Yettel планира да събере 127 тона е-отпадъци до 2028 г.

Yettel планира да събере 127 тона е-отпадъци до 2028 г.

Компанията обяви сътрудничество с Foxway като част от новата си стратегия за устойчиво развитие

Владимир Владков
511 прочитания

Намаляване на въглеродните емисии на Yettel в обхвати 1 (автомобилен парк), 2 (използвано електричество), 3 (верига от доставчици), събиране на поне 127 000 кг електронни отпадъци до 2028 г., както и намаляване с 40% на отпадъците от опаковки, генерирани за транспортиране като част от оперативните дейности на компанията. Това са част от планираните цели на "Yettel България" в новата стратегия на оператора за устойчиво развитие до 2028 г. Тя бе представена от Джейсън Кинг, главен оперативен директор на българския телеком, и Галина Парментер, старши съветник ESG на "Yettel България".

Тези цели са включени в първия от четирите стълба, върху които е изградена петгодишната стратегия на оператора, а именно за намаляване на отпечатъка върху околната среда. Вторият стълб е фокусиран върху хората и техния по-устойчив, активен, но и балансиран начин на живот, като това се отнася както за служителите на компанията, така и за потребителите. "Стремежът ни е 40% от технологичните позиции в Yettel да бъдат заети от жени, заяви Михаела Калайджиева, главен директор "Корпоративна политика". За целта ще изградим различни програми за приобщаване, които ще насърчават повече жени да кандидатстват и да се развиват в технологичния сектор", добави тя.

Третият стълб предвижда развитие и внедряване на технологии, които подпомагат устойчивото бъдеще, включително осигуряване на 5G свързаност на поне 85 на сто от българското население до 2026 г. и със скорост на връзка над 1 Gbps в градските райони в градове с население над 30 000 души. Освен това се планира всяка година да бъде добавяно поне по едно ново технологично решение, което да подкрепя устойчивото развитие на бизнеса и обществото в България. "Приложението ни за "цифров офис" обхваща все повече дейности вътре в компанията, а целият ни HR процес вече е онлайн, като вече се стремим да монетизираме тази услуга. Целта е все повече транзакции на нашите потребители да се осъществяват електронно", заяви Кинг. С въвеждането на безхартиени офиси и електронно подписване на новите договори за една година са спестени 35 тона хартия.

Четвъртият стълб в стратегията е ориентиран към прозрачно управление, като през следващите 12 до 24 месеца ще бъде разработен подробен план за ангажиране на всички доставчици на телекома по темата за устойчивото развитие. Според "нулевия" доклад за устойчивост на Yettel за 2021 г. до края на 2023 г. цялото ръководство на компанията и 50% от нейните служители ще преминат обучения на тема устойчиво бизнес развитие. Докладът е посочен като "нулев", "защото показва ангажимента на компанията да отчита публично постигнатите резултати през следващите 5 години, коментира Калайджиева. Той е изготвен в съответствие с признати рамки за следене на резултатите, включително стандартите на Глобалната инициатива за отчитане (GRI) 2021."

Удължен живот на телефоните

Специално по отношение на електронните отпадъци стремежът на компанията е увеличение с 30% на събраните е-отпадъци в сравнение с 2021 г., когато са събрани общо 87 тона отпадъци, но в тях се включват не само устройства, а и хартия, пластмаса и други. За целта Yettel си сътрудничи с Foxway Group, европейска компания с фокус в сферата на кръговата икономика. Тя си сътрудничи с много телекомуникационни оператори, особено в Северна Европа, не само за интелигентно рециклиране на събраните от тях телефони, а и за възстановяването и връщането на пазара на подлежащите на ремонт модели. Foxway разполага с два центъра в Естония за възстановяване на електронни устройства, включително мобилни телефони, обясни Ове Лидстром, директор "Иновации и бизнес развитие" на Foxway Group.

В тези центрове се прави подробна оценка на върнатите от клиентите устройства и се преценява дали те могат да се ремонтират, включително чрез подмяна на дисплей и батерия, или техните компоненти да послужат за поправка на други устройства. Голяма част от тези процеси се извършва от роботизирани машини. "Ако удължим живота на устройствата от 3-4 години до 7-8 години, ще допринесем много повече за устойчивото развитие, защото голяма част от въглеродния отпечатък на тези устройства е свързан с производството, а не с употребата им", добави той.

Последният вариант е негодните за ремонт апарати да бъдат рециклирани, като се осъществява интелигентно сортиране на компонентите. "Някои могат да се използват директно в нашите операции. Но работим с други партньори за извличане на ценните суровини от компонентите, като тези суровини (най-вече редки метали) се изпращат до ОЕМ производителите за създаване на нови продукти", обясни Лидстром. Компания предлага и услуга по пускане на обновените устройства на пазара, като използва ново пакетиране. Един от големите оператори в Северна Европа - Telia, развива успешна кампания по предлагане именно на такива обновени (refurbished) телефони. Освен това Foxway предлага на своите партньори и модела "устройства като услуга". "Целта е потребителите да не купуват, а да използват модерни устройства на абонаментен принцип", каза още той.

Само от върнатите мобилни устройства през 2021 г. са спестени 87 074 тона СО2. "Както се развива събирането на електронни отпадъци през тази година, спестенитe CO2 емисии може да надхвърлят 100 хиляди тона", обясни Лидстром. От работата с Yettel досега в центровете на Foxway са постъпили 25 219 устройства, част от които са ремонтирани и пуснати за нова употреба, а други са рециклирани, като всичко това се равнява на 573 тона спестени въглеродни емисии.

"Ангажираме се с отговорно и прозрачно управление на технологиите, които развиваме, коментира Джейсън Кинг. Нашата стратегия и цели са в съответствие с общата стратегия за устойчиво развитие на PPF Telecom Group и допринасят за плановете на групата за значително намаляване на нашите емисии и постигане на климатична неутралност."

Намаляване на въглеродните емисии на Yettel в обхвати 1 (автомобилен парк), 2 (използвано електричество), 3 (верига от доставчици), събиране на поне 127 000 кг електронни отпадъци до 2028 г., както и намаляване с 40% на отпадъците от опаковки, генерирани за транспортиране като част от оперативните дейности на компанията. Това са част от планираните цели на "Yettel България" в новата стратегия на оператора за устойчиво развитие до 2028 г. Тя бе представена от Джейсън Кинг, главен оперативен директор на българския телеком, и Галина Парментер, старши съветник ESG на "Yettel България".

Тези цели са включени в първия от четирите стълба, върху които е изградена петгодишната стратегия на оператора, а именно за намаляване на отпечатъка върху околната среда. Вторият стълб е фокусиран върху хората и техния по-устойчив, активен, но и балансиран начин на живот, като това се отнася както за служителите на компанията, така и за потребителите. "Стремежът ни е 40% от технологичните позиции в Yettel да бъдат заети от жени, заяви Михаела Калайджиева, главен директор "Корпоративна политика". За целта ще изградим различни програми за приобщаване, които ще насърчават повече жени да кандидатстват и да се развиват в технологичния сектор", добави тя.

Как да защитим работата на модерната фабрика
Съдържание от КОНТРАКС
Интелигентното видеонаблюдение влиза в умните фабрики
Съдържание от Коника Минолта Бизнес Солюшънс България
ERP системите в сърцето на умната фабрика
Съдържание от Тим ВИЖЪН България

Най-новото








ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

  • 1
  • 178


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК