Все повече традиционни компании осъзнават, че за да се конкурират и да си осигурят стабилен растеж в дигиталния свят, те трябва да изглеждат, да мислят и да действат като софтуерна компания, твърди анализатор от McKinsey. Според неотдавнашно изследване на консултантската компания 36 процента от всички анкетирани компании гледат на софтуера като на стратегически диференциатор или дори като основен бизнес. Близо 70 процента от най-добре представилите се в икономиката фирми използват собствен софтуер, за да се отличат от своите конкуренти. Една трета от тези компании от "старата", аналогова, икономика продават създадения от тях софтуер на други и печелят доста добре от него. Вестник Washington Post например лицензира своя софтуер за управление на съдържанието на 1900 уебсайта, достигайки до 1,5 милиарда уникални потребители по целия свят.
Как търговците на стоки за масовия потребител, производителите на автомобили и други компании да поставят софтуера в основата на своя бизнес? От McKinsey посочват няколко основни приоритета, като сред водещите е "посвещаването" на софтуерната култура. Това надхвърля добавянето на няколко софтуерни ветерани в ръководния екип и внедряването на DevOps. Изисква се ново лидерство, страхотна комуникация и инвестиции, добавят анализаторите.
- Лидерство. Според проучването на McKinsey поне една трета от ръководния екип трябва да има задълбочена софтуерна експертиза. Това може да изисква радикални стъпки. Една от интервюираните компании наскоро е заменила почти половината от висшия си ръководен екип със софтуерни ръководители. Според съвета на Марк Андерсън компаниите трябва да назначат за главен изпълнителен директор най-умния технолог в организацията, макар че той не дава определение какво означава "най-умен". В борда на директорите трябва да има поне двама директори с опит в софтуера и ангажимент да поддържат напредъка спрямо конкретни KPI критерии на софтуера. Освен наемането на софтуерни лидери повечето компании трябва да образоват своя екип от старши мениджъри. "Основното обучение за това е трябвало да се случи отдавна. Това, което е необходимо сега, е изграждането на връзки и тясно взаимодействие със софтуерните компании", казват анализаторите.
- Комуникация. Софтуерът става все по-важен за компанията, но традиционният основен бизнес и служителите, които го реализират, трябва да продължат да работят и да се чувстват ценени. "Компаниите трябва да намерят баланс, когато възприемат софтуерната култура, като същевременно не карат хората от основните бизнес линии да се чувстват сякаш са били понижени за сметка на нещо ново, лъскаво нещо", казва Джереми Шнайдер, старши партньор в McKinsey. Някои компании решават този проблем чрез стимули, а други прекарват повече време с бизнес лидери в основния бизнес, за да им гарантират, че техните приоритети имат място в корпоративния дневен ред.
- Инвестиция. Бизнесите, ориентирани към софтуера, могат да бъдат много ценен франчайз модел, но те изискват устойчиви инвестиции. "Онези, които се надяват на бързи печалби, търсят на грешното място, смята Шнайдер. Повечето от тези нови предприятия трябва да инвестират агресивно в продължение на поне 3 до 5 години, преди да започнат да генерират печалби. Като се имат предвид значителните оперативни разходи, много компании се насочват към придобивания, за да ускорят процеса." Той споменава, че една подобна корпорация е придобила за 10 години повече от 25 софтуерни компании. Всъщност подробното проучване на McKinsey на хиляди реализирани придобивания предполага, че за нетехнологичните купувачи на софтуерни бизнеси по-големите сделки са много по-важни в дългосрочен план.
Разбира се, ИТ обновленията не са достатъчни. Сред останалите тенденции, върху които висшите ръководители ще се фокусират през 2023 г., е устойчивостта. Тя се очертава като жизненоважен "мускул" за компаниите, работещи в свят на безкрайна нестабилност и смущения. "Пандемията накара компаниите да действат много по-бързо, казват от McKinsey. Изглежда, че инфлацията ще се задържи известно време, като причините са до голяма степен изчерпаните вериги за доставки, особено в енергетиката. Това кара компаниите да разгърнат новооткритата си скорост във всички шест измерения на устойчивостта: финанси, операции, технологии, организация, бизнес модел и репутация."
Друг приоритет е смелостта при следване на стратегията. "Най-добрите лидери и компании са предпазливи по отношение на управлението на недостатъците, но смело преследват възможностите, осигурени от предимствата. Тези лидери мислят за следващото десетилетие, а не за следващия месец", допълва Шнайдер.
В това отношение е важно създаването на нови бизнеси по примера на стартъпите, особено с помощта на зелените технологии, като за разлика от новосъздадените фирми, установените могат да използват натрупаните активи.
Бизнес лидерите трябва да се справят и с големи нови бури - нарастваща инфлация, война в Европа, енергийна несигурност и потенциална глобална рецесия. Това са най-сериозните предизвикателства в рамките на цяло едно поколение. От главния изпълнителен директор зависи да адаптира, смекчи и свърже споменатите концепции в средство, което да осигури изпълнение на целите за устойчивост и конкурентоспособност.
Все повече традиционни компании осъзнават, че за да се конкурират и да си осигурят стабилен растеж в дигиталния свят, те трябва да изглеждат, да мислят и да действат като софтуерна компания, твърди анализатор от McKinsey. Според неотдавнашно изследване на консултантската компания 36 процента от всички анкетирани компании гледат на софтуера като на стратегически диференциатор или дори като основен бизнес. Близо 70 процента от най-добре представилите се в икономиката фирми използват собствен софтуер, за да се отличат от своите конкуренти. Една трета от тези компании от "старата", аналогова, икономика продават създадения от тях софтуер на други и печелят доста добре от него. Вестник Washington Post например лицензира своя софтуер за управление на съдържанието на 1900 уебсайта, достигайки до 1,5 милиарда уникални потребители по целия свят.
Как търговците на стоки за масовия потребител, производителите на автомобили и други компании да поставят софтуера в основата на своя бизнес? От McKinsey посочват няколко основни приоритета, като сред водещите е "посвещаването" на софтуерната култура. Това надхвърля добавянето на няколко софтуерни ветерани в ръководния екип и внедряването на DevOps. Изисква се ново лидерство, страхотна комуникация и инвестиции, добавят анализаторите.