Постигането на екологична устойчивост доскоро се разглеждаше предимно като въпрос на етични съображения и проява на грижа за планетата от страна на компаниите. Последните данни на Forrester обаче показват, че става дума за нещо повече от социална отговорност и пазарът за зелени технологии представлява огромна бизнес възможност, подобна на индустриалните революции като значение.
САЩ и ЕС в момента харчат 1,4 трлн. долара за екологична устойчивост и климатична адаптация. Същевременно има 17,5 млрд. долара в рисков капитал за зелени технологии, а пазарът за зелени финансови инструменти глобално достига 658 млрд. долара.
В тази връзка от анализаторската компания изтъкват, че в борбата с климатичните промени правителствата, инвеститорите, потребителите и компаниите по света ще увеличат значително своите инвестиции в устойчиви решения. В резултат на това се очаква революцията на зеления пазар да трансформира транспортния, енергийния и строителния сектор, инвестициите в устойчиви финансови продукти, както и доставянето на устойчиви стоки и услуги.
"Екологичната устойчивост представлява историческа бизнес възможност за компаниите да разработят нови продукти и услуги и да улеснят или създадат нови зелени пазари", коментира Шерин Ливър, главен директор изследвания във Forrester, цитиран от IT Brief.
Водещите компании вече променят своите операции с цел постигане на корпоративна устойчивост във всичките си стоки и практики. Според данните на анализаторската компания 17% от бизнес и технологичните експерти, за които подобряването на устойчивостта е приоритет в техните организации, пускат нови зелени продукти и услуги. Също така фирмите, които поемат публични ангажименти за устойчивост и работят в тази насока печелят доверието на своите партньори и клиенти.
Зеленият пазар
Зеленият пазар определено има потенциала да трансформира обществото и глобалната икономика, тъй като не обхваща само възобновяемата енергия и батерии. Той ще засегне и промени всичките ни дейности, включително как произвеждаме продукти, как транспортираме стоки и как пътуваме, как отопляваме и охлаждаме нашите пространства, как финансираме и защитаваме активите си, какво ядем и т.н. На този фон не е изненадващо, че 76% от главните маркетинг директори посочват зелените инициативи сред своите топ пет приоритета за 2022 г.
В допълнение се очаква да се направят нови инвестиции в софтуер и хардуер технологии за устойчиви възможности. Компаниите и крайните потребители ще разчитат на хардуер като сензори и AI софтуер, за да създават и развиват нови продукти. Отделно блокчейн и изкуственият интелект могат да подобрят ефективността, а компаниите по цялата верига - пакетиране на стоки до производство на индустриално оборудване - ще трябва да вградят подобни функционалности в своите продукти.
Също така самите потребители все повече вероятно ще влагат средства в зелени решения - от електрически превозни средства до енергийни подобрения на дома. Например 40% от пълнолетните граждани във Франция, 37% в Обединеното кралство и 36% в САЩ биха купили продукти от марка, която предприема действия срещу климатичните промени, дори и цената да е по-висока.
В допълнение регулаторните промени в САЩ и ЕС също вече оказват влияние върху развитието на инициативите за екологична устойчивост. Американската Комисия по ценните книжа и борсите предложи правила, които ще изискват от публично търгуваните компании да докладват своите емисии. В ЕС пък инициативи като Регламента за европейските екосъобразни облигации и Регламента за разкриване на устойчиви финанси (SFDR) се очаква да осигурят стандарти за устойчиви финанси.
Не на последно място, анализаторите от Forrester отчитат и ефекта от забраната за внос на руски изкопаеми горива. Според експертите това ще ускори дългосрочното преориентиране към възобновяема енергия. Германия вече ускори своите планове да произвежда 80% от енергията си от възобновяеми източници до 2030 г. и почти 100% до 2035 г. Финландия от своя страна разширява генерирането на ядрена енергия и дори Япония подновява ангажимента си за нови инвестиции в ядрена енергия.
Постигането на екологична устойчивост доскоро се разглеждаше предимно като въпрос на етични съображения и проява на грижа за планетата от страна на компаниите. Последните данни на Forrester обаче показват, че става дума за нещо повече от социална отговорност и пазарът за зелени технологии представлява огромна бизнес възможност, подобна на индустриалните революции като значение.
САЩ и ЕС в момента харчат 1,4 трлн. долара за екологична устойчивост и климатична адаптация. Същевременно има 17,5 млрд. долара в рисков капитал за зелени технологии, а пазарът за зелени финансови инструменти глобално достига 658 млрд. долара.