Tesla - дузина ИТ стартъпа в едно

Tesla Model S
Tesla.com

Tesla - дузина ИТ стартъпа в едно

Как дигиталната трансформация може да превърне една компания в лидер

Майя Бойчева-Манолчева
629 прочитания

Tesla Model S

© Tesla.com


2012 - това е преломната година в развитието на Tesla Motors. Това е годината, в която компанията, създадена, за да докаже, че електрическите превозни средства могат да бъдат по-добри, по-бързи и по-забавни за шофиране от бензиновите автомобили, пуска своя флагман Model S. Луксозният седан бързо придобива титлата "най-добър електрически седан", а след официалното му представяне през 2013 година получава 99 от 100 възможни точки при потребителските оценки. Това го превръща и в най-добрата кола, която някога е тествана.

До септември 2014 година автомобилът поставя нови продажбени рекорди - 2500 продадени коли за един месец, а през първото тримесечие на 2015 година достига 10 030 продадени коли. Към март тази година пазарната капитализация на компанията възлиза на 909,6 млрд. долара.

Точният CIO на точното място

Но какво стои зад това бумообразно развитие? Илън Мъск, ще кажете. Да, но не е само той. За да достигне до тези пазарни нива, компанията залага на сериозна стратегия за дигитална трансформация, в основата на която стои Джей Виджиян, главен информационен директор на компанията в периода 2011 - 2016 година (преди Tesla Motors той е част от екипа на VMware, а след напускането ѝ създава SaaS компанията Tekion). За тези пет години той заедно с екипа си създава всички информационни системи на Tesla от нула и помага за превръщането ѝ в единствения автомобилен производител, който разбива традиционния франчайз модел чрез D2C (direct-to-customer) модел за директни продажби към клиента.

"Най-голямото предизвикателство беше да се създадат, разработят и имплементират системи и процеси, които работят не само в контекста на настоящия момент, но които биха продължили да работят и по време на бъдещето, белязано от глобално разширение и разрастване, което идва по-бързо, отколкото е планирано. Тези системи и процеси трябваше да са с ниво на надеждност и мащабируемост, релевантно на индустрията", заявява той в интервю за IT World Canada през 2017 година.

D2C моделът

Компанията имплементира умни процеси в цялата организация, които й помагат да се свързва със своите клиенти. Автомобилните производители традиционно работят с дистрибутори, докато Tesla елиминира нуждата от междинното звено и от началото продава своите коли директно - чрез уебсайта или чрез своите магазини. Уебсайтът на "Тесла" позволява персонализация и къстъмизация, като клиентите могат да конфигурират базов модел, цвят, гуми, интериор и автопилотна функция. Впоследствие, когато колата е вече закупена, Tesla продължава да прибавя допълнителна стойност чрез персонализирани функции като запазване на индивидуалните предпочитания на потребителя (позиция на седалката и на огледалата, температура и т.н.) в облака за лесно възстановяване при нужда.

Производител на автомобили или ИТ компания?

Истината е, че Tesla не е просто производител на автомобили, тя е ИТ компания, в която разработката на софтуер е едно от ключовите звена. Колите ѝ използват сложен софтуер, който се ъпдейтва безжично от години. Софтуерът за автономните автомобили, който постоянно се самообучава от данните от общността на водачи на автомобили Tesla, беше представен още през 2014 година. Софтуер управлява целия процес на потребителското изживяване на притежателите на Tesla.

"Тесла" произвежда свои собствени зарядни станции, соларни панели, соларни керемиди, различни батерии, компютри и основните компоненти на компютрите, които се използват в колите ѝ.

Компанията разработи и допълнителни екстри като TRAX, Caraoke и различни игри за времето, когато колата е паркирана. Sentry Mode пък е системата за сигурност, която интегрира хардуера и софтуера на Tesla и помага на полицията да разрешава криминални прояви като вандализъм. Освен това Tesla автомобилът може да се свърже с телефона и чрез Sentry Mode функционалността собственикът да получава известия, ако има инцидент с колата.

Всичко започва от ERP системата

Но да се върнем пак на дигиталната трансформация и Джей Виджиян. Името му стои зад един от мащабните вътрешни проекти на "Тесла" - разработването на собствена ERP система.

"Малко хора знаят за нашия екип, който разработва вътрешните приложения и основната технология, върху която стои нашата компания. Ние не зависим от софтуер от трети страни", обяснява Илън Мъск през 2020 година.

И това е факт. През 2012 година за четири месеца вътрешен екип от 25 инженери разработва ERP системата на компанията. Решението, комбинация от е-търговия и бекенд софтуер за управление, е помогнало на бизнеса да се развие от почти нулеви печалби до сегашното състояние. За да отговори на нуждите на компанията, системата трябва да е гъвкава, скалируема, да гарантира висока скорост при използването ѝ, да е вертикално интегрирана в цялата организация, което ще помогне на информацията да се разпространява бързо и безпрепятствено и не на последно място - обратната връзка от клиентите да стига по най-бързия начин до конкретния служител. Резултатът се казва Warp. В момента системата Warp централизира и интегрира всички бизнес процеси - от веригите за доставки, през продуктовото планиране, инвентаризацията, поръчките, финансите, човешките ресурси, администрацията и т.н. И се използва от всички звена в компанията.

Warp не е единственото решение, което се разработва в компанията. ИТ отделите стоят зад системата TMOS (Manufacturing Operating System), която проследява къде е Model 3 в процеса на производство, ремонт и тестване. MES (Manufacturing Execution System) системата подпомага производството на Model S и X. За да може мениджмънтът да следи ефективността и производствените данни, е въведена дъска - Tesla Executive Factory dashboard. Порталът Garage (Garage Portal) позволява на работниците да локализират автомобила на Tesla и да проследят какви обновявания е направил или се нуждае потребителят.

През 2016 година компанията имплементира Tesla 3DX - къстъмизирана продуктовата платформа, чиято цел беше да създаде консолидирана, пълнофункционална продуктова структура на база на CAD решения и BOM (bill of material) процеси, т.е. процеси, свързани със структурата на изделието. Решението е насочено към производството на големи обеми продукция, каквито са при Model 3 и соларните продукти.

Според последната информация на The Information Tesla е разработила и свой собствен софтуер за проследяване на кандидатите за работа, което ще помогне за намаляване на разходите при наемане на хора. Данните от края на миналата година показват, че служителите в компанията са близо 100 000.

Инициативите не свършват дотук, нито пък иновациите, свързани с "Тесла". Както нейният изпълнителен директор Илън Мъск преди време беше заявил: "За Tesla трябва да се мисли като за дузина стартъпи, повечето от които нямат общо с традиционните автомобилни производители." Така че предстои да видим още до какво може да доведе превръщането на един автомобилен производител във високотехнологична компания.

2012 - това е преломната година в развитието на Tesla Motors. Това е годината, в която компанията, създадена, за да докаже, че електрическите превозни средства могат да бъдат по-добри, по-бързи и по-забавни за шофиране от бензиновите автомобили, пуска своя флагман Model S. Луксозният седан бързо придобива титлата "най-добър електрически седан", а след официалното му представяне през 2013 година получава 99 от 100 възможни точки при потребителските оценки. Това го превръща и в най-добрата кола, която някога е тествана.

До септември 2014 година автомобилът поставя нови продажбени рекорди - 2500 продадени коли за един месец, а през първото тримесечие на 2015 година достига 10 030 продадени коли. Към март тази година пазарната капитализация на компанията възлиза на 909,6 млрд. долара.

Как да защитим работата на модерната фабрика
Съдържание от КОНТРАКС
Интелигентното видеонаблюдение влиза в умните фабрики
Съдържание от Коника Минолта Бизнес Солюшънс България
ERP системите в сърцето на умната фабрика
Съдържание от Тим ВИЖЪН България

Най-новото








ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

ChatGPT изправя Google и Meta на нокти

  • 1
  • 178


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК