От септември миналата година цените в сектора на облачните услуги, включващи обработка на данни, хостинг и свързани услуги, продължават непрекъснато да се увеличават, пише TechTarget. Сред водещите причини за ръст са повишените разходи за заплати, от една страна, но от друга, роля има и навлизането на генеративния AI. Масово облачните доставчици вграждат технологията в своите предложения, което повлиява и на крайната стойност.
Salesforce например обяви средно увеличение на цената от 9% в своите услуги Sales Cloud, Service Cloud и други. От компанията подчертават, че последното повишаване на цените е било преди седем години, а оттогава са въведени хиляди функционалности, включително иновации с генеративен изкуствен интелект.
Подобна е и ситуацията при ServiceNow, която планира да въведе функционалности с генеративен AI в премиум версиите на своите продукти: IT Service Management, Customer Service Management и HR Service Delivery products. Цените за тях се очаква да бъдат с 60 на сто по-високи спрямо Pro версиите на тези продукти, а промяната ще влезе в сила от септември. По думите на главния оперативен директор на ServiceNow С.Дж. Десай повишението е "базирано на стойността, която вярваме, че нашите клиенти ще получат с допълните опции с генеративен AI".
От Gartner обясняват, че подобно повишаване на цените не е очаквано. Някои облачни доставчици са установили, че взаимодействието с приложения с генеративен изкуствен интелект като ChatGPT вероятно ще струва около 10 пъти повече в сравнение със стандартното търсене на ключови думи. Подобни възможности включват най-често използването на скъпоструващи механизми като обработка на естествен език.
"Неизбежно е този разход да бъде прехвърлен към крайния потребител", коментира Сид Наг, вицепрезидент в Gartner. Той допълва, че според индустриалните изчисления цената за прилагане на големи езикови модели с генеративен изкуствен интелект е около 4 милиона долара на ден.
Други фактори, които водят до увеличаване на цените, включват също така и енергийното потребление. В допълнение къстъмизирането на генеративния AI за фирмени приложения ще изисква в бъдеще облачните доставчици да се справят и с въпроси като неприкосновеност, суверенитет, устойчивост и правни изисквания, допълва още Наг.
От септември миналата година цените в сектора на облачните услуги, включващи обработка на данни, хостинг и свързани услуги, продължават непрекъснато да се увеличават, пише TechTarget. Сред водещите причини за ръст са повишените разходи за заплати, от една страна, но от друга, роля има и навлизането на генеративния AI. Масово облачните доставчици вграждат технологията в своите предложения, което повлиява и на крайната стойност.
Salesforce например обяви средно увеличение на цената от 9% в своите услуги Sales Cloud, Service Cloud и други. От компанията подчертават, че последното повишаване на цените е било преди седем години, а оттогава са въведени хиляди функционалности, включително иновации с генеративен изкуствен интелект.