Как придобиването на Figma от Adobe променя пазара

Pixabay.com
geralt

Как придобиването на Figma от Adobe променя пазара

Сделката представлява и най-голямото придобиване за Adobe досега

Мария Динкова
180 прочитания

Pixabay.com

© geralt


В края на миналата седмица стана ясно, че Adobe ще придобие Figma за 20 млрд. долара кеш и акции, като от Adobe посочват, че с това ще се сложи началото "на една нова ера на съвместна креативност".

Сделката е най-голямото придобиване някога на частна софтуерна компания, показват данните на Bloomberg. Също така това е и най-голямото придобиване за Adobe, което пазарът оцени като скъпо, и това доведе до спад от 17% на акциите на компанията, най-големия за един ден от 2010 г. насам. Миналата година компанията купи Frame.io, сайт за съвместно видеоредактиране, за 1,3 млрд. долара, както и услугата за проектен мениджмънт Workfront за 1,5 млрд. долара през 2020 г.

Какво наистина обаче означава тази последна сделка за пазара за приложения за креативност?

Коя е Figma?

Figma си изгради име на напредничава платформа за колаборативен дизайн и се превърна в значим конкурент на Adobe. Тя е основана от Дилън Фийлд и Евън Уолъс през 2012 г., като компанията беше пионер при софтуерните инструменти за дизайн в мрежата. По този начин тя даде възможност за сътрудничество в реално време, с което се спестява тромавият процес по запазване и изпращане на работата към колеги.

Днес тя позволява на всички, които създават интерактивни мобилни и уеб приложения, да си сътрудничат чрез работни процеси за множество потребители, сложни системи за дизайн, както и богата екосистема за разработчици. Компанията привлича ново поколение от дизайнери и разработчици, както и лоялни потребители сред учащите се. Сред нейните клиенти са големи компании като Airbnb Inc., Google, Herman Miller and Kimberly-Clark Corp.

Благодарение на възможността за сътрудничество по време на създаването на продуктите интересът към софтуера на Figma се повиши значително по време на пандемията, когато много хора работеха дистанционно. Преди година тя беше оценена на стойност от 10 млрд. долара и е подкрепяна от фирмите за рисков капитал Kleiner Perkins, Index Ventures и Greylock Partners.

Какво означава сделката?

Всъщност основната причина за сделката е, че Adobe има нужда от растежа и новата потребителска база от Figma. През последните години инвеститорите станаха по-скептични за доминиращата позиция на Adobe при професионалния софтуер за дизайн, който отговаря за около 60% от приходите на компанията. Тя опита да пусне редица уеб базирани приложения като Adobe Express, насочен към потребителите, малкия бизнес и инфлуенсърите в социалните мрежи. Но това се оказа трудно начинание от самото начало с конкуренти като Figma, Lightricks Ltd. и Canva Inc.

Придобиването сега ще позволи на Adobe да включи популярните инструменти на Figma в своето портфолио. Предвижда се благодарение на сделката технологичните възможности на Adobe като решенията за илюстрация, фотография и видео да бъдат достъпни в платформата на Figma.

"Комбинирането на Adobe и Figma е трансформираща и ще ускори нашата визия за колаборативна креативност", коментира главният изпълнителен директор на Adobe Шантану Нарайен. По думите му успехът на компанията се корени в нейната способност да "създава нови категории и да предлага напреднали технологии чрез органични иновации и неорганични придобивания".

Със сделката обаче гигантът успява да отстрани още един конкурент от пазара, с което списъкът с алтернативи на Adobe значително намалява, а компанията продължава да консолидира приложенията за креативност на едно място. Разбира се, това не е и съвсем изненадващо, тъй като в своята история тя има още много подобни сделки, включително Photoshop беше въведен в арсенала на Adobe чрез придобиване.

Миналата седмица Adobe също така обяви и резултатите от своето фискално трето тримесечие. Компанията отчита приходи от 4,42 млрд. долара, което съвпада с очакванията на анализаторите, пише CNBC. През следващото тримесечие се очакват приходите да достигнат 4,52 млрд. долара.

След сделката

Очаква се придобиването да приключи официално през 2023 г., след като премине през съответните регулаторни проверки и други условия, включително одобрение от страна на акционерните на Figmа. След сделката Дилън Фийлд ще продължи да ръководи компанията, като ще отговаря пред Дейвид Вадхавани, ръководител на бизнеса за дигитални медии на Adobe.

Предвижда се Figma да запази своята самостоятелност и автономна работа, т.е. тя няма да влезе в Creative Cloud. В началото на 2021 г. Фийлд написа в Twitter "нашата цел е да бъдем Figma, а не Adobe". В коментар за The Verge сега той отбелязва: "Все още заставам зад тази публикация и не защото имам някакви резерви спрямо Adobe. Ние сме много фокусирани - по време на всички разговори за това придобиване - върху автономността на Figma."

В края на миналата седмица стана ясно, че Adobe ще придобие Figma за 20 млрд. долара кеш и акции, като от Adobe посочват, че с това ще се сложи началото "на една нова ера на съвместна креативност".

Сделката е най-голямото придобиване някога на частна софтуерна компания, показват данните на Bloomberg. Също така това е и най-голямото придобиване за Adobe, което пазарът оцени като скъпо, и това доведе до спад от 17% на акциите на компанията, най-големия за един ден от 2010 г. насам. Миналата година компанията купи Frame.io, сайт за съвместно видеоредактиране, за 1,3 млрд. долара, както и услугата за проектен мениджмънт Workfront за 1,5 млрд. долара през 2020 г.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК