Успешните разплащателни системи разчитат до голяма степен на доверието. Затова не е изненадващо, че при прилагането на цялостна технологична стратегия сред водещите притеснения на банките, финтех компаниите и мениджърите на активи са киберсигурността, съответствието и рисковете, свързани с неприкосновеността, показват данните от скорошното изследване на PwC Payments 2025 & beyond. Именно и това са основните предизвикателства, пред които са изправени доставчиците на платежни услуги, които се очаква не само да запазят доверието, но и да предоставят изключително потребителско изживяване.
Дилемата при платежните услуги
Възходът на дигиталните плащания и електронната търговия помогна на традиционните доставчици на платежни услуги да бъдат възприемани като сигурни и надеждни. И макар пандемията от Covid-19 да изигра значителна роля за цифровизацията на сектора, тя доведе и до рязко нарастване на киберпрестъпността. Средната стойност на опитите за измамни покупки отчете увеличение с 69% на годишна база през 2020 г., като загубите възлизат на 1 трилион долара, посочват експертите от BCP.
В допълнение, нарастващият брой на IoT устройствата и вградените плащания, които стават все по-често срещани, също може да затрудни поддържането на надеждни мерки за защита. Всичко това изправя доставчиците на платежни услуги пред дилемата как да гарантират сигурността и в същото време да продължат да поставят клиентското преживяване в основата на своите операции. Надеждният подход често изисква бърза адаптация към новите заплахи и все пак предоставяне на търсенето удобство от страна на потребителите. Добрата новина е, че все повече навлизат технологични решения, които улесняват постигането на този труден баланс.
eKYC и AI/ML решения
Един от начините за намирането на равновесната точка между сигурност и клиентско преживяване е чрез прилагане на eKYC процесите или електронно опознаване на клиента. Изкуственият интелект (AI) и машинното обучение (ML) могат да се използват за проверка на автентичността на документа за самоличност, а биометричните данни и засичането на движения могат бързо да удостоверят самоличността и да разрешат последващ достъп. Тези усъвършенствани технологии не само оптимизират процеса на приобщаване на потребителите, но и осигуряват по-сигурна основа за цифрови транзакции.
Събиране на данни и следене на транзакциите
От друга страна, наличието на надеждни инструменти за събиране на данни и мониторинг на транзакциите също може да помогне за свеждане до минимум на риска от измамни дейности. Тези инструменти включват управление на идентичността и достъпа, криптиране на данни, защита на данните с помощта на машинно обучение и услуги за откриване на заплахи, които анализират инцидентите и предоставят задълбочени анализи. Чрез комбинирането на тези инструменти доставчиците на платежни услуги могат проактивно да идентифицират потенциални заплахи и да се справят с тях, преди те да са ескалирали, като същевременно се поддържа безпроблемно потребителско изживяване.
Неприкосновеност на данни
Не на последно място, доставчиците на платежни услуги трябва да обърнат и специално внимание върху законодателните изисквания, свързани с гарантирането неприкосновеността на данните. Един от основните резултати от дигиталната трансформация е генерирането на огромното количество данни, което излага организациите на рискове, свързани със защитата на информацията. Регулаторните органи отчитат това и засилват своя надзор и въвеждат строги стандарти за работа с потребителските данни. Чрез спазването на тези разпоредби и прилагането нужните мерки за защита на личните данни доставчиците на платежни услуги могат допълнително да укрепят доверието на своите клиенти.
На фона на все по-свързания свят, в който живеем, и превръщането на дигиталните разплащания в норма правилният баланс между сигурността и клиентското преживяване е ключов за успеха на всички играчи в сектора. В тази връзка решенията с изкуствен интелект и машинно обучение, eKYC процесите, а също така и инструментите за събиране на данни и наблюдение на транзакциите могат значително да минимизират рисковете, а спазването на разпоредбите за защита на личните данни да гарантира, че чувствителната информация на клиентите ще остане неприкосновена.
Успешните разплащателни системи разчитат до голяма степен на доверието. Затова не е изненадващо, че при прилагането на цялостна технологична стратегия сред водещите притеснения на банките, финтех компаниите и мениджърите на активи са киберсигурността, съответствието и рисковете, свързани с неприкосновеността, показват данните от скорошното изследване на PwC Payments 2025 & beyond. Именно и това са основните предизвикателства, пред които са изправени доставчиците на платежни услуги, които се очаква не само да запазят доверието, но и да предоставят изключително потребителско изживяване.
Дилемата при платежните услуги