Облакът се превърна в основна платформа за доставка за всички бизнеси, но до голяма степен притесненията за сигурността и спазването на изискванията хвърлят сянка върху това революционно средство за доставка в ИТ индустрията. Какви са основите на сигурността в облака, как платформата AWS става по-мащабируема с помощта на автоматизацията, как се използва изкуственият интелект, коментира Ивайло Връбчев, ръководител на отдел "Професионални услуги" в HeleCloud.
- До каква степен облачните услуги са проникнали в българските предприятия и кои са основните притеснения, които изразяват те при преминаването към облачния модел?
Облачните услуги навлизат агресивно по целия свят. В България наблюдаваме устойчиво, макар и не толкова бързо внедряване, тъй като българските компании са малко по-консервативни. Едно от основните притеснения пред всички компании, не само в България, е сигурността и неприкосновеността на данните. Разбира се, облачните услуги са много по-сигурни в сравнение с конвенционалните центрове за данни, но за хората е нормално да се доверяват по-трудно на технологии, с които все още нямат опит.В България вече можем да видим различни компании - от малки бизнеси с няколко виртуални машини до големи играчи, които консумират милиони часове компютърна мощност в облака.
- Част от притесненията, особено по отношение на големи международни компании с географски разпръснати офис е свързано със задължителното съхранение на данните на територията на ЕС. Как решават това глобални доставчици като MS Azure и Amazon Web Services(AWS), каква е ролята на местните доставчици на облачни услуги и на локални независими центрове за данни?
Световната тенденция е да се предлагат ИТ услуги вместо ресурси. Като прибавим към това и драстичното разрастване на големите публични облаци, за по-малките местни доставчици ще става все по-трудно да се борят за нови клиенти и да запазят пазарния си дял.
- Как ще коментирате развитието на хибридните облачни среди и доколко подготвени са глобалните облачни доставчици за бърза и гъвкава миграция на данни и приложения от собствени към публични облаци и обратно?
Още през 2011 г. екипът на AWS беше достатъчно предвидлив да разработи и пусне в експлоатация "Direct Connect". Това е решение, което позволява да се изгради резервирана мрежова свързаност между мрежата на дадена организация и един или повече AWS региони. По този начин компаниите могат да си гарантират необходимата пропускателна способност между различните географски региони.
- Най-големият проблем, изтъкван във всички оценки за икономическото развитие, е недостигът на квалифицирани ИТ кадри. Как се решава този проблем при облачните доставчици и до каква степен са развити механизмите на "самообслужване" на клиентите, за "самолекуване" на мрежите, свързващи клиентите към техните облачни ресурси?
Технологиите се развиват непрекъснато и недостигът на кадри ще е един от основните проблеми, с който компаниите ще продължават да се борят. Една от стратегическите цели на HeleCloud в България е подпомагането на бизнеса в България чрез подготовката на добре подготвени кадри и споделянето на знания в областта на облачните услуги. Екипът ни води курс във Факултета по математика и информатика на Софийския университет. Също така организираме регулярни събития, на които споделяме знанията си, натрупани в работата ни с международни клиенти и широк спектър от облачни проекти. Българската общност на специалистите в областта на облачните технологии става все по-голяма и сме радостни да бъдем част от нея.Публичните облаци са базирани на модерни центрове за данни, които предлагат редица възможности за автоматизация. Благодарение на това се използва широка палитра от инструменти, услуги и похвати, които позволяват да се изграждат високо достъпни, устойчиви на грешки и гъвкави системи. Нуждата от ежедневна поддръжката на една такава среда драстично намалява и еволюира в автоматизирането на действията при повтарящи се инциденти, така нареченото "самолекуване".
Това по никакъв начин не елиминира нуждата от квалифицирани специалисти, които да поддържат тези среди. Напротив, изисква се по-висока квалификация. Благодарение на процесите и инструментите за автоматизация, това което се забелязва като тенденция е, че по малки екипи успяват да управляват и поддържат много по-голям брой облачни решения.
Облакът се превърна в основна платформа за доставка за всички бизнеси, но до голяма степен притесненията за сигурността и спазването на изискванията хвърлят сянка върху това революционно средство за доставка в ИТ индустрията. Какви са основите на сигурността в облака, как платформата AWS става по-мащабируема с помощта на автоматизацията, как се използва изкуственият интелект, коментира Ивайло Връбчев, ръководител на отдел "Професионални услуги" в HeleCloud.
- До каква степен облачните услуги са проникнали в българските предприятия и кои са основните притеснения, които изразяват те при преминаването към облачния модел?