PixaBay.com
Tumisu

Над 60% от жените в европейските стартъпи не знаят своята пазарна стойност

За всяко едно евро, изкарано от мъжете, дамите в технологичния сектор получават 81 цента

Мария Карашанова

PixaBay.com

© Tumisu


Над 60% от жените в европейските технологични стартъпи не знаят своята пазарна стойност, показва докладът The Gender pay Gap Guide на Figures и 50in Tech. Според данните разминаването в заплащането между половете достига 19% в полза на мъжете в технологичната индустрия на Стария континент, или с други думи, за всяко едно евро, изкарано от мъжете, дамите получават 81 цента.

Разглеждайки различните типове позиции, авторите на доклада забелязват и друга тенденция - колкото повече жени има в дадена сфера на работа, толкова по-малко е разминаването във възнаграждението. Следователно колкото по-малко дами има в една област, толкова по-голяма е разликата в парите, които получават.

Според авторите на доклада зад тази статистика стоят по-значими проблеми, свързани с равенството между половете, които предстои да бъдат разрешени. Това включва справяне с предубежденията и другите типове дискриминация, стереотипите, баланса живот - работа и пречките пред кариерното развитие.

На високите позиции

Ключов фактор за разликата в заплащането между жените и мъжете в по-широкия европейски технологичен сектор е липсата на старши кадри сред дамите, показва още изследването. Те все още не са достатъчно представени при ръководните роли в технологичните компании на континента, като на всеки шестима мъже има само една жена на лидерска позиция.

Именно и това е една от причините за пропастта в заплащането. В този смисъл жените е по-малко вероятно да бъдат повишени и да получават равно възнаграждение на лидерски позиции. Ето как те са представени на високите позиции:

  • Висш мениджмънт - 17%
  • Позиции на вицепрезидент - 29%
  • Началник-отдел - 37 %
  • Ръководител - 32%
  • Супервайзър - 53%.

Освен това е по-вероятно представителките на нежния пол да заемат постовете на главен маркетинг директор и главен директор "Човешки ресурси", отколкото да поемат задълженията на изпълнителни директори и главни технологични директори. "Това само по себе си е друга причина за пропастта при заплащането, след като последните са обикновено най-добре платените мениджъри", се посочва в проучването.

Подобна е ситуацията и у нас, където също се наблюдава, че определени роли са по-атрактивни за дамите, тъй като изискват повече меки умения. "Примери за такива позиции има в маркетинга, обслужването на клиенти, регулациите, оценката на риска и др. С повишения фокус на финтех индустрията върху регулациите и сигурността тези екипи имат повече възможности да се разрастват", споделя Елена Димова, VP HR Bulgaria and Operations & Technology в Paysafe. Тя изтъква, че съответно обаче се отчита недостатъчно представителство сред по-техническите специалности, базирани на STEM (наука, технологии, инженерство и математика). "Тези доминирани от мъжете области разколебават жените да преследват кариерно развитие в технологиите. Нужно е действие да бъде прекратена тази тенденция."

"STEM трябва да стане по-достъпен за млади момичета в началото на тяхното образование, което може да се случи само в сътрудничество с образователния сектор. Жените трябва да се почувстват окуражени да развиват кариера в ИТ."

Елена Димова, VP HR Bulgaria and Operations & Technology в Paysafe
Елена Димова, VP HR Bulgaria and Operations & Technology в Paysafe

Жените са недооценявани

Друго важно заключение на доклада на Figures и 50in Tech е, че жените в технологичния сектор в Европа са наясно, че не им се плаща достатъчно. Приблизително една трета от анкетираните (32%) на позиции средно ниво споделят, че получават поне 20% по-ниско възнаграждение, отколкото очакват. Авторите на изследването предупреждават, че това е притеснителна статистика за много компании от индустрията, тъй като те рискуват да загубят критични служители и потенциални бъдещи лидери, ако те не се чувстват достатъчно ценени.

Данните разкриват още, че преговорите за по-висока заплата представляват предизвикателство за много от дамите в технологични сектор. Над една трета (36%) се чувстват "изключително стресирани" при мисълта за договаряне на заплата, докато 7% не биха кандидатствали, ако възнаграждението не е упоменато.

Мнозинството от запитаните (83%) смятат, че посочването на точното възнаграждение за дадена позиция трябва да бъде приоритет и е начин да ги накара да се чувстват по-уверени, когато темата се обсъжда по време на интервю за работа. По думите на Елен Лусиен, главен продуктов директор в 50inTech, прозрачността по отношение на заплатата трябва да бъде ключов приоритет за технологичните стартъпи на континента.

"Повече информация е необходима на етапа на привличане на кадрите, за да се помогне на жените да разберат своята стойност и ценност. Затова компаниите трябва да поемат ангажимент да осигуряват подкрепа и обучение, така че жените да могат да растат в бизнеса", изтъква Лусиен, цитирана от ITProPortal. Тя подчертава обаче, че прозрачността на заплатата е само върхът на айсберга и са нужни системни действия за подкрепа на жените - от надеждни инструменти за показване на средните заплати в технологичния сектор до по-добър достъп до качествени мрежи от ментори. Всичко това ще помогне в крайна сметка дамите да преуспяват на работа, както и бизнесът да се развива.

Добри практики

По-активното включване на жените в ИТ сферата трябва да се насърчи също така още по време на ученическите години. "Една възможност е STEM да стане по-достъпен за млади момичета в началото на тяхното образование, което може да се случи само в сътрудничество с образователния сектор. Жените трябва да се почувстват окуражени да развиват кариера в ИТ", споделя Димова. Тя допълва, че друг начин е също така да се посочват добрите примери на успешни жени в кариерата, което би дало чудесни резултати дългосрочно.

Според експерта в краткосрочен план също могат да се предприемат мерки, които да подобрят мястото на жените в технологичния сектор. Те могат да включват преразглеждане практиките и политиките за наемане на хора и адаптирането им към женска аудитория, обучения за несъзнателни пристрастия и прозрачност спрямо всякакви благоприятни за семейството практики или политики на работното място.

"Като индустрия трябва да насочим вниманието си към повече жени в техническите области и да създадем ролеви модели. Това ще ни помогне да подобрим равенството и многообразието в дългосрочен план", отбелязва още Димова. "Ако действаме днес, ще видим повече жени да се чувстват уверени, че могат да имат устойчива и успешна кариера в нашата индустрия утре."

Над 60% от жените в европейските технологични стартъпи не знаят своята пазарна стойност, показва докладът The Gender pay Gap Guide на Figures и 50in Tech. Според данните разминаването в заплащането между половете достига 19% в полза на мъжете в технологичната индустрия на Стария континент, или с други думи, за всяко едно евро, изкарано от мъжете, дамите получават 81 цента.

Разглеждайки различните типове позиции, авторите на доклада забелязват и друга тенденция - колкото повече жени има в дадена сфера на работа, толкова по-малко е разминаването във възнаграждението. Следователно колкото по-малко дами има в една област, толкова по-голяма е разликата в парите, които получават.

Най-новото










Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК