Нововъзникващата икономика на услугите изисква от бизнеса и обществото да осъществят фундаментално преструктуриране. Организациите, които ни доведоха до този момент, са хипероптимизирани в суперефективни производствени машини, способни да изтласкат изобилие от материално богатство. За съжаление, няма начин да продължите, без да демонтирате част от тази ценна инфраструктура. Промените вече са в ход.
Какво стимулира преминаването към услуги - насищането с продукти, информационните технологии и урбанизацията.
Насищане с продукти. Когато хората вече имат повечето материални блага, от които се нуждаят, те ще са склонни да харчат повече от разполагаемия си доход за услуги. Все по-често продуктите, които компаниите искат да ни продават, не са задължителни - те предлагат не функционалност, а нематериални неща като статус, нов модерен цвят и т.н.
Но продуктите могат не само да направят живота по-лесен, но и да бъдат бреме. Когато притежавате къща, трябва да харчите пари, за да поправите покрива или водопровода. А всяко преместваме в нова, по-голяма къща върви с пренасяне на купища неща, които трябва да мъкнете със себе си.
Информационни технологии. В допълнение, постиндустриалната революция осигури нов вид изобилие - от информация заедно с мрежи и мобилни устройства, които да я преместват до мощни машини за по-бърза обработка. Това ни позволява да правим по-интересни неща с информацията, с която сме се сдобили.
И докато първоначално тази промяна беше движена от неща, които традиционно се смятат за информационни контейнери, като документи и изображения, сега тя включва много неща, които преди това не са били документирани. Мрежата от приятели, колеги и познати, ефективността на двигателя на колата ви, нещата, които правите, местата, на които отивате, нещата, които купувате, както и какво мислите за тях се улавят от различни туитове, актуализации на състоянието, качвания на снимки и видео и други видове данни, които може дори да не знаете, че генерирате, докато използвате телефона си и други устройства.
Тази дигитална революция поставя началото на всякакви нови начини за предоставяне, комбиниране и смесване на услуги, а това води до различни примамливи комбинации: поточно предаване на музика, следене на акценти от филми, гледани от други хора, наемане на апартаменти или коли на непознати за един ден, договаряне на по-изгодни цени в 4-звездни хотели и други.
Урбанизацията. В целия свят градското население нараства много по-бързо от това в селските райони. Превръщаме се в градско общество и водим по-градски начин на живот. Петдесет процента от световното население днес живее върху два процента от земната кора. През 1950 г. този дял е бил 30%, а до 2050 г. се очаква той да нарасне до 70%.
Защо хората се местят към градовете? Там има повече и повече видове работни места, а често и по-високо заплащане. И колкото по-висококвалифициран сте като работник, толкова повече можете да спечелите финансово, като се преместите в голям град. Освен това, ако бъдете съкратен или компанията фалира, като работник е много по-лесно да намерите нова работа, без да се налага да се местите.
Работата обаче става все по-сложна и се изискват повече умения, а градовете стават по-привлекателни и за компаниите, защото именно там са квалифицираните работници. Това означава, че на сравнително малко пространство се събират много хора и фирми, което е идеално за компаниите за услуги. Живеещи в малки апартаменти, просто нямат място за много от продуктите и тъй като печелят повече пари, са склонни да харчат повече за услуги. Защо да купуват пералня и сушилня, ако на същата улица има офис за химическо чистене?
В същото време гъстонаселената градска среда я прави по-привлекателна за оператори, които да окабелят жилищна сграда с множество домакинства за една десета или стотна от разходите, с които ще направи същото в предградие или в селски район. Такситата намират клиенти бързо. Променя се и типичният продукт на индустриалната епоха - автомобилът. За мнозина той е символ на индивидуалност, статус, свобода. В крайградските и слабонаселените райони автомобилът осигурява мобилност и избор. Но в гъстонаселения град, особено в зле планираните райони в София, колата бързо се превръща в проблем, тъй като местата за паркиране са ограничени, а един гараж струва повече от къща в много села.
Компании като Uber свързват мрежа от професионални шофьори на лимузини с градски жители, които могат да си поръчат кола чрез мобилно приложение. Поръчките се насочват към най-близкия наличен шофьор, плащанията са автоматизирани и съветите на шофьора са включени, създавайки просто, лесно и безпроблемно клиентско изживяване. Самите автомобили все повече ще се превръщат в платформи за предоставяне на услуги. Автомобилните производители все повече интегрират дигитални услуги в колите и те се превръщат в платформи за широк набор от приложения и услуги, които помагат да намалите разходите си за гориво, да предавате поточно музика, да избягвате сблъсъци, да намирате паркинг, да ви уведомяват, ако приятелите са наблизо, и много други неща, които все още не можем да си представим. А Tesla, Google и други активно разработват автомобили, които ще се движат сами. И това също е услуга.
Аватар на услугата
За да се пренасочим изцяло към услугите, трябва да променим начина, по който мислим за продуктите. Те вече се превръщат в компонент от цялостна услуга, чиято цел е да предостави максимално богато клиентско изживяване. Днес аватар се смята за иконата, която ви представя в Twitter, Facebook или някоя от новите метавселени. Но оригиналната дума Avatar произхожда от санскритски и е базирана на думите ava (спускане, слизане) и tatari (преминаване), т.е. превъплъщение или физическо проявление на идея или бог. По същия начин даден продукт може да се разглежда като физическо проявление на услуга или набор от услуги, т.е. аватар на услугата.
Продуктите отдавна се доставят като комплекс от знания и услуги, вградени в тях. Автомобилът е сложна машина, резултат от години развойна и научна дейност в металургията, електроинженерството, дизайна и други дисциплини. А на практика колата осигурява базовата услуга да ви пренесе удобно от едно място до друго. Днес една модерна кола съдържа повече изчислителна мощност от системата, която е насочвала преди 20 години астронавтите в Космоса. По същия начин смартфонът побира днес не само голяма изчислителна мощ, но и множество услуги не само за разговори и чат с приятели, но и достъп до филми, песни, паркоместа, билети за концерти, романтични срещи.
Повече от десетилетие компаниите използват все по-успешно софтуер като услуга (SaaS), платформа като услуга (PaaS) и инфраструктура като услуга (IaaS). Вече съществуват толкова много модели за бизнеса "като услуга", че някои ги консолидират в едно предложение - всичко като услуга (XaaS).
Разбира се, XaaS е много повече от просто събиране под един чадър на всички различни модели "като услуга". Като подгрупа на облачните изчисления XaaS включва огромната гама от инструменти, продукти и услуги, които модерните технологични играчи предлагат на потребителите.
Откъде идва XaaS?
Gartner прогнозира, че разходите за ИТ технологии ще надхвърлят 1,3 трилиона долара през 2022 г., нараствайки до изумителните 1,8 трилиона долара през 2025 г., като голяма част от тях ще бъдат доминирани от инвестиции в облачни технологии под мотото "всичко като услуга". Много съвременни предприятия обаче все още разчитат на "застаряващи" ИТ инфраструктури, неспособни да поддържат тези нови технологии. Неудобните системи за заявки за отстраняване на проблеми (т.нар. тикетинг), бавното обслужване и остарелите системи за потребителско изживяване се противопоставят на нарастващите очаквания от страна на потребителите и служителите.
Бизнесът се нуждае от гъвкави ИТ системи, които могат да уловят осезаема стойност, с нарастването на интелигентните устройства и IoT, които водят до необходимостта организациите да се свързват със своите потребители по много различни начини. Модели като SaaS и PaaS представляват само върха на айсберга. С появата на повече авангардни технологии очакваме технологичната индустрия да добавя нови услуги като мобилни устройства като услуга (MDaaS), изкуствен интелект като услуга (AIaaS), блокчейн като услуга (BaaS), бази данни като услуга (DbaaS) и други.
Всички тези услуги представляват голямо разнообразие от критични възможности, от които фирмите се нуждаят, за да останат конкурентоспособни и да се трансформират дигитално. Същевременно повечето са готови да "аутсорснат" повечето ИТ дейности не само за да намалят разходите, но и сложността, изискваща гъвкавост и непрекъснати обучения.
Точно затова XaaS е привлекателен за съвременните предприятия - позволява значително опростяване на сложни ИТ инфраструктури и внедрявания. Компаниите получават предвидима, контролируема програма, която връща силата на корпоративните ИТ по отношение на стратегията. И дори на фона на "големите съкращения" компаниите, използващи XaaS, знаят, че услугите продължават да се предоставят, дори ако важен служител напусне.
Например след оставка (или отпуск по болест) във фирма, където ИТ се управлява вътрешно, често се получава забавяне на обслужването, докато този служител не бъде заменен или се върне. Когато се използва външна услуга, компаниите я получават последователно и не е нужно да се притесняват за запълване на "вакантната" длъжност.
