10% от учениците не са били включени в дистанционното обучение

Александър Главчев
436 прочитания

10% от учениците у нас не са били включени в дистанционното обучение в електронна среда. Това се отчита в новото издание на традиционния мониторингов доклад на сдружение "Образование България 2030", което вече е достъпно онлайн.

Допълва се, че промените, свързани с адаптирането към новата реалност - дигитализация и дистанционно обучение - обаче не могат и не трябва да компенсират острата нужда от промени, насочени към широк достъп до качествено образование.

Докладът на сдружението, който се публикува за пета поредна година, няма как да е по-навременен компас за ориентация в голямата картина в училищното и предучилищното образование у нас. Според авторите на доклада, кризата, предизвикана от разпространението на COVID-19, промени изцяло обучителния процес, като открои някои работещи механизми, но и подчерта добре познати проблеми.

"Институциите припознаха необходимостта да се инвестират допълнително усилия и средства в достигането на всеки ученик. Създадоха се нови платформи за споделяне на материали и добри практики, а училищните екипи имаха възможност да надградят дигиталните си умения. Пред българското образование обаче остават предизвикателствата, свързани с гарантирането на достъп до качествено образование за всички ученици, както и със задържането на учениците, които са в риск от отпадане", пише още в доклада.

Докладът на сдружение "Образование България 2030" стъпва на публични и широкодостъпни данни, както и информация, получена през Закона за достъп до обществена информация.

След влизането в сила на Закона за предучилищно и училищно образование през 2016 г. се предприеха безпрецедентно много мерки за повишаване на качеството на образованието. Много от тях са обещаващи и успешни. Въпреки това данните показват, че резултатите от тях все още не се виждат и предизвикателствата остават. Например:

  • Повишава се делът на 15-годишните ученици, които нямат основни умения по четене, математика и природни науки
  • Повече деца и младежи напускат преждевременно образователната система

Положителни тенденции:

  • Завършилите образованието си младежи се реализират по-добре на пазара на труда
  • Значително намаляват младежите, които нито учат, нито работят (от 26% през 2013 г. до 17,5% през 2019 г.)

Докладът дава и конкретни препоръки:

  • Образованието приоритетно да формира умения и компетентности за реализация, а не само предметни знания
  • Националните външни оценявания и матурите да измерват не само фактологични знания, но и уменията на учениците
  • Учителите да бъдат подкрепени и обучени да прилагат новия компетентностен подход и да развиват и умения

"В края на тази турбулентна година е важно да се направи преглед на постигнатото от образователната система в България - и предизвикателствата пред нея", споделя Златка Димитрова от "Образование България 2030". "Вярваме, че традиционният ни мониторингов доклад прави точно това. Надявам се той да е ориентир както за хората, които взимат решения, така и за широката общественост. В крайна сметка колкото по-широк е дебатът за българското образование, толкова по-бързо ще се обединим около конкретните реформи, които ще ни помогнат да се развием като общество".

10% от учениците у нас не са били включени в дистанционното обучение в електронна среда. Това се отчита в новото издание на традиционния мониторингов доклад на сдружение "Образование България 2030", което вече е достъпно онлайн.

Допълва се, че промените, свързани с адаптирането към новата реалност - дигитализация и дистанционно обучение - обаче не могат и не трябва да компенсират острата нужда от промени, насочени към широк достъп до качествено образование.

Споразумението между съдружниците на стартъпа създава яснота в отношенията им
Съдържание за Адвокатско дружество "Динова, Русев и съдружници"
Tobel - управление на територията в умния град
Съдържание от Mapex

Най-новото










Още от Digitalk ›
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК