Федералното авиационно управление (FAA) на САЩ изрази загриженост за потенциалното въздействие на клетъчните мрежи от пето поколение (5G) върху работата на бордово оборудване на самолети. Според Reuters aгенцията възнамерява да издаде официално предупреждение за проблема, насочено към пилоти и авиокомпании.
Още в края на 2020 г. представители на американската авиационна индустрия предупредиха, че 5G базовите станции могат да смущават бордови системи на самолети. Това може да доведе до негативни последици, като закъснения и отмяна на полети, отклонения от зададени курсове и трудности по време на приземяване. Като потенциални следствия се посочват дори човешки жертви.
Междувременно от Федералната комисия по комуникациите (FCC) декларират "ангажимент към безопасността на въздухоплаването и непрекъснатото прилагане на нови технологии в интерес на американския бизнес и граждани". С други думи от FCC не виждат заплаха от страна на 5G кулите в контекста на авиацията.
Според FAA 5G комуникациите биха могли да влияят при работата на радиовисотомерите, използвани в съвременните самолети. Това са уреди, служещи за определяне на височината на полета над земната повърхност с помощта на радиосигнал. Информацията от тях е много важна за екипажа и може да се използва от автопилотите по време на кацане.
Обяснява се, че честотният спектър, в който устройствата от този тип излъчват (4.2-4.4 GHz), е близък до този на 5G в т.нар. C-Band (3.7-3.98 GHz). Този диапазон е атрактивен за мобилните оператори, тъй като представлява "златна среда", осигурявайки баланс между обхвата на базовата станция и ширината на комуникационния канал.
По мнение на експерти от FAA някои 5G антени, въпреки наличния над 220 MHz "честотен буфер", поради високата си мощност могат да смутят работата на бордови инструменти и да причинят сериозни смущения в работата на авиационната индустрия.
През 2020 г. FCC е възложила на Радиотехническата комисия по аеронавтика (RTCA) проучване за безопасността на използването на въпросния честотен диапазон. Резултатите от него са показали, че излъчването на базовите станции от пето поколение не представлява заплаха за авиационната индустрия. Нейните представители обаче не са съгласни със заключенията на RTCA, като посочват редица недостатъци в методологията на изследването.
Асоциацията CTIA, която представлява интересите на американската телекомуникационна индустрия, твърди, че мрежите с 5G в сантиметровия диапазон (3-30 GHz) са напълно безопасни и "не причиняват вредни смущения на авиационното оборудване". Организацията също така се позова на опита на 40 други страни, които оперират с подобни мрежи, отбелязвайки, че "всяко забавяне в развитието на този спектър застрашава конкурентоспособността на Америка".
Интересно е да се отбележи, че първоначално FCC планираше да издава лицензи на оператори за използване не честоти между 3.7 и 4.2 GHz, което бе обявено публично през 2017 г. През декември 2020 г., малко преди началото на първия търг, представители на авиационната индустрия неочаквано изразиха опасенията си. Агенцията се вслуша в аргументите им и намали горната част на честотния диапазон до 3.98 GHz.
През февруари 2021 г. се проведе нов кръг от наддаване, в който беше решена съдбата на 3.7 GHz. Операторът Verizon успя да получи повече от 3.5 хил. лиценза, което му струваха 45.5 млрд. долара. Конкурентите AT&T и T-Mobile спечелиха общо 1.9 хил. лиценза на стойност около 32.7 млрд. долара.
У нас разпределеният диапазон за 5G за трите оператора е между 3.5 и 3.8 GHz. През май т.г. КРС връчи разрешителните за комерсиално ползване за период от 20 години на Telenor (3.5-3.6 GHz), А1 (3.6-3.7 GHz) и Vivacom (3.7-3.8 GHz).
Федералното авиационно управление (FAA) на САЩ изрази загриженост за потенциалното въздействие на клетъчните мрежи от пето поколение (5G) върху работата на бордово оборудване на самолети. Според Reuters aгенцията възнамерява да издаде официално предупреждение за проблема, насочено към пилоти и авиокомпании.
Още в края на 2020 г. представители на американската авиационна индустрия предупредиха, че 5G базовите станции могат да смущават бордови системи на самолети. Това може да доведе до негативни последици, като закъснения и отмяна на полети, отклонения от зададени курсове и трудности по време на приземяване. Като потенциални следствия се посочват дори човешки жертви.