялност Prime срещу отстъпки.

Една от основните причини за придобиването е свързана именно с данните от пазаруването на клиентите. Когато Amazon комбинира своята Prime услуга и изживяването в Whole Foods, гигантът получава повече информация за това как един и същи потребител пазарува онлайн и офлайн. А това на свой ред означава по-добро таргетиране на рекламите и промоциите.

Според други обаче придобиването е бил начинът на Amazon да се запознае и да навлезе в търговията с хранителни продукти. Сега компанията предприема първите стъпки в тази посока, като открива свои собствени магазини с бранда Amazon Fresh и се очаква те да достигнат стотици в САЩ. Това ще помогне на компанията да догони своя голям конкурент Walmart, който е лидер в продажбата на хранителни стоки в Съединените щати.

# 2 - Покупката на филмовото студио MGM миналата година за 8,45 млрд. долара

Тази сделка се нарежда на второ място и е резултат от стремежа за консолидация на фона на силната конкуренция при стрийминг услугите. Според експертите с това придобиване Amazon цели да изравни силите си с Disney, Warner Media и други стрийминг услуги, които имат огромен каталог от видеоигри, филми и телевизионни продукции.

Основана през 1924, MGM добавя към колекцията на Amazon над 4 хил. филма и 17 хил. телевизионни предавания, включително франчайза за Джеймс Бонд, Розовата пантера и Роки. Също така студиото е продуцент на сериалите "Историята на прислужницата" и "Викингите".

# 3 - Покупката на компанията за първични медицински услуги One Medical миналия месец за 3,9 млрд. долара

И ако предишните две сделки са почти в рамките на очакваното, придобиването на One Medical буди доста противоречия. На практика гигантът вече ще има достъп не само до навиците за пазаруване на потребителите онлайн и офлайн, до техните предпочитания за пътуване и избора им на телевизионни предавания, но също така до чувствителна здравна информация като медицинска история, резултати от лабораторни тестове и други данни.

Според американските закони тези две групи данни трябва да останат категорично разделени. Критиците обаче са убедени, че Amazon трябва да положи значителни усилия, за да убеди в това потребителите, които се притесняват, че голяма част от чувствителната им здравна информация ще попадне в ръцете на гиганта след придобиването. От другата страна съответно са любителите на технологиите, според които здравните грижи са изостанали и трябва да бъдат подобрени с помощта на иновациите.

Amazon се опитва да навлезе в здравната сфера от години, откривайки много недостатъци в системата и опитвайки се да предложи по-добри грижи за своите служители. През 2018 г. компанията купи PillPack и две години по-късно пусна Amazon Pharmacy. Също така гигантът инвестира и в услуги за телездраве, наречени Amazon Care, които стартираха като пилотен проект за някои от служителите през 2019 г., а сега са достъпни за предлагане и от други работодатели на техните кадри.

Amazon придобива iRobot, производителя на роботите прахосмукачки Roomba, за 1,7 млрд. долара, стана ясно в края на миналата седмица. Сделката е четвъртата най-голяма за гиганта и се очаква да задълбочи присъствието му на пазара на потребителска роботика, пише CNBC.

Миналата година Amazon представи домашния робот Astro, който използва дигиталния асистент Alexa и може да следва потребителите в техните домове. Освен това компанията предлага и набор от устройства за умен дом като свързани входни звънци след придобиването на Ring през 2018, както и термометри и микровълнови фурни с гласова активация.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК