Бизнесът с електрически електромобили все още носи финансови загуби на американския производител Ford Motor Co., докато компанията се опитва да догони лидера Tesla и да е позиционира по-добре на пазара на електрически превозни средства. През тази година загубите на компанията от продажбите на пътнически електромобили (Ford Model e ) на крайни клиенти ще достигнат 3 милиарда долара, или колкото са общите загуби на поделението за предишните две години (2021 и 2022). За 2022 г. компанията отчита загуби от над 2,1 милиарда долара, като това се дължи и на сериозните инвестиции на Ford в новата технология.

Данните бяха представени от американския производител на 23 март, като за първи път финансовите резултати бяха докладвани по нов начин. Новата бизнес структура на компанията разделя в три оперативни звена произвежданите автомобили - електрическите превозни средства, печелившите операции от пътнически автомобили с ДВГ и търговски превозни средства, които включват както е-микробуси, така и модели с ДВГ.
От компанията смятат, че поделението за електромобили "Ford Model e" ще излезе на печалба преди данъци и амортизации до края на 2026 г., като маржът на тази печалба ще е около 8%. Главният финансов директор Джон Лоулър каза, че "Model e" би трябвало да се разглежда като стартираща фирма вътре в рамките на Ford.
Както всички знаят, стартъпите за електромобили губят пари, докато инвестират в способности, развиват знания, изграждат по-големи обеми на продажбите и печелят пазарен дял
![]()
Джон Лоулър
главен финансов директор на Ford Motor
"Както всички знаят, стартъпите за електромобили губят пари, докато инвестират в способности, развиват знания, изграждат по-големи обеми на продажбите и печелят пазарен дял", каза той. Според Лоулър "Model e" работи върху второ и дори трето поколение електрически превозни средства. В момента то предлага три електромобила за продажба в САЩ: SUV моделът Mustang Mach E, пикапът F-150 Lightning и електрическия търговски микробус Transit.
През миналата година Ford e продала около 96 хиляди електромобила, които са донесли приходи от $5.3 милиарда. Компанията очаква да увеличи производството на тези модели и да предложи на световните пазари до 2 милиона в края на тази година.
Не знаехме, че нашето окабеляване за Mach-E е с 1,6 километра по-дълго от очакваното. Не знаехме, че то ще е с 30 кг по-тежко и че това е изиска още $300 за батерия
![]()
Джеймс Фарли
главен изпълнителен директор на Ford Motor Co
По-рано тази година главният изпълнителен директор на Ford Джим Фарли, че компанията се е сблъскала с редица проблеми при производството на Mach E и F-150 Lightning, което ги е оскъпило повече от очакваното. "Не знаехме, че нашето окабеляване за Mach-E е с 1,6 километра по-дълго от очакваното. Не знаехме, че то ще е с 30 кг по-тежко и че това е изиска още $300 за батерия, каза той по време на разговор с инвеститори. - Не знаехме, че сме инвестирали недостатъчно в технологията за спирачната система, за да спестим от размера на батерията." Според Фарли, тези и други проблеми с разходите са стрували около 2 милиарда долара от печалбата.
Бизнесът с електрически електромобили все още носи финансови загуби на американския производител Ford Motor Co., докато компанията се опитва да догони лидера Tesla и да е позиционира по-добре на пазара на електрически превозни средства. През тази година загубите на компанията от продажбите на пътнически електромобили (Ford Model e ) на крайни клиенти ще достигнат 3 милиарда долара, или колкото са общите загуби на поделението за предишните две години (2021 и 2022). За 2022 г. компанията отчита загуби от над 2,1 милиарда долара, като това се дължи и на сериозните инвестиции на Ford в новата технология.
