Платежният оператор Visa обяви програмата си "България БезБрой", имаща за цел да улесни малките предприятия при въвеждането на дигитални плащания. Тя идва с преференциални условия, сред които до 1% такса от стойността на трансакция, безплатна SIM карта за POS терминала, както и 20% отстъпка от цената на устройството. Програмата се осъществява в партньорство с български банки, правителствени институции и неправителствени организации. Тя се отнася за бизнеси, които не са предлагали картови плащания през последната година.
"България БезБрой" идва на фона данни от изследване на Visa, публикувани от месец май, според които 54% от българите предпочитат плащане брой при пазаруване от физически магазини. Използването на банкови карти у нас изостава спрямо останалите европейски страни, като сред основните причини е липсата на POS устройства при дадения търговец (според 39% от анкетираните).
Резултатите сочат още, че 65 на сто от българите са готови да ползват смартфон при пазаруване онлайн, а 18% вече използват тази възможност във физически магазини. За последното спомага и това, че почти 100% от POS терминалите у нас поддържат безконтактни плащания.
""България БезБрой" е продължение на световната инициатива на Visa за стимулиране приемането на безналични разплащания", обясни Красимира Райчева, мениджър на Visa за България, по време на официалното представяне на програмата. Компанията си е поставила за цел да въведе такива разплащания в 50 млн. малки фирми, като тя вече е изпълнена на 50%.
По думите на Райчева програмата може да помогне на компаниите да се възстановят след ковид кризата на фона на променящите се нагласи на потребителите. Един от ефектите на социалното дистанциране е именно увеличеният интерес към картовите плащания.

В инициативата е предвидена помощ за дребните търговци, които според Visa понякога трудно се ориентират за това какви са предимствата и стимулите за въвеждане на безналични плащания. Друга насока е онлайн пазаруването, където по думите на Райчева фирмите изпитват затруднения при стартирането на електронни магазини. Visa и партньорските банки се ангажират да оказват подкрепа при подобряването на тяхната инфраструктура.
На въпрос от Digitalk за трудностите при възприемането на картови плащания от страна на малките бизнеси Диана Митева от Банка ДСК обясни, че често става дума за семейни фирми от по 1-2 души, които не разполагат с необходимите технически знания. Според Димитър Пенков от Уникредит Булбанк са налице две причини. На първо място е това, че значително количество клиенти все не разпознават предимствата на картовите плащания. По думите му не трябва да се пропуска и това, че много малки бизнеси са в сивата икономика. "Призивът е и към властта да подкрепи тази инициатива в контекста на изсветляването на икономиката", посочи Пенков.

Според Теодор Петров от Fibank притежаването на POS терминал ще е преимущество при присъединяването на България към еврозоната, което според националния план се предвижда да стане на 1 януари 2024 г. След въвеждането на еврото търговците ще бъдат задължени да продължават да приемат и левове поне още един месец, което със сигурност ще представлява сериозно затруднение за тях. По думите му банките, и съответно техните POS терминали, ще са готови за безналични плащания в евро от първия ден на миграцията.
Платежният оператор Visa обяви програмата си "България БезБрой", имаща за цел да улесни малките предприятия при въвеждането на дигитални плащания. Тя идва с преференциални условия, сред които до 1% такса от стойността на трансакция, безплатна SIM карта за POS терминала, както и 20% отстъпка от цената на устройството. Програмата се осъществява в партньорство с български банки, правителствени институции и неправителствени организации. Тя се отнася за бизнеси, които не са предлагали картови плащания през последната година.
"България БезБрой" идва на фона данни от изследване на Visa, публикувани от месец май, според които 54% от българите предпочитат плащане брой при пазаруване от физически магазини. Използването на банкови карти у нас изостава спрямо останалите европейски страни, като сред основните причини е липсата на POS устройства при дадения търговец (според 39% от анкетираните).