Цената на "всичко като услуга"
Предоставянето на каквато и да е облачна услуга изисква надеждна и устойчива интернет връзка. Затова компаниите трябва да се подсигурят, че не са "заключени" само към един доставчик на свързаности или облак. Аутсорсингът на ИТ инфраструктура прехвърля разходите от капиталови към оперативни, предоставяйки привлекателна опция за бюджета на предприятията.
Когато компаниите трябва да управляват всеки малък детайл от собствените си ИТ активи, техните отдели не могат да осигурят безпроблемното отношение, което техните служители и клиенти очакват - те просто нямат време, финансови или човешки ресурси, за да го направят. За тях има смисъл да възложат тези операции на външен специалисти чрез XaaS. Много правителства и местни власти също осъзнават ползите. Според Gartner 54% от ИТ директори на правителствени организации очакват да отделят допълнително финансиране за облачни платформи през 2022 г. Същевременно 35% от тях ще намалят инвестициите в наследени технологии за инфраструктура и центрове за данни.
Подготовка за гъвкаво бъдеще
С XaaS услугите фирмите получават гъвкавостта да възлагат конкретни функции на облачен доставчик, като същевременно запазват по-чувствителните работни потоци за вътрешни системи. Но най-важното е, че гъвкавостта на услуги като XaaS помага на компаниите лесно да увеличават или намаляват заявените ресурси, като освен това получават веднага най-новите надграждания на новата технология веднага щом те се появят. Повечето такива надграждания също ще бъдат автоматизирани, което означава, че няма да има прекъсване за поредното обновяване.
И едно предупреждение - уверете се, че предоставящият XaaS осигурява както надеждно предотвратяване на загуба на данни, така и силни алгоритми за криптиране на данните, а всички протоколи на доставчиците спазват същите стандарти като вашия вътрешен екип.
Каре
10 различни услуги по модела XaaS
Компаниите, предоставящи "всичко като услуга", използват изчислителни облаци, за да предоставят своите услуги на милиони клиенти по целия свят. Техните продукти обикновено са онлайн платформи, които са достъпни по всяко време за потребителите. Те стигат лесно до работно пространство, което често се използва директно от браузъра, който изпраща заявката до платформата. Самата платформа работи на локални сървъри, в облака на голям доставчик или в уеб базирана мрежа. Но кои са 10-те най-популярни бизнес предложения по модела "всичко като услуга".1. Софтуер като услуга (SaaS)
Компаниите интегрират SaaS продукти в своето технологично портфолио и използват софтуера, за да оптимизират бизнес операциите, без да разработват софтуер от нулата. В крайна сметка това спестява време и ресурси на компанията, позволявайки на нейните служители да се концентрират върху основните бизнес функции. Средно една фирма използва 137 SaaS приложения, което е с 30% повече от предходната година. Това показва колко популярни са станали интегрираните SaaS решения в света и в почти всеки бизнес .
2. Платформа като услуга (PaaS)
Компаниите за PaaS услуги предлагат на потребителите облачно решение, което им позволява да създават приложения, софтуер и други инженерни проекти върху външна платформа, вместо да създават своя собствена. Компаниите могат да предложат на клиентите си всичко - от сървъри до съхранение, до функционалности на бази данни и др. Платформата се помещава в център за данни на доставчика и е изцяло негова собственост. Потребителите могат да изграждат своите продукти върху тази платформа, намалявайки скъпите разходи за закупуване, съхранение и надграждане на хардуера.
3. Инфраструктура като услуга (IaaS)
Компаниите за IaaS услуги предоставят инфраструктура под формата на мрежови решения и системи за съхранение. Като цяло те предлагат изчислителна мощност за разработка на софтуерни продукти, за тяхната работа в продукционна среда, както и за мащабното им разгръщане. Компаниите за IaaS обикновено предлагат модела "плащане според употребата" (Pay as you go), което позволява на клиентите да плащат толкова, колкото използват за определено време. Основен недостатък на този модел е, че ставате изцяло зависими от доставчика, който по същество съставлява инфраструктурата на вашата компания. Това означава, че успехът зависи от неговата надеждност и време на работа. Пример за IaaS услуга е Microsoft Azure.
4. Анализи като услуга (AaaS)
Компаниите превръщат данните в прозрения и използват тези прозрения, за да управляват бизнес решения. С преминаването към дигитални решения все повече организации използват AaaS продукти, за да проследяват своите ключови бизнес показатели. Обемът на AaaS индустрията е почти 5 милиарда долара през 2019 г. Експертите очакват, че нейният средногодишен темп до 2027 г. ще е над 25%. Бизнесите със стабилни познания в анализа ще се позиционират по-добре с каквито и пречки да се сблъскат.
