Разходите за публичен облак през последните няколко години почти са се удвоили - от 109 милиарда долара през 2020 г. до 206 милиарда долара през 2022 г. Този ръст се дължи преди всичко на пандемията, значителните усилия за дигитализация на бизнеса и силното внедряване на софтуер като услуга (SaaS). Въпреки че темповете на растеж на облачните услуги на практика намаляха от нивата от над 40% през 2021 г. поради забавянето на макроикономическата среда, почти всички основни облаци продължават да отбелязват двуцифрен растеж на годишна база през първото календарно тримесечие на 2023 г. AWS нарасна с 16% на годишна база, Microsofts Azure - с 27%, Google Cloud - с 28%, а облачните услуги на Oracle - с 54%. Само сегментът на облачните услуги на Alibaba отбелязва спад.
Всъщност с продължаващата миграция на бизнеса към облака, началния етап на модернизацията на облачните услуги и изкуствения интелект на хоризонта индустрията има потенциала да се превърне в бизнес за трилиони долари през следващите години. А големият въпрос остава кой ще поведе в тази ключова надпревара.
При сравнение на AWS, Microsoft, Google, Oracle и Alibaba се стига до интересен извод - всяка от компаниите има свой уникален клиентски отпечатък. "AWS и Microsoft продължават да държат лъвския пай, но техният пазарен отпечатък е различен: Microsoft е водеща в Европа, Близкия изток и Африка, в производството и при големите корпорации. AWS доминира в Северна Америка и заедно с Google води в най-голямата от всички облачни индустрии - ИКТ", коментира Кнуд Ласе Лует, главен изпълнителен директор на IoT Analytics, цитиран от ITBrief. В същото време Oracle има силно присъствие в Южна Америка, а Alibaba не е изненадващо, че е водеща в Китай и Азия.
Това показват данните от новия доклад Global Cloud Projects Report and Database 2023 на IoT Analytics, в който са анализирани 7000 внедрявания от най-големите доставчици на облачни услуги. От резултатите става ясно още, че към момента AI услугите намират място в едва 14% от всички проекти, а средният облачен проект използва 4,5 различни облачни услуги.
AWS: силно присъствие в Северна Америка и ИКТ индустрията
AWS продължава да доминира на пазара на облачни услуги, като клиентите често изтъкват всеобхватността на нейните предложения, става ясно от доклада. Компанията има силно присъствие в Северна Америка (47% от всички проекти на AWS) и голям дял клиенти в ИКТ сектора (40%). Сред известните компании в Северна Америка, насочили се към услугите на AWS, са Salesforce, Adobe и Infor. Производството е вторият по големина отрасъл на клиентите на AWS (като Coca-Cola и Nike), следван от финансите и застраховането (JP Morgan Chase) и търговията на дребно. Освен това данните разкриват, че AWS има добре балансиран портфейл както от големи предприятия, така и от по-малки компании.
През последните години гигантът добави към портфолиото си и специфични за индустриите услуги и решения. Например в производствения сектор предлага IoT TwinMaker за приложение при цифрови близнаци или Amazon Lookout for Equipment за прогнозна поддръжка. Подобни примери за специално създадени услуги има и за други индустрии, например Amazon Just Walk Out за безпроблемно плащане във физически магазини или Amazon FinSpace за данни и анализи в областта на финансовите услуги.
Microsoft: водеща сред големите корпорации и производители в ЕМЕА
Microsoft Azure заема силна втора позиция на пазара и е особено добре позиционирана при големите корпорации, много от които вече използват софтуер на компанията. Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) е ключов регион за гиганта, като 44% от всички негови проекти в облака са в ЕМЕА, а забележително силно присъствие има в Германия, Обединеното кралство и Нидерландия.
Примери за клиенти в този регион са Bosch, Schneider Electric и Uniper. Microsoft работи активно с производствения сегмент, като почти една четвърт (24%) от проектите на компанията включват клиенти от тази индустрия.
Google: изборът на по-малките компании, особено в ИКТ сектора
Макар и да е на трето място, Google Cloud е предпочитан от по-малките ИТ компании, които възприемат облачните услуги на гиганта като най-иновативния и удобен за разработчици вариант. Около 40% от проектите, в които участват малки клиенти от ИКТ сектора, са на Google. Освен това 68% от всички проекти на Google Cloud са на по-малки компании, в които работят под 1000 служители.
Google също така се откроява и със силно присъствие в Латинска Америка, включително в Бразилия, Чили и Аржентина. Нейната клиентска база включва гиганта в търговията на дребно Carrefour, финтех компанията Revolut и производителя на полупроводникови машини ASML.
Oracle: разнообразна клиентска база със силно присъствие в Южна Америка
Oracle, известна с технологията си за бази данни, навлиза все повече в облачните услуги, като прави изгодни предложения особено на своите съществуващи клиенти на бази данни и ERP. Компанията се отличава с по-голям регионален отпечатък в Южна Америка в сравнение с други доставчици, като 15% от проектите й за облачни изчисления са разположени в този регион. Този процент е по-висок от този на Google (9%), Microsoft (5%) и AWS (2%).
По отношение на индустриите докладът показва, че по-голямата част от проектите на Oracles попадат в сегментите на ИКТ (43%) и производството (16%). Сред забележителните клиенти на Oracle са Cognizant, NEC и FedEx.
Alibaba: водеща в Китай и други азиатски страни
Alibaba Cloud, водещият доставчик на облачни услуги в Азиатско-Тихоокеанския регион, през последните години постигна значителен напредък, особено сред китайските и азиатските предприятия, които се стремят да разширят дигиталното си присъствие. Именно в този регион са 87% от проектите на Alibaba, като 43% от тях са в областта на ИКТ.
В сравнение с останалите четирима доставчици Alibaba има най-нисък дял на клиенти с над 1000 служители. Две големи компании, работещи с Alibaba, са Ford и Casio. Casio си сътрудничи с Alibaba за подобряване на маркетинговата си стратегия, а Ford - за предоставяне на персонализирани цифрови решения за китайски клиенти.
Разходите за публичен облак през последните няколко години почти са се удвоили - от 109 милиарда долара през 2020 г. до 206 милиарда долара през 2022 г. Този ръст се дължи преди всичко на пандемията, значителните усилия за дигитализация на бизнеса и силното внедряване на софтуер като услуга (SaaS). Въпреки че темповете на растеж на облачните услуги на практика намаляха от нивата от над 40% през 2021 г. поради забавянето на макроикономическата среда, почти всички основни облаци продължават да отбелязват двуцифрен растеж на годишна база през първото календарно тримесечие на 2023 г. AWS нарасна с 16% на годишна база, Microsofts Azure - с 27%, Google Cloud - с 28%, а облачните услуги на Oracle - с 54%. Само сегментът на облачните услуги на Alibaba отбелязва спад.
Всъщност с продължаващата миграция на бизнеса към облака, началния етап на модернизацията на облачните услуги и изкуствения интелект на хоризонта индустрията има потенциала да се превърне в бизнес за трилиони долари през следващите години. А големият въпрос остава кой ще поведе в тази ключова надпревара.