Специално издание

Digitalk 101 | Най-големите ИТ компании 2023

Септември 2023

Digitalk 101 | Най-големите ИТ компании 2023

Септември 2023

PDF

Пускаме на пазара иновативно решение за кредитиране

Верослав Ценов, главен изпълнителен директор на SmartIT

Това е маркетинг публикация. Отговорността за нейното съдържание носи рекламодателят и то отговаря на правилата за нейтив пакети.

Smart IT бива описвана като технологичен хъб на MFG, а сега има амбицията да се трансформира в продуктова компания. Какво целите с тази стъпка?

В продължение на повече от 14 години Smart IT е технологичният хъб, на който разчитат всички компании от групата на MFG. Считаме, че технологиите и иновативните решения, които градим, имат огромен принос за това нашите партньори да са лидери в пазарните си сегменти.

Искаме да растем, да внедряваме нови решения и да прилагаме нови идеи, да оставим траен отпечатък във формирането на облика на финтех индустрията. Това винаги е било нашата визия за развитие и трансформацията в продуктова компания беше логична стъпка за нас в стремежа ни да споделим знание и опит с пазара и други пазарни играчи, които биха добавили стойност към бизнеса си с нашето ноу-хау.

Тръгвайки по този път и излизайки от границите на MFG, ще имаме възможност да окажем още по-голямо и нужното влияние върху индустрията, помагайки и на много други компании да бъдат по-ефективни, по-бързи, по-гъвкави и по-атрактивни за своите крайни клиенти.

Разбира се, тази стъпка ни дава възможност и да капитализираме огромния човешки и финансов ресурс, който е вложен в разработката на нашата платформа SmartCheck, а продажбата му ще донесе допълнителни приходи за групата, както и ще я изведе като конкурентен играч на нов пазарен сегмент, където вярвам, че ще застанем достойно.

Какъв очаквате да е профилът на вашите клиенти?

Основният профил на нашите бъдещи клиенти и партньори за момента са небанковите финансови институции, чийто фокус е върху кредитирането. Това е и основният пазарен сегмент, чието обслужване е заложено в платформата, която ще пуснем на пазара - SmartCheck.

Все още сме в процес на финализиране на продуктовото ни портфолио. SmartCheck е модулна платформа и голяма част от тези модули могат да съществуват независимо, както и да се интегрират с богат набор от външни системи. Някои от тези модули може да бъдат продавани самостоятелно и да дадат стойност на компании, опериращи и в различни бизнес сегменти, като телекоми, банки и други.

Кои очаквате да са най-търсените услуги и продукти? Предвиждате ли някаква особеност на българския пазар?

Основният продукт, който ще предлагаме, е платформата SmartCheck, което е цялостно решение, обезпечаващо всички етапи в процеса на кредитирането.

Имаме огромни предимства на българския пазар, тъй като нашите системи обслужват голям набор от компании с различни бизнес модели, отдавна утвърдили се като лидери. Във времето сме разработили голям брой интеграции с различни външни системи и доставчици в България, което, комбинирано с познанията и опита ни, би дало голяма стойност за всеки кредитиращ бизнес.

Въпреки че имаме голям потенциал, много опит и комфорт да представим и предлагаме продуктите си в България, нашите амбиции са насочени основно към пазарите извън страната. В момента компаниите от групата ни оперират на редица външни пазари - Испания, Полша, Румъния, Северна Македония, Украйна, Хърватия. Пазари, които са доста мащабни и за които вече имаме натрупани знания. Това ги прави атрактивни от гледна точка на бизнес развитие. Виждаме огромен потенциал и на пазарите извън Европа като африканските държави, Индия, Мексико. Основен приоритет за нас в момента - с оглед на бъдещото ни развитие - е да завършим диверсификацията на продуктовото си портфолио и да съберем силен екип в сферата на продажбите.

Финансовият онбординг за бизнеси е важен процес за все повече бизнеси, отчитайки масовото преминаване към онлайн операции. Какви по ваши наблюдения са основните тенденции и предизвикателства в тази сфера?

От една страна, имаме процес по онбординг на бизнеса към дадена софтуерна система/платформа, а от друга е и онбордингът на крайния клиент.

И двата процеса са изключително важни и сериозно застъпени в платформата, която разработваме.

От гледна точка на бизнес онбординга важно за един бизнес е времето за пускане на пазара, което пък е свързано с бързо внедряване на софтуера, бърза конфигурация на бизнес процесите и продуктите, улеснени потребителски интерфейси и особено важните интеграции с външни системи и източници на данни.

От наша страна сме обърнали сериозно внимание на всички тези етапи. SmartCheck е no-code/low-code платформа, чиято гъвкавост позволява на бизнеса да конфигурира различни продукти, промоции, клиентски форми и бизнес процеси спрямо бизнес модела и нуждите.

Платформата е platform independent, което позволява внедряването й както на клиентско (on premise) оборудване, така и в облачни среди.

Също така имаме и голяма гъвкавост по отношение на интеграцията с външни доставчици на услуги. Тези интеграции може да се случват изключително бързо и без необходимост от програмиране.

Онбордингът на крайния клиент също е от голямо значение...

Тенденциите в тази посока касаят основно улеснения процес по идентификация и верификация на клиента (KYC), пълна дигитализация на потребителското преживяване (идентификация, подписване на документи, усвояване на средства), изготвяне на силно персонализирани продуктови предложения и възможност за бързо и адекватно клиентско обслужване.

Предизвикателствата и при двата онбординг процеса са многобройни, като сред тях са защита на личните данни и сигурността на системите, възможността за ефективно използване на големи обеми от данни, изграждането на модели за оценка на кредитоспособността, адаптирането към променящите се регулаторни изисквания, интеграцията с разнородни външни системи и др.

С радост можем да кажем, че решенията, които предлагаме, обезпечават ефективно всички тези предизвикателства.

Какво е влиянието на изкуствения интелект върху нея и какво очаквате да е развитието в тази посока през следващите години?

Влиянието на изкуствения интелект вече е факт и ще става още по-сериозно с подобряването на езиковите модели.

От една страна, компаниите ще бъдат изправени пред предизвикателството да събират и съхраняват големи обеми от данни, които ще са нужни за обучение на езиковите модели. Това е свързано с преправяне на текущи системи или внедряване на нови с цел събиране на максимално много данни. От друга, съхранението и опазването на тези данни също ще е нелека задача.

Що се отнася до текущо/бъдещо приложение, то възможностите са неограничени. Някои от основните направления, в които ИИ вече се внедрява масово, са: идентификацията и верификация на клиенти, оценката на риска и кредитния рейтинг, проверките в списъци против изпиране на пари, идентифициране и предотвратяване на измами, както и за създаване на финансови съветници.

Възможностите за внедряване на изкуствен интелект и неговите практически приложения нарастват непрекъснато.

Smart IT бива описвана като технологичен хъб на MFG, а сега има амбицията да се трансформира в продуктова компания. Какво целите с тази стъпка?

В продължение на повече от 14 години Smart IT е технологичният хъб, на който разчитат всички компании от групата на MFG. Считаме, че технологиите и иновативните решения, които градим, имат огромен принос за това нашите партньори да са лидери в пазарните си сегменти.

Най-новото

Полша ще разследва Open AI за нарушения по GDPR

Полша ще разследва Open AI за нарушения по GDPR

  • 0



Amazon ще инвестира до 4 милиарда долара в AI стартъпа Anthropic

Amazon ще инвестира до 4 милиарда долара в AI стартъпа Anthropic

  • 0


Мозъчният имплант на Neuralink ще бъде тестван върху хора

Мозъчният имплант на Neuralink ще бъде тестван върху хора

  • 0




Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК