Глобалният пазар на облачни инфраструктурни услуги продължи да расте и през второто тримесечие на годината, макар и с по-нисък темп, показват данните на анализатора Canalys.
И тъй като изкуственият интелект (AI) заема все по-голяма част от съзнанието на доставчиците на облачни услуги, има много причини за оптимизъм, макар че технологията все още не оказва значително въздействие върху приходите им. Но облачните доставчици ще трябва да бъдат избирателни, когато решават с кого да си партнират на този пазар.
Разходите за облачна инфраструктура в световен мащаб са нараснали с 16% до 72,4 милиарда щатски долара през второто тримесечие, заявиха от Canalys. Това е спад в сравнение с темпа на растеж от 19% през предходното тримесечие, но въпреки това ръстът е двуцифрен. Пазарът усеща въздействието на натиска върху разходите на клиентите, отбелязва анализаторската компания, но посочва, че по-бавният растеж е резултат и от огромния мащаб на пазара.
Лидерите растат по-бързо
Тримата големи - Amazon Web Services (AWS), Microsoft Azure и Google Cloud - все още държат почти две трети от пазара. Техните приходи са 65% от общите за Q2, като заедно те растат по-бързо от целия пазар. Общият им растеж от 20% обаче е намалял с два процентни пункта по-нисък спрямо първото тримесечие.

Фокусът на Canalys вече се измества върху изкуствения интелект AI и неговото въздействие върху пазара на облачни услуги. Досега AI технологиите и тяхното интегриране в съществуващи облачни продукти все още не са постигнали мащабна комерсиализация и следователно не са повлияли върху приходите. "Въпреки това изкуственият интелект ще бъде основен двигател на облачните инвестиции в бъдеще и всички големи доставчици на облачни услуги продължават да инвестират сериозно в AI технологиите", отбелязват от Canalys.
Облачните доставчици трябва да привлекат нови клиенти и нови работни натоварвания, за да стимулират растежа на приходите, а AI ще бъде голяма част от това. Технологията ще донесе нови облачни натоварвания и ще подхранва голямо търсене на изчислителен капацитет.
Нови партньорства
За периода април - юни 2023 г. както AWS, така и Microsoft обявиха нови партньорски програми, ориентирани към изкуствения интелект. AWS е лидер на пазара на облачни инфраструктурни услуги с дял от 30%, но нейният растеж е спаднал наполовина спрямо Q2 на 2022 година.
"Заради забавения ръст на приходите AWS активно увеличава инвестициите си в изкуствен интелект", казват от Canalys, посочвайки, че фирмата е инвестирала 100 милиона долара в нова програма за генеративен AI, която стартира през юни и включва създаването на центъра AWS Generative AI Innovation Center.
Междувременно Microsoft спечели редица важни клиенти за своята услуга Azure OpenAI и с нарастване на търсенето на AI представи своята програма Microsoft AI Cloud Partner Program.
Microsoft Azure е играч номер две на облачния пазар с 26% дял. "Очаква се бизнесът да остане стабилен, като се има предвид увеличението от 19% в натрупаните облачни поръчки, които достигнаха 224 милиарда щатски долара през второто тримесечие на 2023 г.", отбеляза Canalys. Google е малко след първите два, контролирайки 9% от пазара, но темпът на растеж е по-голям.
Въпреки че работата с партньори за стимулиране на използването на техните AI продукти от страна на клиентите ще бъде от решаващо значение за доставчиците на облачни услуги, те трябва внимателно да избират своите приятели, добавят от Canalys.
"Доставчиците трябва да отделят "зърното от плявата", когато става въпрос за управление на техните стратегии за изкуствен интелект чрез партньори", заяви Алекс Смит, вицепрезидент на Canalys.
"Това означава да се съсредоточат върху партньори, които изграждат практики за услуги около AI, да участват в инициативи за продажби и маркетинг, които се фокусират върху AI. Те трябва да създават завладяващи казуси около AI приложения и да продават решения с вградени възможности за AI, посъветва Смит. Именно тези партньори ще поемат водеща роля в насочването на компаниите към това да бъдат лидери в тази област."
Глобалният пазар на облачни инфраструктурни услуги продължи да расте и през второто тримесечие на годината, макар и с по-нисък темп, показват данните на анализатора Canalys.
И тъй като изкуственият интелект (AI) заема все по-голяма част от съзнанието на доставчиците на облачни услуги, има много причини за оптимизъм, макар че технологията все още не оказва значително въздействие върху приходите им. Но облачните доставчици ще трябва да бъдат избирателни, когато решават с кого да си партнират на този пазар.