От невиждана досега технология за пренос на данни, обрасла с най-невероятни митове, до ежедневна част от рекламните блокове - през последните две години 5G измина много дълъг път от научните лаборатории до потребителските устройства. Конкретният брой на 5G абонатите варира според различните изследователски агенции, но анализаторите са обединени, че скоростта на приемане на новата технология далеч надхвърля тази на предшествениците й.
Въпреки това обаче в първите дни на новия стандарт очакванията в много случаи се разминават с реалността. Според последното проучване на Ericsson Consumer и Market Insight - Five ways to a better 5G. Key trends influencing consumer adoption of 5G - например потребителите оценяват покритието в закрити пространства като два пъти по-важно от скоростта или живота на батерията. В същото време те са доволни от скоростта на 5G, но очакват повече иновации, до които да дава достъп новата технология за пренос на данни. Седемдесет процента от интервюираните пък са недоволни от наличните иновативни услуги и очакват нови приложения, използващи 5G.
Но какво може да направи индустрията, за да отговори на тези завишени потребителски очаквания?
Повишаване на потребителското разбиране за 5G
На 20 пазара, обхванати от изследването Five ways to a better 5G. Key trends influencing consumer adoption of 5G, се предлагат 5G търговски мрежи, а резултатите са показателни - средно 4% от потребителите притежават 5G смартфон и имат абонамент за 5G, докато 22% от потребителите на 5G смартфони все още използват 4G абонаменти.
Това предполага наличието на празноти в разбирането на потребителите относно възможностите и съвместимостта на устройствата, наличността на 5G мрежата и липсата на яснота относно това дали достъпът до 5G е включен по подразбиране при получаването на ново устройство, или изисква промяна на плана, обясняват от Ericsson Consumer и Market Insight и добавят: "Ако стойността на 5G технологията беше по-добре маркетирана, във форма, по-близка до потребителските нужди, тези 22% от потребителите в световен мащаб, които вече притежават 5G смартфони, можеше да са надстроили своите планове."
Пандемията засилва нуждата от по-добро покритие на закрито
COVID-19 промени целия свят, предизвиквайки властите да предприемат спешни мерки за справяне с пандемията. Една от най-разпространените от тях е физическото дистанциране, което накара голяма част от хората да се преориентират към работа от вкъщи. Тази промяна се отразява пряко на изискванията на потребителите към 5G мрежата.
"С повечето време, прекарано у дома, първият опит, който много потребители имаха с 5G през 2020 г., беше на закрито. Нашият анализ разглежда удовлетвореността на потребителите спрямо относителната важност на различни мрежови параметри, като например скорости на 5G мрежата, външно и вътрешно покритие и др. Резултатите показват, че покритието на закрито - у дома и на обществени места като молове и магазини - е относително по-важно за потребителската удовлетвореност от скоростта и дори от живота на батерията на техните устройства", обясняват анализаторите и дават два конкретни примера - докато в Южна Корея цели 50% от респондентите са недоволни от качеството на 5G на закрито, в Австралия те са 24%.
Повече иновативни приложения и услуги
Към днешна дата ранните потребители на 5G технологията споделят общо удовлетворение от скоростите, които предлага новата мрежа. Според изследването на Ericsson Consumer и Market Insight това води до осъзнат кредит на доверие към телекомуникационните оператори, които в момента са в процес на изграждането на нужната инфраструктура, но анализаторите предупреждават, че това няма да е още дълго така. Вече са налице и първите признаци за идващата промяна, тъй като все по-често се чуват критики, свързани с липсата на достатъчно иновативни приложения и услуги, които би трябвало да вървят заедно с 5G.
"Докато потребителите на 5G, изглежда, са доволни от скоростта на мрежата, 70% са недоволни от иновативните приложения и услуги, включени в 5G плановете им. Освен на някои азиатски пазари като Южна Корея, Япония, Тайван и Китай на повечето места в световен мащаб доставчиците на услуги прекалено бавно включват в портфолиото си нови предложения, които все още не се предлагат към 4G абонаментите. Доставчиците на услуги трябва да предлагат изключително съдържание и услуги, които биха могли да разграничат 5G изживяването от 4G и да насърчат усещането за новост и изключителност", обясняват авторите на изследването Five ways to a better 5G. Key trends influencing consumer adoption of 5G.
Комерсиализация на новите случаи на употреба
За да бъдат дефинирани случаите на употреба, които биха приобщили още повече потребители към 5G мрежата, компаниите трябва да са наясно с това какво точно очакват от нея потребителите. Проучването идентифицира пет основни резултата - продуктивност и ефективност, креативност, нови начини за свързване и социализиране, задоволяване на нуждата от новости и оптимизация на личното време.
"Въпреки пандемията смартфон потребителите са готови да платят средно с 10% повече за 5G планове, които предлагат подобрен мобилен широколентов достъп. Те обаче са готови да платят още повече за планове, включващи иновативни дигитални услуги", обръщат внимание от Ericsson Consumer и Market Insight и посочват, че това зависи и от съответния пазар - докато в Австралия и Великобритания потребителите на смартфони са били готови да платят допълнителни 7% за планове с включени характерни само за 5G услуги, то в ОАЕ и Китай процентите са съответно 30 и 45 повече в сравнение с това, което плащат днес за 4G планове.
5G вече променя света около нас, дори да не си даваме ежедневно сметка за това. До края на 2021 г. се очаква над 300 млн. потребители да използват новата технология за пренос на данни, което логично води до значителни промени в някои потребителски навици. Потребителите на 5G отделят два часа повече седмично за облачни игри и един час повече за приложения с добавена реалност (AR) в сравнение с потребителите на 4G. Едновременно с това 20% от респондентите в изследването посочват, че са намалили използването на Wi-Fi, след като са надградили своята връзка.
В същото време обаче 2/3 от случаите на употреба, високо оценени от потребителите, все още са в областта на пилотните реализации и чакат своята комерсиализация. А това говори както за пропуснати ползи на 5G пазара към днешна дата, така и за сериозни възможности летящият старт да се превърне в постоянна тенденция, която да осигури добавена стойност за всички участници в екосистемата - производители, доставчици на услуги, разработчици на приложения и крайни потребители.
Пет основни препоръки 1. Повишете разбирането на потребителите за възможностите на 5G. 2. Потребителите очакват качеството на покритието на открито и на закрито да бъде еднакво добро. 3. Адаптирайте се към мрежовите изисквания на новите услуги, характерни за 5G. 4. Съсредоточете се върху работата, която потребителите искат да извършват с помощта на 5G, за да създадете нови случаи на употреба. 5. Ускорете комерсиализацията на съществуващите и |
Снимка: mohamed Hassan, Pixabay
От невиждана досега технология за пренос на данни, обрасла с най-невероятни митове, до ежедневна част от рекламните блокове - през последните две години 5G измина много дълъг път от научните лаборатории до потребителските устройства. Конкретният брой на 5G абонатите варира според различните изследователски агенции, но анализаторите са обединени, че скоростта на приемане на новата технология далеч надхвърля тази на предшествениците й.
Въпреки това обаче в първите дни на новия стандарт очакванията в много случаи се разминават с реалността. Според последното проучване на Ericsson Consumer и Market Insight - Five ways to a better 5G. Key trends influencing consumer adoption of 5G - например потребителите оценяват покритието в закрити пространства като два пъти по-важно от скоростта или живота на батерията. В същото време те са доволни от скоростта на 5G, но очакват повече иновации, до които да дава достъп новата технология за пренос на данни. Седемдесет процента от интервюираните пък са недоволни от наличните иновативни услуги и очакват нови приложения, използващи 5G.