Конференцията Fintech and Insurtech Summit, организирана от "Капитал"
Надежда Чипева

Какво готви бъдещето на банките и финтех организациите

Своя коментар за Digitalk дадоха Светослав Ангелов, изпълнителен директор на ITF Group, и Питър Барон, главен изпълнителен директор на tbi

Мария Карашанова

Конференцията Fintech and Insurtech Summit, организирана от "Капитал"

© Надежда Чипева


Бъдещето на банките и финтех организациите безспорно е изпълнено с технологии и нововъведения, които имат за цел да оптимизират техните процеси, да ускорят работата и да улеснят обслужването на клиентите. С други думи, всички играчи в сектора се стремят към повече бързина, ефективност и подобрени бизнес позиции. Големият въпрос обаче остава какъв път точно ще се избере, за да се постигне това, и какви се очертават да бъдат тенденциите в сектора на финансовите технологии през следващите години. Своето мнение по въпроса споделиха пред Digitalk Светослав Ангелов, мажоритарен акционер и изпълнителен директор на ITF Group, и Питър Барон, главен изпълнителен директор на tbi, които взеха участие в тазгодишното издание на конференцията Fintech and Insurtech Summit, организирана от "Капитал".

AI е тук, за да остане

За Ангелов една от водещите технологични тенденции в сектора ще бъде внедряването на изкуствения интелект, който ще продължи да бъде основен двигател за развитието на финтех индустрията в близките години. "В нашата компания използваме такъв тип технологии за значително подобряване на вътрешните ни процеси и на обслужването на нашите клиенти. Това пък води до рекордни резултати през последните години като 75% ръст на приходите и над 5 пъти увеличаване на нетния резултат, което се дължи на технологията", коментира експертът.

По думите му има три основни направления, в които иновацията може да бъде използвана във финтех сектора. От една страна, става дума за оценка на риска, като в случая AI подобрява точността, с която се оценяват клиентите, а също така увеличава персонализацията на услугите. Това на свой ред допринася за постигането на по-висока удовлетвореност на потребители и по-добро цялостно представяне на бизнеса. Ангелов отново дава пример с иновациите в ITF, посочвайки, че системата на компанията за оценка на риска е базирана на над 200 точки с данни.

"Другото направление засяга обработката на данни, която се прилага в посока маркетинг. Ние използваме самообучаващи се модели, които могат добре да прецизират аудиторията ни, която успяваме да таргетираме. По този начин подобряваме разходите за придобиване на клиенти", разкрива още Ангелов. Стъпвайки на собствени разработки за работа с големи бази данни и на анализа им от изкуствен интелект, ITF пример очаква да обслужва много по-голям брой клиенти при минимален ръст на оперативните разходи.

На трето място, макар не и по значение, Ангелов коментира използването на изкуствения интелект за подобряване на клиентското изживяване. Експертът предвижда в съвсем близко бъдеще например чатботовете, които много компании вече използват, да бъдат заменени с AI, с което ще се повиши скоростта и качеството на обслужването. "Имаме обаче още доста път, за да стигнем дотам, защото моето виждане е, че ние сме още в началото на това развитие", добавя Ангелов. Той очаква технологията да обхване всички етапи от пътя на клиента - от неговото първо срещане с даден бизнес до обслужването му, последващата поддръжка и т.н.

"Към това мисля, че съвременният финтех трябва да се стреми. Както ние сме си поставили дългосрочна цел над 80% абсолютна автоматизация на обслужването на нашите клиенти в бъдеще, и то 24/7. Има още време, докато се постигне това, но мисля, че ИИ е тук да остане и тепърва ще помага на бизнесите", заключава експертът.

Вградени финанси

Изкуственият интелект определено е технология, която намира място и при традиционните финансови играчи, каквито са банките. Това обаче категорично не е единствената тенденция за сектора през настоящата година. За Барон иновациите са станали неразделна част от финансовите услуги, а потребителите и бизнес клиентите искат много повече за по-кратко време, като очакват решения, които работят гладко и са интуитивни.

Според Барон една от водещите тенденции през тази година ще бъде концепцията за т.нар. embedded finance (вградени финанси), която съвсем скоро ще се наложи в индустрията, за да улесни живота на клиентите. "Това са финансови инструменти, които са вградени в други услуги и потребителски преживявания. На много пазари - Западна Европа, САЩ, дори в Азия - този тренд вече се налага. В Югоизточна Европа обаче все още нямаме ясно дефинирани такива играчи. Тук не говорим за това да можеш да платиш за храна или такси през мобилно приложение - нещо, с което сме свикнали, а за много по-комплексни финансови интеракции внедрени в процеса, като застраховки, спестявания, инвестиции, дори ипотеки. Говорим за огромна промяна за всички нас, но това е финтех - нуждите на клиента винаги да бъдат на първо място", разказва Барон.

По думите му очакванията на клиентите за бързина и удобство през дигитални канали ще продължат да нарастват. В тази връзка експертът дава пример какви иновации tbi предвижда, за да отговори на промените. Финансовата организация планира да се прехвърля все повече в телефона на потребителите, като през 2023 г. ще продължи да надгражда своя freemium продукт - мобилното приложение и безплатната neon дебитна карта, с нови функционалности, като например интеграция с Apple Pay и Google Pay.

Финансовата екосистема

Пътищата на банките и финтех организациите продължават да остават преплетени и това ще продължи да се задълбочава като тенденция в бъдеще. В този ред на мисли можем да очакваме все повече партньорства между тези два типа играчи през следващите години, а целта на сътрудничеството ще бъде предоставяне на подобрено клиентско преживяване.

"Радвам се да видя, че в България все повече се формира екосистема от банки и финтех компании, които си партнират", посочва Барон. "В tbi силно вярваме и залагаме на такъв тип партньорства с водещи доставчици на иновативни решения като Onfido, Provenir, FintechOS и редица други. За нас това е като игра на лего - в нашите ръце е да съберем правилните части, за да предоставим възможно най-добрия продукт на клиентите си." Експертът заключава, че никой от играчите на пазара не може да успее самостоятелно и се нуждае от другите участници във финтех индустрията, или с други думи, "когато те успяват, ние успяваме".

Бъдещето на банките и финтех организациите безспорно е изпълнено с технологии и нововъведения, които имат за цел да оптимизират техните процеси, да ускорят работата и да улеснят обслужването на клиентите. С други думи, всички играчи в сектора се стремят към повече бързина, ефективност и подобрени бизнес позиции. Големият въпрос обаче остава какъв път точно ще се избере, за да се постигне това, и какви се очертават да бъдат тенденциите в сектора на финансовите технологии през следващите години. Своето мнение по въпроса споделиха пред Digitalk Светослав Ангелов, мажоритарен акционер и изпълнителен директор на ITF Group, и Питър Барон, главен изпълнителен директор на tbi, които взеха участие в тазгодишното издание на конференцията Fintech and Insurtech Summit, организирана от "Капитал".

AI е тук, за да остане

Най-новото








Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

Дали 2023 ще бъде годината на стартъпите в инфраструктурата

  • 0


Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК