Националната комисия по информатика и информационна свобода на Франция (CNIL) глобява Apple с 8 млн. евро заради обвинения в автоматично събиране на идентифициращи данни от посетителите на App Store, използващи iOS 14.6, без тяхното разрешение. Това е помагало на компанията да таргетира рекламите, като на практика тя е печелила от нарушаването на закона за защита на данните, пише Engadget.
Всъщност Apple е вторият технологичен гигант, който е глобен заради персонализирани реклами. По принцип потребителите могат да изключат таргетирането, но в случая - при старата версия 14.6 на операционната система на iPhone - то е било активирано по подразбиране и не е можело да бъде спряно, без да се премине през множество нива в менюто, уточняват от комисията. По този начин е било невъзможно за потребителите да дадат подходящо съгласие.
Съответно след подадено оплакване Франция стартира своето разследване през март 2021 г. Оттогава гигантът е променил своите практики и от регулатора са извършили няколко проверки между 2021 и 2022 г., за да се уверят, че се спазват правилата за данните. От CNIL обясняват, че глобата е толкова голяма заради хората, засегнати във Франция, и печалбата, която компанията извлича от рекламните приходи, непряко генерирани от събраните данни.
В коментар пред Financial Times от компанията посочват, че са "разочаровани" от решението на френската комисия и че ще го обжалват. От гиганта също така подчертават, че Apple Search Ads е значително по-напред спрямо другите платформи за дигитална реклама, тъй като осигурява на потребителите ясен избор за това дали искат персонализирани реклами. В допълнение от Apple припомнят, че услугата никога не следи потребителите при приложенията и уебсайтовете на трети страни и използва единствено данни от първа ръка за персонализираните реклами.
Това далеч не е първата глоба за гиганта в страната. През 2020 г. регулаторните органи наложиха парична санкция от 1,1 млрд. евро за антиконкурентно поведение по веригата за дистрибуция, която впоследствие беше намалена само на 372 млн. евро. Apple също така получи през същата година и глоба от 25 млн. евро заради преднамерено забавяне на по-старите модели iPhone. Макар че френското правителство защити мерките на компанията срещу следенето при iOS 14, най-вероятно действията на компанията ще продължат да бъдат наблюдавани от властите в страната.
Националната комисия по информатика и информационна свобода на Франция (CNIL) глобява Apple с 8 млн. евро заради обвинения в автоматично събиране на идентифициращи данни от посетителите на App Store, използващи iOS 14.6, без тяхното разрешение. Това е помагало на компанията да таргетира рекламите, като на практика тя е печелила от нарушаването на закона за защита на данните, пише Engadget.
Всъщност Apple е вторият технологичен гигант, който е глобен заради персонализирани реклами. По принцип потребителите могат да изключат таргетирането, но в случая - при старата версия 14.6 на операционната система на iPhone - то е било активирано по подразбиране и не е можело да бъде спряно, без да се премине през множество нива в менюто, уточняват от комисията. По този начин е било невъзможно за потребителите да дадат подходящо съгласие.