5. Десктоп като услуга (DaaS)
Доставчиците на DaaS услуги позволяват на потребителите да управляват цялата си работна сила през защитен уеб браузър. Служителите влизат индивидуално в този браузър, когато се явяват на работа. Тази защитена услуга улеснява достъпа на служителите до необходимите файлове, програми и софтуер, дори когато са извън офиса. Тъй като все повече компании преминават към дистанционна работа, DaaS продуктите са все по-търсени. Очаква се пазарът на DaaS услуги да нарасне до над 10,7 милиарда долара през 2023 г., по данни на Statista. Гъвкавостта и надеждността на DaaS продуктите заменят нуждата на бизнеса да купува персонализирани, локализирани настолни компютри. Пример за DaaS услуги е Citrix.
6. Функционалност като услуга (FaaS)
Какво бихте търсили, ако искате да стартирате приложение или услуга, без да създавате всичко сами? Именно тук можете да разчитате на помощта на доставчик на FaaS услуги. Той позволява на бизнеса да използва специфични функции или резултати, без да ги принуждава да разработват или стартират приложението. Индустрията на FaaS може да се оцени като набираща бърза скорост "снежна топка", като в момента се оценява на около 7,7 милиарда долара. Пример за FaaS услуги е Google Cloud Functions.
7. Съхранение на данни като услуга (STaaS)
Вече става твърде скъпо и тромаво да съхранявате всичките данни във вътрешни системи. Затова компаниите се обръщат към доставчиците на STaaS услуги за съхранение на огромните количества генерирани данни. Прехвърлянето на някои данни към надежден партньор може да освободи вътрешни ресурси и да намали разходите на организациите. От всички категории XaaS услуги индустрията на съхранението като услуга е най-впечатляващата като обем. Изчисленията на анализаторите показват, че цялата тази индустрия ще генерира над 100 милиарда долара през 2027 г. според доклад на ReportLinker. С повече компании, които използват облачни решения за съхранение за мащабиране на своите операции, този обем се очаква да нарасне експоненциално през следващите години. Пример за STaaS компания е HPE Greenlake, а популярни са Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure, Google Cloud, Oracle Cloud и др.
8. Контейнери като услуга (CaaS)
Всички софтуерни кодове са опаковани заедно в "контейнери", за да могат да бъдат прочетени и изпълнявани навсякъде. Кодът, библиотеката и зависимостите са "опаковани" заедно в контейнер, за да се четат и изпълняват, когато е необходимо. Подобно на други компании за "всичко като услуга", ако клиентът не иска да изгради контейнер за съхранение на библиотеката с кодове, той може да го закупи от CaaS компания, за да реши този проблем. Очаква се индустрията за "контейнери като услуга" да нарасне до 5,6 милиарда долара през 2023 година, по данни на Markets&Markets.
9. Бази данни като услуга (DBaaS)
Решенията за DBaaS позволяват на бизнеса да организира, филтрира и съхранява клиентски данни в софтуер, лесно достъпни и извличани от служителя с правилните пълномощия и права. Компаниите, използващи софтуер DBaaS, не трябва да изграждат своята база данни "от нулата". Вместо това те могат да създадат персонализирана база данни в облака, като използват надеждно DBaaS решение. Пример за такъв продукт е Oracle Database.
10. Автентификация като услуга (AaaS)
Макар да се дублира като съкращение с модела "Анализ като услуга", този бизнес е доста по-различен. Той предоставя на потребителите възможността да внедряват решения за контрол на достъпа в своята платформа. Това им осигурява гъвкавостта да контролират кой може да използва продукта през различни устройства и мрежи. Очаква се индустрията за "автентификация като услуга" да нарасне до 2,4 милиарда долара през 2026 година със средногодишен темп на растеж 22% за периода 2021 - 2026 г., по данни на Mordor Intelligence.
Като цяло пазарът на "всичко като услуга" се очаква да скочи от около 545 милиарда долара през 2022 г. до над 2378 милиарда долара през 2029 г., което означава средногодишен темп на растеж 23,4%.
Нововъзникващата икономика на услугите изисква от бизнеса и обществото да осъществят фундаментално преструктуриране. Организациите, които ни доведоха до този момент, са хипероптимизирани в суперефективни производствени машини, способни да изтласкат изобилие от материално богатство. За съжаление, няма начин да продължите, без да демонтирате част от тази ценна инфраструктура. Промените вече са в ход.
Какво стимулира преминаването към услуги - насищането с продукти, информационните технологии и урбанизацията.