Желание за знания, но и прекалени очаквания за бърз растеж. Стремеж към разрешаване на проблемите, но и възможност да се идентифицират с организацията, в която работят. Икономически придобивки, но и отговорни към обществото работодатели. Поколението Z (родените в периода 1997 - 2012 г.) има съвсем различен профил от предшествениците си и това няма как да не промени съществено глобалния пазар на труда.
"Поколението Z не работи с технологиите. То живее в технологиите. Има една сентенция, която важи с пълна сила за тях: "Един е Господ, който се казва Интернет, и телефонът е неговия пророк!", обрисува ситуацията по време на Robotic Strategy Forum 2022 Йордан Михайлов от Bosch.IO.
Артин Баздигян от RAIS на свой ред добавя: "Това поколение е израснало в сферата на смартфоните, на дигитализацията и интернет. Неговите представители много по-бързо се адаптират към технологиите и много по-лесно разбират как да използват дигитален близнак, например, за да изградят една система. За разлика от предишните поколения, за които е много по-важно да докоснат нещо реално, поколението Z дава възможност за един изцяло нов начин на работа."
Двамата участваха в панел, посветен на навлизането на поколението Z на пазара на труда, в който се включиха още Ирина Илиева от Junior Achievеment и Калоян Георгиев от Schneider Electric. И четиримата са категорични - този процес ще засили дигиталната трансформация на индустриите, но и ще изисква сериозни усилия.
"Компаниите искат от представителите на поколението Z да помогнат за дигитализацията на по-възрастните служители. Поколението Y, например, се намира по средата - познава света без интернет, но познава и технологиите. Често обаче се оказва, че компаниите не знаят какво да направят - знаят, че трябва да се дигитализират, но не и как, тъй като на пазара има множество решения, в които може да се инвестира. В резултат на това те търсят хора с достатъчно опит в дигиталния свят, но когато те дойдат, очакват да имат достъп до напреднали технологии, да имат бърз интернет в офиса, да могат да работят от вкъщи", посочва Калоян Георгиев от Schneider Electric.
Наличието на достатъчно таланти от поколението Z, които лесно се адаптират към технологичната среда, може да се превърне в катализатор за дигиталната трансформация на един бизнес. Затова и всяка компания трябва да е наясно с изискванията, които носят със себе си на пазара на труда представителите му. А някои от тях определено изненадват.

На кого му е нужно висше образование, като има меки умения?
Според проучването #CtheFuture на Adecco Group, което се провежда за трета поредна година и обхваща 1685 души от целия свят, представители на поколението Z, меките умения са много по-важни за изпълнителните директори в сравнение с техните знания в дадена област. Ето няколко извода от него:
Меките умения стават критично важни
През 2019 г. 69% от анкетираните в същото проучване споделиха, че меките умения са по-важни от твърдите за бъдещите изпълнителни директори. Три години по-късно промяната на парадигмата е съвсем ясна. Най-новото проучване разкрива, че 82% от респондентите смятат, че меките умения са много по-важни за бъдещите лидери, като екипното лидерство е най-нужното меко умение.
Висшето образование губи стойност
Въпреки че висшето образование все още има стойност, нараства тенденцията опитът да тежи повече от образователните степени при оценката на доброто лидерство. Тази година 54% от анкетираните споделят, че не вярват, че бъдещите изпълнителни директори ще имат нужда от университетски дипломи, в сравнение с 49% миналата година.
Гъвкавото работно време става правило, а не е изключение
Пандемията промени всеки аспект от живота ни, но никъде не беше по-осезаема промяната, отколкото в изразеното ни желание за по-добър баланс между професионалния и личния живот. В настоящото проучване 85% от респондентите класират гъвкавото работно време като желателно/много желателно, докато само 30% подкрепят традиционните модели от 9 до 5 часа.
Мениджърите да ръководят и управляват ефективно отдалечени екипи
С хибридния модел на дистанционна работа по-младите поколения търсят лидери, които могат ефективно да ръководят и управляват отдалечени екипи. На въпрос дали настоящите мениджъри и главни изпълнителни директори се справят с тази дейност, 60% от анкетираните отговорят с "да" в миналогодишното проучване. Тази година този брой се повишава до 67%, което е ясна индикация, че лидерите развиват добре своите умения.
Запазването на доброто психичното здраве е най-голямото предизвикателство
Освен че промени моделите на работа, глобалната пандемия накара хората да направят своята преоценка и да поставят благополучието си като основен свой приоритет. На въпрос за най-големите опасения относно бъдещата си работа, 20% от поколението Z поставят на първо място психичното си здраве. "Достъпът до света на труда" и "равенството в заплащането" са съответно на 2-ро и 3-то място като най-важните въпроси.
В крайна сметка обаче, докато представителите на поколението Z се превърнат в очакваната свежа кръв за пазара на труда, трябва да бъде свършена много работа. "За да могат да създават иновации младите, са нужни много неща. От една страна, училище, което подкрепя подобен тип образователни инициативи, а от друга - добре подготвени учители. Нужни са също така ментори от бизнеса и някой, който да управлява този процес на сътрудничество. За да изградим следващите технологични лидери, ни трябват много условия и те не са свързани само с това, което компаниите предлагат на своите служители", акцентира Ирина Илиева от Junior Achievеment и добавя: "Тези съставки са нужни както за да могат младите хора да предложат своите знания и умения, така и за да могат компаниите да извлекат най-доброто от тях. Трябва да мислим много по-мащабно за този процес. Ако всички тези страни не работят заедно, поколението Z няма да бъдат най-добрите служители, а компаниите няма да бъдат най-добрият работодател за тях. Ще е много трудно да се изгради лоялност и никой няма да спечели от това."
Желание за знания, но и прекалени очаквания за бърз растеж. Стремеж към разрешаване на проблемите, но и възможност да се идентифицират с организацията, в която работят. Икономически придобивки, но и отговорни към обществото работодатели. Поколението Z (родените в периода 1997 - 2012 г.) има съвсем различен профил от предшествениците си и това няма как да не промени съществено глобалния пазар на труда.
"Поколението Z не работи с технологиите. То живее в технологиите. Има една сентенция, която важи с пълна сила за тях: "Един е Господ, който се казва Интернет, и телефонът е неговия пророк!", обрисува ситуацията по време на Robotic Strategy Forum 2022 Йордан Михайлов от Bosch.IO.