Горан Ангелов, IBS: Компаниите за ИТ услуги започват да се профилират по индустрии

Горан Ангелов, изпълнителен директор на IBS

Горан Ангелов, IBS: Компаниите за ИТ услуги започват да се профилират по индустрии

Навлизането на ютилити модела изисква ясни метрики, прозрачност и бизнес специализация

Мария Динкова
869 прочитания

Горан Ангелов, изпълнителен директор на IBS


През следващото десетилетие компаниите за ИТ услуги ще започнат все повече да се профилират по индустриите, които обслужват, това заяви Горан Ангелов, изпълнителен директор на IBS по време на ежегодната конференция на организацията IT Compass 2022. Това е пряко последствие от смяната на бизнес модела, която вече започваме да наблюдаваме в сектора заради прехода от бутиково към масово производство.

"Компаниите за ИТ услуги такива, каквито ги познаваме днес всъщност са приключили. По същия начин, по който масовото производство е започнало през втората половина на 19-и век, така вярвам, че в първата половина на 21-ви век е започнала промяната на този тип компании. Това не значи, че днес нямаме фирми, които са на фазата преди масовото производство. Въпросът е кое е това, което преобладава", изтъква експертът.

Към момента всички организации за ИТ услуги жънат големи успехи заради сериозното проникване на ИТ технологиите в нашето лично и служебно ежедневие. Ангелов очаква тази тенденция не просто да не намалява с времето, а все повече да се разраства. Съответно едно от водещите предизвикателства през следващите години ще бъде как да се управлява това проникване на технологиите навсякъде и това масово производство на активи, свързани с ИТ.

"Технологиите, които имаме днес, и нивото на автоматизация, което можем да постигнем днес в ИТ, предопределят настъпването на ерата на масовото производство в ИТ. Концепция за фабриката и изграждане във всяка една област на ИТ на нещо като поточна линия чрез налагане на съответните практики и възприемане на съответните принципи, засилва степента и ролята на автоматизацията", подчертава Ангелов. Той допълва, че ако в миналото целият този преход е отнемал столетия, то при днешните бързи темпове ще стане факт само за броени години.

Ерата на масовото производство на ИТ

На този фон обаче на преден план излизат три основни проблема:

  • ИТ системите стават изключително сложни, а компаниите клиенти не могат сами да ги управляват. Например, работата и фокусът на една банка е върху финансовото обслужване на своите клиенти, а не върху оперирането на хиперсложни системи.
  • Дефицитът на кадри ще се задълбочава все повече с времето.
  • Животът продължава да се забързва и непрекъснато да има нужда от промяната, от въвеждане на иновации и подобряване на процесите.

Всички тези фактори се натрупват и водят след себе си до един ключов изначален проблем - създава се сериозен конфликт между компаниите клиенти и самите фирми за ИТ услуги, тъй като целите им започват съществено да се разминават. "Традиционно компаниите за ИТ услуги се опитват да печелят като изкарват повече пари върху ресурсите, които притежават. Единственият вариант това да се случи е като подтикват клиентите да купуват повече отколкото им е необходимо (или т.нар. oversale). Това държи ИТ компаниите живи и богати", обяснява експертът.

Разбира се, това не отговаря на нуждите и интересите на организациите клиенти, а с ускоряването на процесите трудностите ще се задълбочават. "Времето, в което няма да можете да управлявате критични за вас системи и процеси, е много близо", категоричен е Ангелов. По думите му отиваме към момента, когато компаниите няма да могат да вършат ключовите си процеси "добре, устойчиво и с развитие без помощта на фирмите за ИТ услуги". Именно и затова трябва да се търси следващото работещо решение.

Ютилити бизнес моделът

Съответно единственият начин да се излезе от този кръг е като се премине към нов начин на работа. "Затова трябва да се търсят нови модели, няма друг вариант. Бъдещето на компаниите за ИТ услуги е да гонят все повече ютилите бизнес модела, при който не се продават ресурси и хора, а се продават услуги", категоричен е Ангелов.

За да се реализира този преход успешно обаче, е необходимо да са налице няколко ключови фактора. На първо място трябва да съществува доверие и съгласуване на целите между двете страни, а именно между компаниите за ИТ услуги и техните клиенти. На второ място, за да се превърне дадена ИТ област от проектно ориентирана в ютилити ориентирана, тя трябва да може ясно и точно да се измерва. В тази връзка следващото условие е наличието на прозрачност, така че всички участващи страни да имат достъп до съответните метрики.

А на последно място, макар не и по значение, е специализацията на компаниите за ИТ услуги. За да могат те ефективно да работят за своите клиенти, вече няма да е достатъчно да познават само технологията, но и бизнеса, който обслужват. Според Ангелов това ще бъде и водещото предизвикателство при смяната на бизнес модела, тъй като фирмите в сектора ще трябва да прегърнат специфичните индустриални познания, за да бъдат максимално полезни на своите клиенти.

В тази връзка не е изненадващо, че в бъдеще компаниите за ИТ услуги все повече ще се профилират по секторите, с които работят. Макар че ще използват технологии, които намират приложение и в други сфери, бизнес процесите зад тях ще са различни и ще изискват различна специализация. "Предизвикателството за ИТ компаниите е да познават не само добре технологиите, но и бизнеса, защото това е аутсорсинг на бизнес процеси и те трябва да са в синергия с бизнес целите и стратегиите на клиентите си. Ще се случи, бавно, но ще стане част от ежедневието ни. Дори най-критични за нас дейности ще минат на този бизнес", убеден е Ангелов.

Примерите днес

Той дава пример с облачните изчисления и SaaS, които вече са преминали към ютилити модела, а компаниите клиенти в момента плащат за тези услуги или на абонаментен принцип, или на количествено ползване. В близко бъдеще тази следваща крачка вероятно ще се направи при корпоративната интеграция, тъй като модернизирането й и довеждането до ниво на самообслужване вътрешно отнема доста усилия, обяснява експертът. Също така приложението на ютилити модела може да се реализира при мониторинга на транзакции и превенцията на финансови престъпления. Съответно последни към този модел ще преминат услугите, които все още не се характеризират с масово производство, както и тези, които все още не са създадени.

Ангелов прогнозира, че ютилити моделът тепърва навлиза и до 2-3 години вече ще бъде факт. Именно и затова повече компании ще въвеждат новия начин на управление, за да преминат успешно от бизнес в ИТ към ютилити бизнес и да се превърнат в ютилите компании. На този фон бизнес уменията ще стават все по-важни за специалистите в сектора. Особено ключови пък ще бъдат за експертите в сферата на науката за данните, които ще трябва в детайли да познават процесите зад информацията, с която работят.

В същото време според експерта недостигът на кадри ще продължи да бъде сериозен проблем за индустрията. Въпреки че в момента навлизаме в рецесия и може да се наблюдава леко свиване на пазара, Ангелов го сравнява с балон, който след кратко забавяне ще продължи да се надува през следващите години. Именно и затова неговият съвет към експертите в сферата е да не спират да развиват уменията си и да задълбочават своите знания.

През следващото десетилетие компаниите за ИТ услуги ще започнат все повече да се профилират по индустриите, които обслужват, това заяви Горан Ангелов, изпълнителен директор на IBS по време на ежегодната конференция на организацията IT Compass 2022. Това е пряко последствие от смяната на бизнес модела, която вече започваме да наблюдаваме в сектора заради прехода от бутиково към масово производство.

"Компаниите за ИТ услуги такива, каквито ги познаваме днес всъщност са приключили. По същия начин, по който масовото производство е започнало през втората половина на 19-и век, така вярвам, че в първата половина на 21-ви век е започнала промяната на този тип компании. Това не значи, че днес нямаме фирми, които са на фазата преди масовото производство. Въпросът е кое е това, което преобладава", изтъква експертът.

Най-новото





"Алтерко" ще разработва персонализиран Shelly чип

"Алтерко" ще разработва персонализиран Shelly чип

  • 0
  • 515





Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК