Европейските приходи от облачни услуги са достигнали 10,4 милиарда евро през второто тримесечие на 2022 г., или 5 пъти повече, отколкото през 2017 г., показва нов доклад на Synergy Research Group. Въпреки това растежът в европейските страни облагодетелства предимно трите щатски гиганта - AWS, Google Cloud и Microsoft Azure. Така че европейските им конкуренти губят пазарен дял въпреки увеличаването на собствените си приходи.
Европейските фирми, предлагащи облачни услуги, по-големите от които включват SAP, Deutsche Telekom, OVHcloud, Telecom Italia и Orange, са увеличили своите облачни приходи със 167% през последните 5 години. Лошото обаче е, че тези приходи представляват все по-малка част от общата облачна "картина". Пазарният им дял е спаднал от 27% през 2017 г. на 13% сега, а големите доставчици на облачни услуги от САЩ вече държат 72% от европейския пазар и стабилно увеличават своето господство, пише още в доклада.
Водещите европейски играчи са германските компании SAP и Deutsche Telekom, които държат по 2% от пазара, а останалата част от тези 13% се състои от по-малки играчи от Европа, САЩ и Азия, като всички те очевидно губят пазарен дял.
"Пазарът на облачни услуги е игра на глобалния мащаб, при която амбициозните лидери трябва да правят огромни финансови залози, да имат дългосрочен поглед върху инвестициите и рентабилността, да поддържат целенасочена решимост да успеят и постоянно да постигат оперативни постижения, заяви Джон Динсдейл, главен анализатор в Synergy Research Group. - Нито една европейска компания не се е доближила до този набор от критерии и резултатът е пазар, на който шестте лидера са американски компании. Американските облачни доставчици продължават да инвестират всяко тримесечие над 4 милиарда евро в европейски програми за капиталови разходи. Това обаче е недостижим връх за компания, която иска сериозно да оспори тяхното лидерство на пазара", допълва анализаторът.
Според него европейските облачни доставчици са се позиционирани предимно да обслужват местни групи от клиенти, които имат специфични локални нужди, а понякога работят като партньори на големите американски облачни доставчици. Някои от тези европейски облачни доставчици ще продължат да растат, но е малко вероятно да успеят да увеличат общия европейски пазарен дял.

През последните няколко години се наблюдава бум на услугите за облачни изчисления, като винаги основните бенефициенти са Microsoft, Google и Amazon. Трите компании очевидно вървят много напред по отношение на пазарния си дял навсякъде и, разбира се, печелят добри пари от тези услуги.
Това доведе дори до разследване на британският регулатор Ofcom, което да установи дали господството на голямата щатска тройка поражда опасения за конкуренцията. Подобно на картината в цяла Европа, Ofcom оценява пазара на облачни услуги във Великобритания на 15 милиарда лири и смята, че услугите Microsoft Azure, Google Cloud и Amazon Web представляват 81% от приходите. Ако заключението на регулатора е, че това вреди на конкуренцията и в крайна сметка на клиентите, той може да предприеме допълнителни действия, макар че не е ясно точно какво може да направи държавата.
Трябва да се отбележи, че, изглежда, никой не обвинява трите щатски фирми, че правят нещо нередно, за да стигнат до върха. Заради мащаба на своите операции, техните технологични възможности, разпознаваемостта на марката и други предимства те просто си разделят пазара. Ситуацията би била по-лоша, ако само една фирма държеше огромен "пай от облачната баница", както направи Microsoft на пазара на компютърен софтуер преди няколко десетилетия.
Редица законодателни органи по света говорят с тревога за нарастващото влияние на големите технологии като цяло върху почти всеки аспект от нашия живот. Неотдавнашното "изслушване" от правителството на САЩ разгледа редица въпроси за ефекта от големите технологии върху по-широките пазари, на които работят, като поверителността на данните, прекомерната мощ и влияние на техните алгоритми и ефекта на социалните медии върху психичното здраве на децата.
Очевидно дискусиите се простират върху много по-широк кръг проблеми от пазарния дял на конкретен сегмент. Но често въпросите за поверителността на данните и отговорността на социалните медии включват едни и същи компании, защото част от това как големите технологии стават толкова големи се свежда до това в колко допълнителни сектора са разширили присъствието си през последното десетилетие. Често това става чрез поглъщане на по-малки играчи чрез огромните суми, печелени именно от облачните услуги.
Европейските приходи от облачни услуги са достигнали 10,4 милиарда евро през второто тримесечие на 2022 г., или 5 пъти повече, отколкото през 2017 г., показва нов доклад на Synergy Research Group. Въпреки това растежът в европейските страни облагодетелства предимно трите щатски гиганта - AWS, Google Cloud и Microsoft Azure. Така че европейските им конкуренти губят пазарен дял въпреки увеличаването на собствените си приходи.
Европейските фирми, предлагащи облачни услуги, по-големите от които включват SAP, Deutsche Telekom, OVHcloud, Telecom Italia и Orange, са увеличили своите облачни приходи със 167% през последните 5 години. Лошото обаче е, че тези приходи представляват все по-малка част от общата облачна "картина". Пазарният им дял е спаднал от 27% през 2017 г. на 13% сега, а големите доставчици на облачни услуги от САЩ вече държат 72% от европейския пазар и стабилно увеличават своето господство, пише още в доклада.