Приоритети, цел, корпоративна емпатия, или как да задържим водещите си служители

Приоритети, цел, корпоративна емпатия, или как да задържим водещите си служители

Според проучване на Adecco Group близо 40% от 14 000 респонденти са променили кариерата си през последната година или обмислят подобен ход

Иван Гайдаров
1112 прочитания

Задържането на служителите продължава да е едно от най-големите предизвикателства за бизнеса през последните години. Редица проучвания на световния лидер в HR услугите Adecco Group показват, че сред основните причини за смяна на работното място са корпоративната култура, работна среда, възможности за растеж и отдалечаване на мениджмънта от служителите в компанията. Едновременно с това анализи на компанията установяват, че разходите за задържане на служители по същество са се удвоили по време на COVID-19 пандемията.

"Когато една организация има ясна, добре дефинирана цел и път напред, е по-вероятно да привлече и задържи най-добрите таланти. Един от най-често задаваните въпроси по време на интервю за работа е "Къде се виждаш след пет години?". Този въпрос обаче вече все по-често се задава от кандидатите за работа. В настоящето, когато търсенето на таланти изпреварва предлагането, лидерите, които не могат да дадат правилните отговори на този въпрос, ще имат проблеми с конкуренцията. Ръководителите в компаниите трябва да бъдат готови да отговарят също така и на въпроси като "Предоставяте ли хирбиден модел на работа или работа изцяло от дома?", "Следвате ли политика за баланс между личния живот и работата?", "Ще бъдете ли компания, за която да се гордея да работя?", коментира Таня Найденова, ръководител на екип "Ключови клиенти" в "Адеко България"

Сила и приоритети

Скорошното проучване на Adecco Group "Възстановяване на нормалното" показа няколко тенденции, които трябва да са сигнална лампа за ръководителите на компаниите, защото безспорно служителите вече са силната страна на пазара на труда.

Близо 40% от 14 000 респонденти заявяват, че или са променили кариерата си през последната година, или обмислят подобен ход, а 26% или са напуснали изцяло пазара на труда, или обмислят това. Проучването показва и приоритетите на служителите и очакванията към техните работодатели. Заплатата е еднакво важна с добрия баланс между професионален и личен живот. Служителите търсят лидери, които проявяват емпатия и следват ясно дефинирани цели.

Лидери с цел

Хората искат да работят за компании с визия за бъдещето, която могат да припознаят и където могат да видят собственото си развитие и кариерния си път. Ръководителите в една компания трябва непрекъснато да споделят и усъвършенстват мисията и целта на компанията. Те трябва да определят какво е отношението към клиентите, служителите и търговските партньори и каква е позицията на организацията по отношение на мащабни въпроси като устойчивост и справедливост.

Корпоративна емпатия

Лидерите, проявяващи корпоративна емпатия, развиват по-добро усещане за това от какво се нуждаят служителите, ако искат те да останат лоялни към компанията. Създаването на корпоративна култура, в която се цени емпатията, често означава премахване на някои вредни навици в организацията. Когато служител споделя за своите проблеми, негативни емоции или ограничения, това не трябва да се разглежда като слабост.

Отговарянето на нуждите на служителите и проявата на подкрепа в крайна сметка ще доведат до по-добри резултати, когато става въпрос за ангажираността и задържането на талантите.

Специалистите от Adecco Group препоръчват следните стъпки, които бизнесът и компаниите трябва да предприемат, за да запазят своите таланти и да останат конкурентоспособни на пазара на труда:

• Слушайте служителите: емпатията започва с разбирането и признаването на реалността на другите.

• Създайте нови модели за работа в офиса, за да подкрепяте и задържате вашите служители.

• Създайте гъвкави работни договорености, които да са съобразени с нуждите от майчинство, бащинство, грижи за възрастни и деца и други лични обстоятелства.

• Разширете кариерните пътеки за хората. Покажете им, че има възможност за растеж, развитие и вътрешна мобилност във вашата организация.

• Съобразявайте въздействието на инфлацията върху вашия бизнес, за да можете да останете конкурентоспособни за талантите на пазара на труда.

• Следвайте справедлив подход в търсенето на таланти. Например подкрепяйте жени, които обмислят да се присъединят отново към пазара на труда. Уверете се, че служители от всички възрасти, способности и произход се чувстват добре и подкрепяни във вашата компания.

• Съсредоточете се върху преквалифициране и повишаване на квалификацията на служителите. Оценете настоящите им умения и ги развийте. Това ще им даде още една причина да останат и в същото време ще осигури стабилност за вашия бизнес.

• Не се страхувайте да се занимавате публично със социални въпроси като устойчивост и справедливост и правете това прозрачно.

Ръководителите, които следват тази преоценка, ще демонстрират както на търсещите работа, така и на настоящите си служители, че имат визия, план и набор от основни принципи. Така подготвени, те наистина ще могат да заявят къде се виждат след пет години, категорични са от компанията.

Задържането на служителите продължава да е едно от най-големите предизвикателства за бизнеса през последните години. Редица проучвания на световния лидер в HR услугите Adecco Group показват, че сред основните причини за смяна на работното място са корпоративната култура, работна среда, възможности за растеж и отдалечаване на мениджмънта от служителите в компанията. Едновременно с това анализи на компанията установяват, че разходите за задържане на служители по същество са се удвоили по време на COVID-19 пандемията.

"Когато една организация има ясна, добре дефинирана цел и път напред, е по-вероятно да привлече и задържи най-добрите таланти. Един от най-често задаваните въпроси по време на интервю за работа е "Къде се виждаш след пет години?". Този въпрос обаче вече все по-често се задава от кандидатите за работа. В настоящето, когато търсенето на таланти изпреварва предлагането, лидерите, които не могат да дадат правилните отговори на този въпрос, ще имат проблеми с конкуренцията. Ръководителите в компаниите трябва да бъдат готови да отговарят също така и на въпроси като "Предоставяте ли хирбиден модел на работа или работа изцяло от дома?", "Следвате ли политика за баланс между личния живот и работата?", "Ще бъдете ли компания, за която да се гордея да работя?", коментира Таня Найденова, ръководител на екип "Ключови клиенти" в "Адеко България"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОК